شهرستان فلارد مورد هجوم «ملخ مراکشی» قرار گرفت

اقتصاد ایران: شهرکرد- مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: مزارع روستاهای ابواسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزارتایی از ملخ مراکشی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشید شبانی اظهار کرد: از نهم خردادماه جاری مزارع روستاهای ابواسحاق شهرستان فلارد در چهارمحال و بختیاری مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزارتایی از فاز مهاجر ملخ مراکشی قرار گرفت که از سمت مراتع شهرستان سمیرم به این مزارع وارد شده‌اند.

وی تصریح کرد: ملخ مراکشی یکی از ملخ‌های بومی و ساکن است که در برخی سال‌ها نظیر سال زراعی جاری به دلیل شرایط آب و هوایی و تغذیه‌ای وارد فاز مهاجر شده که به صورت دسته‌های بزرگ به مزارع و مراتع و حتی باغات هجوم آورده و خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کنند.

شبانی ادامه داد: در حال حاضر سطوح آلوده منطقه موردنظر به این آفت خطرناک ۱۰۰ هکتار زراعی و ۱۰۰ هکتار مراتع منابع طبیعی است.

وی بیان داشت: این میزان شامل ۲۰ هکتار زمین زراعی عدس و نخود دیم، ۴۰ هکتار جو و ۴۰ هکتار گندم است و درصد خسارت در حبوبات ۳۰ تا ۴۰ درصد و در غلات ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد می‌شود.

شبانی با اشاره به اینکه تا کنون با به‌کارگیری بیش از پنج دستگاه تراکتور و سم‌پاش پشت تراکتوری و کارگر سم‌پاش حدود ۵۰ هکتار مبارزه صورت گرفته است گفت: سایر سطوح زراعی نیز تا روزهای آتی سم‌پاشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان مبارزه ۲ هزار میلیون ریال اعتبار جهت سم و سم‌پاشی هزینه شود گفت: میزان خسارت این آفت در مزارع آلوده ۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد می‌شود.

شبانی خاطر نشان کرد: در صورتی که مبارزه با این آفت به تأخیر بیفتد، نزدیک ۷۰۰ تا یکهزار هکتار مزارع پایین دست تا پایان هفته مورد هجوم قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ