‏‬امام در میان ملت زنده است/ غربزدگان مادی‌گرا از درک امام عاجزند

اقتصاد ایران: یک پژوهشگر و محقق تاریخ معاصر گفت:مشکل غربی‌ها و غرب زدگان این است که امام را با نگاه ماتریالیستی و دنیوی مشاهده می‌کنند، در حالی‌که امام یک جریان معنوی و اسلامی الهام بخش از وحی است.

قاسم تبریزی پژوهشگر و محقق تاریخ معاصر در گفتگو با مهر درباره راز پایداری انقلاب اسلامی، گفت: مشکل غربی‌ها و غرب زدگان این است که امام را با نگاه مادی، ماتریالیستی و دنیوی مشاهده می‌کنند در حالی‌که امام یک جریان معنوی و اسلامی است. این صفت و مشخصه‌ای که امام دارند در آثارشان هم گویاست، برای همین امام جاودانی است.

تبریزی در ادامه با بیان سخنی از آیت الله سید محمد باقر صدر در خصوص امام خمینی (ره)، گفت: به تعبیر شهید آیت الله العظمی سید محمد باقر صدر که می‌فرمود، در امام خمینی ذوب شوید آنگونه که او در اسلام ذوب شده بود.

این پژوهشگر و محقق تاریخ معاصر تاکید کرد: دقیقاً می‌توان امام را در مبانی قرآن و اسلام ارزیابی کرد زیرا در جوامع اسلامی امام به عنوان یک الگو و نماد مطرح است و آن اسلام مورد نظر همراه با عمل است، زیرا ممکن است خیلی‌ها ادعای اسلامیت بکنند، ولی اسلامی که همراه با عمل است ملاک می‌باشد.

امام خمینی تجسم اسلام در عصر ما بود

وی تصریح کرد: در سیره اهل بیت داریم که حضرت علی علیه السلام را قرآن ناطق می‌دانیم یعنی در عمل ائمه، تجسم و تجلی قرآن هستند؛ امام خمینی نیز در عصر ما تجسم و تجلی اسلام با تمام ابعاد آن بود و این همان اسلام ناب محمدی است، لذا این مسئله در جهان اسلام و بین مسلمین خاصه در جامعه ما وجود دارد و به همین خاطر ملت امام را دوست دارند و امام میان ملت زنده است.

قاسم تبریزی با اشاره به آثار امام خمینی، اذعان داشت: با آنکه ۱۲۰ اثر فقهی فلسفی و عرفانی از ایشان مانده است و بیش از ۴۰۰۰ کتاب و مقاله درباره ایشان نوشته شده است، اگر آنها را هم در نظر نگیریم، به تعبیر جلال آل احمد، امام وقتی صحبت می‌کند هم یک روستایی در روستا سخنانش را متوجه می‌شود و هم یک روشنفکر آن را درک می‌کند، زیرا که او با قلوب مردم حرف می‌زند. به همین خاطر است که امروز جامعه ما امام خمینی را دوست دارد و فرامین او را عمل می‌کند.

وی با بیان فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص امام خمینی، خاطر نشان ساخت: مقام معظم رهبری فرمودند که راه ما راه امام و خط ما خط امام است و اینگونه نگاه و خطی که به عنوان اسلام ناب محمدی مطرح کردند، در جامعه ما ساری و جاری است لذا ما باید اسلام اعتقادی، ایمانی و محمدی را حفظ کنیم.

غربزدگان مادی گرا از درک امام عاجزند

این کارشناس تاریخ معاصر با بیان سیره امام خمینی، اظهار داشت: در سیره امام خمینی اخلاق، معنویت، ایثار، گذشت، علم، دانش، فلسفه، عرفان و مبانی این گونه وجود دارد و علت ماندگاری امام هم این است لذا خیلی طبیعی و عادی است که درک چنین مسائلی برای غرب‌زدگان مادی گرا دشوار باشد؛ همانطور که در زمان پیامبر گروهی از کفار می‌گفتند پیامبر همانند ما انسان است ولی چرا وقتی به او وحی می‌شود ما آن را نمی‌بینیم، در حالی که آنها به دلیل داشتن جهل و غرور نمی‌توانستند این مسائل را درک کنند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ این گونه است و امروزه غرب بعد از رنسانس در چنبره مادیات و ماتریالیسم قرار گرفته و از خود بیگانگی دارد لذا نمی‌تواند این مسائل را درک کند؛ اما یک مسلمان در آفریقا، فیلیپین، فلسطین لبنان و یا هر جای دیگر صحبت امام را درک می‌کند.

تبریزی با تأکید بر اینکه علاقه به امام محدود به مسلمانان نیست، بیان کرد: حتی افراد مستضعف پاک و آزادیخواه غیر مسلمان هم به دلیل روش پیامبری که امام در مبارزه علیه استعمار و استکبار داشت، او را دوست دارند. چون در نظر آنان امام منادی مبارزه با استعمار بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ