هجران خورشید، غمبارترین روز تاریخ ایران

اقتصاد ایران: خمین- چهاردهم خرداد ماه هر سال در تقویم ایران یادآور تاریخ و سالروز رحلت امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و از مراجع تقلید شیعه در قرن چهاردهم هجری است.

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: روز چهاردهم خرداد ماه هر سال در تقویم ایران یادآور تاریخ و سالروز رحلت امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و از مراجع تقلید شیعه در قرن چهاردهم هجری است. همچنین این روز مصادف با سالروز انتخاب آیت الله العظمی خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران است.

سید روح الله موسوی خمینی مشهور به امام خمینی، در تاریخ اول مهر ماه ۱۲۸۱ هجری شمسی و برابر ۲۰ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ هجری قمری در خانواده‌ای اهل دانش در شهر خمین دیده به جهان گشود.

پدر ایشان سید مصطفی موسوی تحصیل کرده حوزه علمیه نجف بود و در شهر خمین مرجعیت امور دینی را بر عهده داشت. سید مصطفی موسوی پنج ماه پس از تولد سید روح الله، توسط حاکمان محلی به شهادت رسید و سید روح الله تا سن ۱۵ سالگی تحت سرپرستی مادر و عمه خود قرار گرفت و در سال ۱۲۹۸ شمسی وارد حوزه علمیه اراک شد و در سال ۱۳۰۱ شمسی به قم مهاجرت کرد.

ایشان از سال ۱۳۴۱ شمسی مبارزات سیاسی و علنی بر ضد سلطنت پهلوی را آغاز نمود و به دلیل این مبارزات ۲ مرتبه بازداشت شد و پس از آن به کشورهای ترکیه و عراق تبعید شد و سرانجام در سال ۱۳۵۷ شمسی و پس از خروج محمدرضا شاه پهلوی از کشور، به ایران بازگشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقش رهبری جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت.

هجران خورشید، غمبارترین روز تاریخ ایران

امام خمینی هدف‌ها و آرمان‌ها و هر آنچه را که می‌بایست ابلاغ کند، گفته بود و در عمل نیز تمام هستی خود را برای تحقق همان اهداف بکار گرفته بود و در آستانه نیمه خرداد سال ۱۳۶۸ خود را آماده ملاقات عزیزی می‌کرد که تمام عمرش را برای جلب رضای او صرف کرده بود و قامتش جز در برابر او در مقابل هیچ قدرتی خم نشده و چشمانش جز برای او گریه نکرده بود.

سرانجام ایشان در تاریخ ۱۳ خرداد سال ۱۳۶۸ هجری شمسی در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران و به دلیل بیماری سرطان و ایست قلبی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

پیکر امام خمینی روز ۱۵ خرداد با همراهی جمعیتی میلیونی از مردم ایران تشییع شد و در نزدیکی بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد. هرساله در این روز با برنامه‌ریزی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام، مراسمی در حرم مطهر برگزار می‌شود که شامل سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی و نوه امام خمینی به عنوان تولیت حرم است.

مراسم تشییع پیکر امام خمینی (ره) صحنه‌های جالب و دلنشینی را از عمق ارادت مردم به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به معرض نمایش گذاشت به طوری که برخی مانند ظهر عاشورا بر سر و سینه خود گل پاشیده و برخی نیز به صورت خود می‌زنند به همین خاطر در این مراسم چند نفر از حاضران به دلیل عمق ناراحتی خود از درگذشت امام خوبی‌ها، غش کرده و راهی بیمارستان شدند اما آنچه باعث التیام یافتن درگذشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی شد، انتخاب درست و انقلابی مجلس خبرگان رهبری بود، انتخابی که صالح‌ترین و کارآمدترین جانشین را برای هدایت امت اسلامی برگزید.

هجران خورشید، غمبارترین روز تاریخ ایران

انتخاب آیت الله العظمی خامنه‌ای به عنوان رهبر جدید انقلاب اسلامی موجی از شور و نشاط را در میان آحاد ملت ایران ایجاد کرد به طوری که بسیاری از مردم برای تجدید میثاق با رهبر انقلاب با ایشان دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در برهه‌های مختلف تاریخ و در حوادثی که تمامی تحلیلگران سیاسی خطر تضعیف نظام اسلامی را پیش بینی کرده بودند، با هدایت‌های انقلابی و مدبرانه خود، کشتی انقلاب را به ساحل امن و آرامش هدایت کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ