رشد و چرخش نقدینگی چه تاثیری در بازارهای طلا، خودرو و بورس دارد؟

اقتصاد ایران: رشد و چرخش نقدینگی یکی از عواملی است که می تواند در بازارهای مختلف ایران تاثیرگذار باشد و آن ها را زیر و رو کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رشد نقدینگی مشکلی است که سال‌های سال اقتصاد ایران را درگیر کرده و این مشکل باعث شکل گیری اقتصادی تورمی شده است که تمامی افراد جامعه ایرانی با آن درگیر هستند که علاوه بر اثرات اقتصادی در تمامی رشته‌های زندگی افراد خواه یا ناخواه تأثیرگذار است.

حال به غیر از این پارامتر یک پارامتر دیگر قرار دارد که بسیار می‌تواند کمک به تصمیم گیری برای مقابله یا در امان ماندن از این مورد مهم بود تا در زمان تأثیرگذاری آن کم‌ترین آسیب و پس از آن بهترین بهره را از بازار حال حاضر برد.؛ این پارامتر گردش و یا سرعت نقدینگی است که میزان سرعت آن و بازارهای هدف آن بعد از مورد اول می‌تواند به تصمیم گیری بهتر در این اقتصاد آشوب کمک نماید.

اگر بازارها را با نگاه تحلیلی بنگریم در اردیبهشت ماه سال جاری شاهد شکل گیری و به وجود آمدن یک رکود نسبی در بازارها بودیم که بازار سرمایه هم از این قائده مستثنی نبود و وارد یک دوره کوتاه مدت افت و اصلاح قرار گرفت که حتی در قسمتی از آن با شدت بالایی همراه بود. این رکود باعث کاهش سرعت گردش نقدینگی شده است اما نکته مهم این است که متأسفانه این کاهش سرعت نقدینگی به طور مقطعی رخ داده زیرا تاکنون پارامترهای بنیادی اقتصاد تغییر نکرده است.

در بازارهای موازی بورس افراد و برخی از کارشناسان فعال آن حوزه بیشتر این موارد را به جنبه رفتاری اقتصاد ربط می‌دهند که متأثر از اتفاقات سیاسی و چشم اندازهای جامعه است که صرفاً افراد را آماده به عمل ولی در حال حاضر منتظر در نظر گرفته است. اما این کارشناسان به طور ریشه‌ای مشکلات حوزه خود را بررسی نمی‌کنند، بزرگترین عامل حرکت بازارهای مختلف کشور رشد نقدینگی و سرعت چرخش نقدینگی است که این تحلیل در بررسی‌ها به شدت مغفول مانده است.

اگر بخواهیم ردپای چرخش نقدینگی را به صورت مشخص مشاهده کنیم با یک رابطه صحیح علت و معلولی باید یکی از دلایل اتفاقات دست کم یک ماه اخیر را بررسی کنیم، ثبت نام در بازار خودرو یکی از نشانه‌هایی است که می‌توان ردپای تأثیر نقدینگی در بازارهای مختلف را به وضوح دید، با ثبت نام مردم در سامانه خودروسازان شاهد کاهش قیمت سکه و طلا بوده و کارشناسان این عرصه دلیل اصلی را افزایش عرضه مردم و کاهش قیمت می‌دانند، به گواه فعالان بازار طلا افزایش عرضه نیز به علت نیاز مردم به نقدینگی برای ثبت نام اولیه خودروسازان بوده است.

نمونه دیگر، تأثیر بازار خودرو در بازار سرمایه است که در زمان ثبت نام خودرو یکی از پر خروج ترین پول افراد حقیقی در بورس رخ داد.

پس از آن اتفاق هرچند در بازار سرمایه به فصل مجامع ورود کردیم و هرچند شاهد گزارشات و دیدگاه‌های بسیار روشن صنایعی بودیم که شاید حتی در سال گذشت آینده‌ای روشن برای آنها وجود نداشت ولی رشدهای کوچک و کم توان این دست از نمادها و کلیت بازار مهم‌ترین لازمه واکنش به این اتفاقات را فریاد می‌زد که آن وجود پول برای واکنش بود.

اگر بخواهیم تأثیر بازار خودرو را در بورس شاهد باشیم در مقطعی قرار داریم که کم کم به زمانی نزدیک می‌شویم که باید شاهد آزاد سازی حجم عظیمی از پول در حدود صد هزار میلیارد تومان باشیم که در اواخر خردادماه اجرایی خواهد شد و بازارهای بسیاری را برای هدف این پول وجود دارد که صرفاً می‌تواند یک تابستان پویا از لحاظ معاملاتی و پرنوسان را ثبت کند که شاید بعدها مورد اشاره و ارجاع تاریخی به این فصل از سال ۱۴۰۲ شمسی باشد.

قطعاً این آزادسازی پول می‌تواند در شرایط کنونی در بازار سرمایه هم به شدت تأثیرگذار باشد و بهترین تصمیم این است که با توجه به اخبارها و دیدگاه‌های پیش رو جامعه و فعالان بازارها صرفاً بهترین توصیه این است که با بررسی درست هدف‌ها ی آینده ورود این میزان از پول را بررسی کرد و دست کم برای هماهنگ شدن با رشد قیمتی پیش رو و عدم جاماندگی از بازارها تصمیم گرفت که به احتمال بالایی یکی از این بازارها که توانایی بهترین بودن در این اتفاق را دارد بازار سرمایه است و توصیه مهمی که می‌توان برای افراد در این اقتصاد و در هر شرایطی داشت این است با یک دانش مالی حداقلی پایه‌ای باید بهترین تصمیم را از لحاظ زمانی برای داشتن پول نقد در یک زمان و تبدیل آن به یک دارایی و برعکس این رویه برای هماهنگی با آهنگ اقتصاد حاضر انجام دهند.

علی فراقی، کارشناس بازار سرمایه

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ