سنگ کلیه شایع ترین بیماری کلیوی در استان آذربایجان شرقی

اقتصاد ایران: تبریز- متخصص اورولوژی و جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: سنگ کلیه شایع ترین بیماری کلیوی در استان آذربایجان شرقی است که عمدتا به دلیل مصرف کم آب و مصرف زیاد نمک ایجاد می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمد امین خوش نیت؛ علیرضا ظفربخش در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد کارکرد و وظیفه اصلی کلیه‌ها توضیح داد: کلیه یکی از مهمترین اعضای بدن است که مسئولیت چند کار مهم مانند تصفیه خون از مواد زائد، تنظیم فشار خون، خون سازی را بر عهده دارد. کلیه همچنین، مقدار آب موجود در بدن را تنظیم می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های کلیه شامل طیف وسیعی هستند، افزود: شایع‌ترین این بیماری‌ها در کشور ما عبارتند از سنگ کلیه، عفونت‌های کلیه و مجاری ادراری، سرطان‌ها و نارسایی‌های کلیوی.

علائم بیماری کلیوی

ظفربخش با اشاره به علائم بیماری‌های کلیوی گفت: این علائم به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی علائم کلی هستند مانند: درد پهلو، تب، اختلال فشار خون، اما شایع‌ترین آنها سوزش ادرار، تکرر ادرار و مشاهده خون در ادرار است.

این دکتر اورولوژی، «سنگ کلیه» را شایع‌ترین بیماری در منطقه آذربایجان معرفی کرد و گفت: یک تا دو درصد جامعه ما به نوعی گرفتار این بیماری هستند. هر چند آمارگیری دقیق و میدانی نشده اما سنگ کلیه در بین مردم ما و از جمله در آذربایجان بسیار دیده می‌شود. سنگ کلیه ناشی از آن است که یک سری مواد معدنی در کلیه رسوب می‌کنند که ناشی از مصرف کم آب است یا مصرف زیاد مواد معدنی مانند نمک! در منطقه ما متأسفانه هر دو شایع هستند. در نتیجه ما شاهد افزایش بیماری‌های سنگ کلیه هستیم.

وی افزود: در کشورهای دیگر و حتی شهرهای دیگر ایران همه یک بطری آب همیشه در دسترس دارند و بر سر کار، گردش و تفریح و ورزش مدام مصرف می‌کنند در حالی که ما متأسفانه عادت به مصرف مرتب آب نداریم. چایی را هم پررنگ مصرف می‌کنیم که خودش می‌تواند مشکل ساز باشد.

ظفربخش با انتقاد از مصرف بالای نمک در خانواده‌های ایرانی گفت: در منطقه ما نمک نیز زیاد مصرف می‌شود که یکی از عوامل اصلی تولید سنگ‌های مختلف است. مصرف زیاد گوشت و به ویژه گوشت قرمز هم از عوامل تولید سنگ کلیه است.

سنگ کلیه شایع ترین بیماری کلیوی در استان آذربایجان شرقی

فشار خون و دیابت، دشمن سرسخت کلیه‌ها

جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه فشار خون و دیابت شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که سلامت کلیه‌ها را تهدید می‌کنند در مورد علائم آنها گفت: فشار خون و دیابت معمولاً ابتدا علائم خاصی ندارند اما به تدریج، با تأثیر عوارض بر روی کلیه، بیمار را به مراکز پزشکی می‌کشاند. این تشخیص اگر با تأخیر صورت گیرد می‌تواند عوارض جبران ناپذیری بر روی سلامتی فرد بگذارد. تا جایی که ممکن است بیمار کلیه اش را از دست بدهد و مجبور به دیالیز شود.

وی افزود: دیابت، بیماری شایعی است که متأسفانه روز به روز هم شیوع آن بیشتر می‌شود. مبتلایان به دیابت، معمولاً بعد از سال‌ها دچار نارسایی کلیه می‌شوند. از طرفی بخشی از عوارض سو این بیماری‌ها با کنترل فشار خون قابل پیشگیری هستند.

ظفربخش در مورد شیوع برخی سرطان‌های مجاری ادراری در ایران و جهان گفت: از نظر شیوع برخی از سرطان‌های ادراری از نظر آماری تفاوت چندانی با کشورهای دیگر نداریم. حتی ممکن است کمتر هم باشد مثل سرطان مثانه که ارتباط نزدیکی با استعمال سیگار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل از نظر استعمال دخانیات از کشورهای دیگر پایین‌تر هستیم. به همین دلیل سرطان مثانه نیز شیوع کمتری نسبت به کشورهای همسایه مانند آذربایجان و ترکیه دارد.

سرطان پروستات قاتل خاموش مردان

متخصص اورولوژی یکی از مهمترین و شایع‌ترین بیماری‌های ویژه مردان را سرطان پروستات دانست و گفت: بعد از سرطان پوست، سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان مردان است. خوشبختانه در منطقه ما به نسبت کشورهای اروپایی شیوع کمتری دارد. علت اش هنوز مشخص نیست اما شاید دلیل اصلی آن مصرف کمتر چربی‌های اشباع نشده در ایران باشد ضمن آنکه مسائل ژنتیکی و ارثی در این مورد بسیار دخیل هستند.

ظفربخش افزود: سرطان پروستات از مهمترین سرطان‌های مردان است که برخلاف برخی سرطان‌ها قابل درمان و علاج قطعی است.

وی افزود: در برخی کشورها از سن ۴۵ سال به بالا سالانه حداقل یک بار معاینه طبی و آزمایشات لازم انجام می‌شود. توصیه می‌شود همه مردان ایرانی نیز بعد از ۵۰ سالگی سالانه حداقل یک بار آزمایش بدهند. اما اگر سابقه فامیلی بیماری سرطان پروستات وجود باشد باید این آزمایشات از ۴۰ سالگی این تست‌ها و آزمایش‌ها شروع شود. چون تنها در این مرحله قابل تشخیص و درمان است.

ظفربخش در پایان با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماری‌های مجاری ادراری قابل پیشگیری هستند گفت: چرا نباید این کار را بکنیم؟ می‌توان با رعایت مواردی، این بیماری‌ها را به حداقل رساند.

وی به حداقل رساندن مصرف نمک که در این صورت سنگ کلیه و فشار خون هم کمتر می‌شود و افزایش مصرف مایعات به خصوص در فصل گرما که آب بهترین مایع است، را از جمله کارهایی دانست که باعث پیشگیری از بیماری‌های مجاری اداری می‌شود.

ظفربخش درخصوص کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی نیز گفت: در مقایسه با برخی کشورها، در جامعه ما به دلایلی خاص، خوشبختانه مصرف گوشت چندان بالا نیست. عدم استعمال دخانیات نیز باعث پیشگیری از بیماری‌های مجاری اداری می‌شود.

وی افزود: بر اساس یک فرمول از ضرب تعداد پاکت‌های مصرفی در تعداد سال‌های مصرف عددی به دست می‌آید که می‌توان بر اساس آن تخمین زد که سرطان مثانه تا چه اندازه یک فرد سیگاری را تهدید می‌کند.

وی سپس بر ضرورت معاینات دوره‌ای سالانه برای مردان بالای ۴۵ تا ۵۰ ساله تاکید کرد و ادامه داد: توجه به علائم هشدار دهنده مانند مشاهده خون در ادرار، سوزش در ادرار، تعداد دفعات ادرار در شبانه روز، دردهای پهلو و شکم علائم مهم هستند که باید جدی گرفته شود و در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ