اوکراین طرح صلح اندونزی را رد کرد

اقتصاد ایران: کی‌یف طرح صلح مطرح شده از سوی وزیر دفاع اندونزی را رد کرد و آن را شبیه طرح روس‌ها خواند و بر موضع خود مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مناطق تحت کنترلش در اوکراین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، وزیر دفاع اندونزی شنبه (سوم ژوئن) طرحی را برای پایان جنگ اوکراین پیشنهاد کرد و در آن خواستار ایجاد منطقه غیرنظامی و همه‌پرسی سازمان ملل در آنچه «منطقه مورد مناقشه» خواند، شد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، «اولگ نیکولنکو» سخنگوی وزارت خارجه اوکراین این طرح را رد کرد و موضع کی‌یف مبنی بر این که روسیه باید نیروهایش را از اوکراین خارج کند، تکرار کرد. 

«پرابوو سوبیانتو» وزیر دفاع اندونزی از مقامات نظامی و دفاعی سراسر جهان که در نشست دفاعی گفت‌وگوی «شانگری-لا» در سنگاپور گرد هم آمده‌اند خواست با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف درگیری‌ها شوند. 

او پیشنهاد طرح چندبندی شامل آتش‌بس و ایجاد منطقه غیرنظامی با عقب‌نشینی ۱۵ کیلومتری از موقعیت هر یک از طرفین در خط مقدم را پیشنهاد کرد. بر اساس طرح او، «منطقه غیرنظامی باید توسط یک نیروی صلح‌بان مستقر شده از سوی سازمان ملل حفظ و بر آن نظارت شود و رفراندوم سازمان ملل باید برای تعیین عینی خواسته اکثریت ساکنان مناطق مختلف مورد مناقشه برگزار شود». 

سوبیانتو گفت: پیشنهاد می‌کنم گفت‌وگوی شانگری-لا در اعلامیه‌ای داوطلبانه از اوکراین و روسیه بخواهد فوراً مذاکرات برای صلح را آغاز کنند. 

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در واکنش به سخنان وزیر دفاع اندونزی گفت روسیه با اشغال اراضی اوکراینی مرتکب تجاوز شده و هر پیشنهاد آتش‌بس به آن اجازه سازماندهی مجدد و تقویت می‌دهد. 

وی با بیان این که منطقه مورد مناقشه بین اوکراین و فدراسیون روسیه برای برگزاری رفراندوم در آن وجود ندارد، مدعی شد: در سرزمین‌های اشغال شده، ارتش روسیه مرتکی جرایم جنگی جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی می‌شود. روسیه اکنون می‌کوشد تا از هر طریقی ضدحمله اوکراین را مختل کند. 

وزیر دفاع اوکراین هم طرح پیشنهادی اندونزی شامل «توقف فوری خصومت‌ها»، آتش‌بس «در مواضع فعلی» و منطقه غیرنظامی که توسط ناظران و نیروهای صلح‌بان سازمان ملل تضمین می‌شود را رد کرد و آن را پیشنهادی عجیب خواند. 

«اولکسی رزنیکوف» در سخنان خود در نشست دفاعی گفتگوی شانگری-لا در سنگاپور گفت: شبیه طرح روسیه به نظر می‌رسد. نیاز به میانجی که با این طرح عجیب به سراغ ما بیاد نداریم. 

پیشنهاد اندونزی بعد از سفر «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور این کشور به مسکو و کی‌یف در سال گذشته مطرح شده که در این دو پایتخت پیشنهاد میانجیگری بین مقامات دو کشور و ازسرگیری مذاکرات صلح را مطرح کرد. او در آن زمان رئیس گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان بود. 

پیش‌تر چین هم طرحی ۱۲ بندی را برای حل‌وفصل بحران اوکراین پیشنهاد داد که طرف‌های غربی از آن استقبال نکردند. این طرح شامل درخواست برای کاهش تنش‌ها در گام اول است. 

«لی هوی» نماینده چین در امور اوراسیا که همچنین نماینده پکن در تلاش‌ برای پایان دادن به جنگ اوکراین است، جمعه از دولت‌های دیگر خواست «ارسال تسلیحات به میدان جنگ را متوقف کنند» و مذاکرات صلح برگزار کنند. 

کرملین خوستار آن است که کی‌یف حاکمیت روسیه را بر شبه‌جزیره کریمه به رسمیت بشناسد و همچنین الحاق مناطق دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپروژیا به روسیه را بپذیرد. اوکراین این درخواست‌ها را رد کرده و همچنین هر گونه مذاکره را تا زمانی که روسیه نیروهایش از همه مناطق اوکراین را عقب بکشد، رد کرده است. 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ