حکومت در نگاه امام خمینی (ره) صرفاً خادم و کارگزار مردم است

اقتصاد ایران: قزوین- مسئول گروه جهادی حصن گفت: در نگاه امام خمینی (ره) حاکمیت کارگزار مردم خطاب می‌شود و قرار است عده‌ای کارگزار مردم شده و در خدمت مردم باشند.

مونا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه مردم و فعالیت‌های مردمی در مکتب و اندیشه امام خمینی (ره) اظهار کرد: اولین سوالی که با شنیدن ایده یک حکومتی که مبنای آن مبنای الهی است مطرح می‌شود این است که جایگاه مردم در این نوع حاکمیت کجا خواهد بود.

وی با بیان اینکه ابهام در جایگاه مردم در حاکمیت در ابتدای نهضت که جهان در دو قطبی به سر می‌برد بیشتر بود، افزود: هر دوی این دو قطب چه حکومتی که مبنای سیوسیالیستی و مارکسیستی داشتند و یا حکومتی که مبنای امپریالستی داشت بر مبنای خداناباوری بودند.

مسئول گروه جهادی حصن ادامه داد: وقتی برای اولین بار شکلی از حاکمیت مطرح می‌شود که در آن مبنا، مبنای الهی است این سوال مطرح می‌شود که جایگاه مردم در این نوع حاکمیت کجا است.

وی گفت: مردم سوال داشتند که آیا قرار است حکومتی تشکیل شود که فارغ از نظر مردم صرفاً احکام الهی در آن پیاده شود و یا در این حکومت مردم نیز نقش دارند.

این فعال اجتماعی و فرهنگی افزود: حضرت امام (ره) از همان اوایل نهضت با ادبیات و شکل جدید گفتمانی که مطرح می‌کنند به خوبی جایگاه مردم را چه در فضای تئوری و چه در فضای عملی به ما نشان می‌دهند.

از نگاه امام خمینی (ره) حکومت کارگزار و خادم مردم است

وی عنوان کرد: اتفاقاً در صحبت‌های مختلف حضرت امام (ره) ما می‌بینیم که اساساً حاکمیت کارگزار مردم خطاب می‌شود و نقش مردم در حاکمیت دینی به گونه‌ای است که قرار نیست عده‌ای در رأس نشسته و بر مردم حکومت کنند بلکه قرار است عده‌ای کارگزار مردم شده و در خدمت مردم باشند.

مرادی اضافه کرد: در نتیجه همین ادبیات و گفتمان است که مردم پای کار انقلاب آمده و در زمینه سازی برای شکل دهی انقلاب اسلامی مشارکت داشته و بعد از سال ۵۷ و بعد از پیروزی نیز در موضوعات مختلف و بحران‌های مختلفی مانند جنگ و یا تحریم‌ها که پیش می اید پای کار حاکمیت هستند.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا ایده این حکومت بر این مبنا است که این حکومت کارگزار مردم باشد، ادامه داد: از سوی دیگر حضرت امام (ره) مکرراً شرط ماندگاری حکومت و نظامی که ثمره خون انبیا است را تنها حکومت بر قلب مردم و رضایت آنها می‌داند.

در نگاه امام خمینی (ره) حاکمیت باید بر قلب مردم اعمال شود

این فعال فرهنگی تصریح کرد: کلمه محبت مردم را امام بارها و بارها تاکید می‌کنند و معتقد هستند حاکمیت باید بر قلب اعمال شود و مردم قلباً حکومت را دوست داشته باشند.

وی بیان کرد: رمز و راز این محبت و حکومت کردن در کلام امام خمینی (ره) عدالت است و حضرت امام معتقد هستند زمانی می‌توان بر مردم حکومت کرد که عدالت را در جامعه ایجاد کنیم.

رمز حکومت بر قلب مردم، برقراری عدالت در جامعه است

این فعال اجتماعی با بیان اینکه یکی دیگر از نکاتی که حضرت امام (ره) بر آن تاکید دارند و بیانگر نقش و جایگاه مردم است کلیدواژه «رفاه» است، عنوان کرد: از نظر حضرت امام (ره) اداره، نظام و همه چیز آن برای رفاه مردم است و محیط نظام باید یک محیط سرشار از برادری و تعاون باشد.

وی خاطرنشان کرد: امام (ره) این نکته کلیدی را در جاهای مختلفی مطرح می‌کنند و معتقد هستند زمانی می‌توان این حکومت را الهی دانست که مردم در آن رفاه داشته باشند و عدالت اجتماعی در جامعه برقرار شود.

مرادی با تاکید بر اینکه عدالت اجتماعی ممکن نمی‌شود مگر اینکه حاکمیت خود را کارگزار و در معنای واقعی کلمه خدمتگزار مردم بداند، گفت: باید بیش از هر زمانی جایگاه مردم در اندیشه انقلاب در پس از شکل گیری انقلاب ۵۷ را جستجو کرد.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها روی این موضوع تاکید داشته‌اند که مردم باید در تمام عرصه‌ها و صحنه‌ها حضور داشته باشند اما این چیز تازه ای نیست بلکه مردم پای کار حکومتی آمدند که بنیانگذار آن دنبال رفاه و عدالت اجتماعی مردم بود.

مسئول گروه جهادی حصن افزود: چیزی که امروز حلقه مفقوده و گمشده تفکر امام (ره) است این است که مردم تا چه اندازه در این حکومت بعد از شکل گیری نقش دارند و اینگونه نیست که نقش مردم را صرفاً به مشارکت سیاسی تقلیل دهیم و بگوییم نقش مردم آن جایی تعریف می‌شود که ما موقع انتخابات رأی و نظر آنها را می‌پرسیم.

وی تاکید کرد: انتخابات بدون شک از ارکان مردمسالاری است و باید وجود داشته باشد اما نکته مهمتر از مشارکت سیاسی و حضور در انتخابات، رضایت دائمی مردم از حکومت است و این است که ببینیم جایگاه این حکومت در قلب مردم کجا است.

مرادی در پایان یادآور شد: زمانی که بتوانیم عدالت را ایجاد کنیم و در واقع حاکمیت خود را خدمتگذار به مردم و در خدمت رفاه مردم بداند می‌توانیم با افتخار بگوییم که مردم در همان جایگاهی هستند که حضرت امام (ره) خواسته بودند

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ