بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا به مناسبت ۱۴ و ۱۵ خرداد

اقتصاد ایران: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا به مناسبت ۱۴ و ۱۵ خرداد با تاکید بر شخصیت معنوی و ایمانی امام خمینی(ره) بیانیه‌ای را صادر کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا به مناسبت ۱۴ و ۱۵ خرداد با تاکید بر شخصیت معنوی و ایمانی امام خمینی(ره) بیانیه‌ای را صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ هجری شمسی را می‌توان جلوه‌ی بارز عشق متقابل امت به امام دانست. این قیام در وهلۀ اول، از جایگاه مرجعیت و روحانیت شیعه در جامعۀ مسلمان ایران و پیروی مردم از آنان نشأت می گیرد. در کوران اقدامات سلطه‌جویانه آمریکا در پوشش اصلاحات ارضی، نهضت ۱۵ خرداد پایه‌های سلطنتی را متزلزل کرد و روحانیت مبارز شیعه، متمثل در شخصیت امام خمینی (ره)، رهبری نهضت را عهده دار شد. امام خمینی‌(ره) از آغاز نهضت، با درکی عمیق و شناختی والا از جامعه و زمانۀ خویش، با مشاهدۀ نقشه‌های شوم دولت‌های مرتجع غربی و بالاخص آمریکا و برحسب وظیفه شرعی، مسئولیت اجتماعی و عشق به ایران و اسلام، در میان مردم به روشنگری پرداختند.

با توجه به تعالی آرمان‌ها، انقلاب کبیر اسلامی ایران را می‌توان عالی ترین نمونۀ انقلاب در هدف‌گذاری نامید، چرا که اصل را بر تربیت انسان‌های الهی گذارده تا در جامعه‌ا‌ی خداپسند، نه تنها معاش دنیوی و آسایش عمومی محقق گردد، بلکه تکامل معنوی افراد نیز در محیطی سالم و مستعد رشد، تحقق یابد. این حرکت شگرف در خلاف جهت جریان سلطه دهه شصت و هفتاد میلادی، حرکتی بسیار متجددانه بود که بدون رهبری فرزانه، دور از واقعیت می‌نمود؛ گرچه این نواندیشی امام برای وی توام با رنج بسیار بود:

باید بچشد عذاب تنهایی را

مردی که ز عصر خود فراتر باشد

حرکت اجتماعی و سیاسی امام خمینی (ره) را بایستی اوج و آینۀ تمام نمای سلوک عرفانی ایشان برشمرد. به بیان دقیق تر رهبری سیاسی و اجتماعی امام (ره) نیز بخشی از سلوک عرفانی ایشان بود. تا آنجا که به تعبیر آیت الله جوادی آملی در مقدمۀ آداب الصلاه، امام (ره) در ده سال آخر عمر شریف شان، در مقام سلوکی شهود و شهادت بودند. از این جهت، امام (ره) را بایستی احیا‌گر عرفان اصیل نامید که سرمنشاء آن امیر‌العارفین امام علی بن ابی‌طالب (ع) بودند.

امام خمینی (ره) با سرمایۀ معنوی و ایمانی خویش، توانستند نفوس و قلوب میلیون‌ها انسان حق‌جو و شیفتۀ حقیقت را به تسخیر درآورند و ‌در جهت خیر، صراط مستقیم، آگاهی و عدالت هدایت کنند. انقلاب اسلامی ایران که به اعتراف اکثر ناظران، مردمی‌ترین انقلاب‌ بود، از رابطۀ خاص بین امام و مردم نشأت گرفته است.

امام خمینی (ره) در مقام مرشد و رهبر نهضت، موفق شدند با اتکا به مشی تربیتی خویش، جامعه‌ای که سال‌ها در خمودی، ضعف و جهالت به سر برده بود را بیدار کرده، پیشگام نهضت بزرگ دینی ساخته و تحولی عظیم در امت اسلامی بوجود آورد. همچنین نیاز مداوم شیعیان به مرجع تقلید و اقبال به فتوا، جایگاه ایشان را در رهبری نهضت تقویت کرد. از سوی دیگر، مردم‌داری، ساده زیستی و اهتمام به رای مردم، سبب شد تا امام (ره)، مردم را به عنوان تکیه‌گاه مورد توجه قرار داده و‌ در تمامی مراحل انقلاب، در راستای تحقق اراده الهی، بر مردم تکیه نمایند و‌ حضور مردم در سیاست را با دین‌ گره بزنند. این نهضت اسلامی مردم مدار، محدود به جغرافیای ایران نماند. گسترش جریان اسلام احیاءشده در جهان اسلام، را بایستی مدیون انقلاب کبیر اسلامی و شخصیت امام خمینی (ره) دانست. حرکت‌های اسلامی پدید آمده در لبنان، عراق، بحرین، ترکیه، مصر و … از این سنخ اند.

اساسا نظام‌های مردم‌سالار با حضور ، مشارکت و موضوعیت قائل شدن برای رای مردم، معنا و بقا می‌یابند. کم‌رنگ شدن نقش و تاثیر اراده و خواست مردم در روند تصمیم‌گیری کلان در هر نظامی، سویه‌های مردمی آن را تضعیف می‌کند. در جمهوری اسلامی ایران مشکلات و چالش‌های کشور، به ویژه فشار‌های معیشتی، تصمیمات یک‌شبه با بار تحمیلی به مردم، سو‌ء‌مدیریت‌ها، فساد، وعده‌های بر زمین مانده مسئولان اجرایی و … در سال‌های گذشته اعتماد مردم به کارآمدی دولت را خدشه‌دار کرده است که با کاهش نسبی مشارکت مردم در انتخابات اخیر مشهود بود. بازگشت به مردم، مطالبه به‌جایی بود که رئیس جمهور جزو شعار‌های انتخاباتی خود قرار داد. (دولت مردمی، ایران قوی) شعاری که ذیل آن شاخص‌هایی چون مشارکت، عدالت‌محوری، مردمی سازی اقتصاد، فرهنگ و سیاست، مقابله با فساد، ارتباط با مردم و … وعده داده شد.

متاسفانه پس از گذشت نیمی از دوره چهارساله دولت سیزدهم، مردم شریف ایران همچنان منتظر اجرای وعده هایی هستند که به آنها داده شده بود. وعده هائی اعم از رسیدگی به مشکلات معیشت مردم، بهبود عدالت اجتماعی، مقابله با فساد، ساخت میلیونها مسکن، مهار تورم و حل مشکلات خودرو. لازم است رئیس جمهور محترم سریعتر اقدامات چشمگیری در حوزه های مذکور انجام دهند تا این شائبه برای مردم ایجاد نگرددکه وعده ها صرفا شعارهای انتخاباتی بوده اند.

در این مسیر از تمامی مسئولین انتظار می‌رود با اجرا و حفاظت از قانون اساسی و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، با گزارش‌دهی به مردم، گفتگوی بی‌تکلف با شهروندان در مورد مشکلات و امکانات موجود، مشارکت دادن نخبگان و به ویژه جوانان در فرایند تصمیم‌سازی، مسیر احیای اعتماد عمومی را برگزینند.

در میان اقشار مختلف جامعه، دانشجو در جایگاه موذن جامعه است تا اگر شاخص‌ها و آرمان‌های مقدس به دلایل مختلف کم‌رنگ شدند، دانشجو با مطالبات دلسوزانه خود، آرمان ها را فریاد بزند و تحققش را مطالبه نماید.

اتحادیۀ انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا آمادگی دارد تا با ارائۀ خدمات شایسته به دانشگاهیان خارج کشور در حوزه های علمی، فرهنگی، رسانه ای و پیگیری مشکلات ایشان و همچنین حمایت تمام قد از ملت تاریخ ساز ایران، در این برهۀ حساس تاریخی، ایفای نقش نماید.

اتحادیۀ انجمن‌های اسلامی ‌دانشجویان در اروپا، ضمن تسلیت به مناسبت سی‌و‌چهارمین سالگرد رحلت جانسوز امام خمینی (ره) و گرامیداشت سالروز قیام ۱۵ خرداد، بار دیگر با آرمان‌های امام راحل و شهدای انقلاب کبیر اسلامی تجدید میثاق می‌نماید و تاکید دارد که سیره و گفتمان ایشان، همواره بایستی سند و چشم‌انداز راهبردی مبارزه با نظام سلطه و چراغ راه ملت و مسئولان جمهوری اسلامی و سایر ملت‌های مسلمان قرار گیرد.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ