ورود ۳ لیتر مونوکسیدکربن به ریه های فرد قلیانی

اقتصاد ایران: رئیس مرکز تحقیقات و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف کنندگان قلیان جدا از دریافت مقادیر زیادی دود، برابر سه لیتر مونوکسیدکربن هم وارد ریه های خود می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا حیدری افزود: افراد در هر بار مصرف قلیان، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می‌کنند.

به گفته وی، یک نخ سیگار ۷ تا ۱۰ پک را شامل می‌شود ولی یک وعده قلیان شامل ۷۰ تا ۱۰۰ پک است یعنی به طور متوسط ۱۰۰ برابر دود بیشتر وارد ریه فرد می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اهمیت کنترل دخانیات از افزایش بیماری‌های مربوط به دخانیات و میزان مرگ و میر وابسته به آن در دنیا خبر داد.

وی با اشاره به مقایسه ارائه خدمات ترک سیگار در کشورهای منطقه، بر اساس گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی گفت: درمانگران حوزه اعتیاد باید در درمان دخانیات حین درمان مداخله داشته باشند و درمان ترک دخانیات باید به عنوان بخشی از مراقبت‌های پزشکی ارائه شود.

حیدری افزود: تجربیات علمی دهه‌های گذشته نشان می‌دهد ارائه خدمات ترک مواد و دخانیات همزمان با هم می‌تواند در درمان وابستگی به مواد مخدر کمک کننده باشد.

به گفته وی، در صورتی که مقدار مصرف داروی نگهدارنده مواد مخدر کمتر شود، میل و رغبت فرد به مصرف مواد کاهش می‌یابد و میزان موفقیت در ترک مواد مخدر افزایش یافته و احتمال افزایش و یا قطع درمان و برگشت فرد به سوی مصرف مواد کاهش می‌یابد.

حیدری با اشاره به مستندات علمی در خصوص مضرات مصرف قلیان گفت: مصرف یک وعده قلیان برابر با ۱۰۰ نخ سیگار است، بر اساس مستندات علمی یک پک به سیگار با خلأ و مکشی که در دهان فرد حاصل می‌کند در مقایسه با یک پک قلیان با خلأ و مکشی که در قفسه سینه توسط دیافراگم و عضلات بین دنده‌ای فرد حاصل می‌کند، ۱۰ برابر مضرتر و خطرناک‌تر است.

وی افزود: یک نخ سیگار به طور متوسط شامل ۷ تا ۱۰ پک می‌شود این در حالی است که استعمال یک وعده قلیان برابر ۷۰ تا ۱۰۰ پک است بنابراین یک وعده استعمال قلیان برابر با استعمال ۱۰۰ نخ سیگار است.

رئیس مرکز تحقیقات و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف کنندگان قلیان جدا از دریافت مقادیر زیادی دود، برابر سه لیتر مونوکسیدکربن که ناشی از سوختن ناقص ذغال سر قلیان است را نیز وارد ریه خود می‌کنند.

وی، این تصور که سمی بودن دود قلیان پس از عبور از درون آب از بین می‌رود را یک باور اشتباه دانست و گفت: دود قلیان به دلیل نوع توتون و تنباکو دارای فلزات سنگینی است و با عبور دود قلیان از میان آب نه تنها تصفیه‌ای انجام نمی‌شود بلکه مرطوب شدن دود زمینه را برای جذب دود و در پی آن مشکلات ریوی و خونی در بدن فرد سریع‌تر مهیا می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ