تولید مرغ تنظیم شد، بازار نه

اقتصاد ایران: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی در اردیبهشت ماه ۱۱۸ میلیون قطعه، جوجه ریزی انجام شده که به معنی تولید به اندازه کافی و ۳۳ میلیون بیشتر از فرودین است اما بازار این مصحول هنوز تنظیم نیست.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، «سال گذشته در مقطعی شرکت‌های جوجه‌کشی، با توصیه انجمن جوجه یک‌روزه به‌ مدت 2 هفته جوجه را از دستگاه‌ها خارج کردند و به همین دلیل کمبود شدیدی در تولید جوجه یک‌روزه در کشور صورت گرفت. با توجه به آنکه در آن مقطع جوجه‌ریزی به نصف کاهش پیدا کرد در نتیجه اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه، بازار به‌دلیل کمبود تولید مرغ دچار التهاب شد.

برای رفع کمبود مرغ، میزان جوجه ریزی که در فروردین ماه سال جاری 85 میلیون قطعه بوده است ، در اردیبهشت ماه به 118 میلیون قطعه و در خرداد ماه نیز به 130 میلیون قطعه جوجه ریزی رسیده است.»

این‌ جملات، بخشی از صحبت‌های آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم است؛ افزایش 33 میلیون تولید به معنی تولید کافی و جبران کاهش تولید گذشته است اما در مقام عمل بازار مرغ به شرایط تعادلی نرسیده است.

مصرف روزانه مرغ در استان تهران 1200 تن است که مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: روزانه 1200 تن مرغ در استان تهران توزیع می‌شود و کاهش عرضه جبران شده است.

مسعود امراللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: برای هر واحد مرغ فروشی، سهمیه روزانه 200 کیلوگرم در نظر گرفته شده است که مرغ فروشی‌ها با مراجعه به میدان بهمن می‌توانند آن را با قیمت 68 هزار تومان خریداری کنند و 73 هزار تومان بفروشند.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد، بسیاری از مرغ فروشی‌های سطح شهر تهران، نرخ هر کیلوگرم مرغ را در سردر فروشگاه های خود 73 هزار تومان نصب کرده اند اما مرغ با این قیمت را تنها  می توان در برخی از فروشگاه‌ها خریداری کرد.

با وجود اینکه مرغ قیمت مصوب واحدی دارد اما نرخ این محصول در نقاط مختلف شهر تهران بسیار متفاوت است؛ فروشگاهی آن را 73 هزار تومان، فروشگاهی 78 هزار تومان، فروشگاهی آن را به اسم اکبر جوجه 84 هزار تومان و فروشگاهی دیگر آن را 95 هزار تومان قیمت گذاری کرده است.

چسبندگی قیمت در بازار مرغ!

بنابرگزارش میدانی خبرنگار تسنیم، فروشندگان مرغ گرم از شرایط سخت خرید آن با قیمت مصوب گلایه دارند؛ امراللهی در این ارتباط می‌افزاید: در صورتی که واحد‌های مرغ فروشی 7 صبح به میدان بهمن مراجعه کنند، مرغ به اندازه کافی وجود دارد و در اختیار آنها قرار می‌گیرد اما اگر به هر دلیل آن را از واسطه و با قیمت بالاتری خریداری کنند نیز نباید آن را بالاتر از 73 هزار تومان به دست مصرف کننده برساند.

 بنابراین گزارش درباره اینکه چرا بازار مرغ متعادل نشده است دلایلی مانند مقاومت برخی از فعالان چرخه تولید و عرضه مرغ در مقابله با کاهش قیمت است که از آن به عنوان چسبندگی قیمت یاد می‌شود؛ البته با تداوم تولید مناسب  و با قیمت مصوب می توان انتظار کاهش قیمت را در آینده داشت.

از طرفی باید به کمبود نظارت‌ و بازرسی در بخش های مختلف تامین نهاده های دامی، تولید و عرضه به موقع و با قیمت مصوب مرغ توسط مرغداران و  سوداگری عوامل توزیع این محصول اشاره کرد.

درحالی که مرغ با نهاده‌های وارداتی با ارز 28 هزار تومانی، تولید می‌شود و مرغ نیز باید با قیمت مصوب به فروش برسد، اما به دلیل نبود همین نظارت‌های لازم، برخی از ایام مرغ با قیمت‌های بالایی به فروش می رسد.

 با توجه به اینکه کاهش جوجه ریزی مقطعی و مشکلات تولید و تامین مرغ رفع شده است، در وضعیت بازار مرغ نیز باید تعادل ایجاد شود.

بر این اساس، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اخیرا  اعلام کرد: مرغ تا یک هفته دیگر به قیمت مصوب می رسد ؛ که البته مشکلات بازار هنوز به طور کامل رفع نشده و برای تحقق این وعده نیز فرصت زیادی باقی نمانده است.

گزارش از ابراهیم نژادرفیعی

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ