گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

اقتصاد ایران: ارومیه- نخستین نشست استانداران مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق با رویکرد تقویت روابط ایران با کشورهای همسایه در ارومیه برگزار شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سکینه اسمی: در نخستین نشست استانداران مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، برخی نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از کشورمان و استانداران اربیل، دهوک، حلبچه و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

همچنین در این اجلاس که امروز جمعه ادامه خواهد داشت، هیئت‌های بلند پایه‌ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه‌های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

آذربایجان غربی ۲۵۰ کیلومتر با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد و شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر و سردشت، مناطق مرزی این استان با این اقلیم را تشکیل می‌دهند.

آغاز ریل گذاری جدید در روابط اربیل و آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ریل گذاری جدیدی در روابط اربیل و آذربایجان غربی آغاز شده است.

محمدصادق معتمدیان در نشست فعالان اقتصادی آذربایجان غربی با اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه ریل گذاری جدیدی در روابط اربیل و آذربایجان غربی آغاز شده است، گفت: تفاهم خوبی در این سفر داشتیم و به دنبال توسعه حداکثری روابط با اقلیم کردستان عراق هستیم.

وی با اشاره به جایگاه مناسب مرز تمرچین در مراودات تجاری با اقلیم کردستان عراق گفت: پارسال میزان صادرات از این مرز بیش از یک میلیارد دلار بود که بیشتر از صادرات ایران به ۲۷ کشور اروپایی است.

معتمدیان با بیان اینکه مرز تمرچین مرز اول جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق در بحث صادرات است، ادامه داد: توسعه روابط با همسایه‌ها از دستورهای رئیس جمهور و برنامه دولت سیزدهم بوده و رویکرد جدید کشور نقش آفرینی استان‌ها در مراودات مرزی است.


استانداران اقلیم کردستان عراق از ۲و احد صنعتی و درمانی ارومیه بازدید کردند

استانداران اقلیم کردستان عراق با همراهی محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی از ۲ واحد صنعتی و درمانی ارومیه بازدید کردند، امید عبدالرحمان خوشناو استاندار اربیل، علی تتر توفیق استاندار دهوک، هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه و آزاد توفیق استاندار حلبچه به همراه مدیران اقتصادی و اتاق بازرگانی منطقه از توانایی‌های صنعتی و درمانی ارومیه بازدید کرده و با آن آشنا شدند.

در این بازدیدها، مسؤولان اقتصادی آذربایجان غربی و مدیران مارال صنعت و بیمارستان میلاد ارومیه گزارشی از وضعیت موجود، فعالیت‌های این بخش‌ها و ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان ارائه کردند.


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

موانع مبادلات مرزی ایران و اقلیم کردستان از مرز باشماق بررسی شد

استاندار کردستان گفت: در نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق موانع مبادلات مرزی از پایانه مرزی باشماق مورد بررسی قرار گرفت.

اسماعیل زارعی کوشا پنجشنبه شب پس از نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه در گفتگو با خبرنگاران، تاکید کرد: برای حفظ این حجم از تبادلات مرزی باید به مسائل گوناگون توجه کرد و از این رو امروز موانع موجود در پایانه مرزی باشماق مورد بررسی ۲ طرف قرار گرفت.

استاندار کردستان ارزش مبادلات تجارت خارجی این استان طی سال گذشته را هشت میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: مرز باشماق در مریوان یکی از مهمترین مرزهای کشور و شاید اولین مرزی زمینی در حجم مبادلات تجاری است که بدون وقفه به صورت شبانه روزی ارائه خدمت می‌کند.

متن کامل خبر را اینجا بخوانید


ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق

استاندار کرمانشاه گفت: طی توافق با استانداران استان‌های مرزی اقلیم کردستان عراق به زودی کلنگ زنی شهرک صنعتی مشترک انجام می‌گیرد.

محمدطیب صحرایی پنجشنبه شب پس از نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه در گفت وگو با خبرنگاران از تعامل خوب میان دو منطقه خبر داد و افزود: بر سر مباحث کلی و جزئی ۲ جانبه برای مردم منطقه به توافق رسیدیم.

متن کامل خبر را اینجا بخوانید


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

آماده پذیرش تردد ۵۰۰ هزار زائر اربعین از مرز تمرچین هستیم

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برنامه‌های امسال در ایام اربعین حسینی گفت: طبق توافق، اقلیم کردستان عراق امسال آماده پذیرش تردد ۵۰۰ هزار نفر از این مرز است.

محمدصادق معتمدیان شب پنجشنبه در پایان روز نشست مشترک با استانداران اقلیم کردستان در جمع خبرنگاران با تاکید بر توافقات جدید میان ۲ منطقه افزود: در نشست خبری، اظهار کرد: طی توافقات انجام شده با اقلیم کردستان عراق درصدد ظرفیت سازی برای عبور و مرور زائران عتبات عالیات کشورهای حوزه قفقاز از مرز تمرچین در شهرستان پیرانشهر هستیم.

وی با اشاره بر تحقق تصمیم ستاد مرکزی اربعین گفت: امروز به توافق نهایی با استانداران اقلیم کردستان عراق رسیدیم تا موضوع تردد زائران کشورهای آذربایجان، ترکیه، منطقه نخجوان و منطقه قفقاز از تمرچین با امنیت کامل صورت گیرد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اولین بار بودن این نشست در تاریخ منطقه گفت: این اولین نشست استانداران مرزی کشورمان با استانداران اقلیم کردستان عراق است که بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم و با رویکرد اقتصادی برگزار شد.

معتمدیان مهمترین اولویت برگزاری نشست مشترک را استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه دانست و ادامه داد: با تمامی استان‌های هم مرز از ابتدای دولت سیزدهم قرارداد روابط دوجانبه و چند جانبه داشتیم و در صدد توسعه آن هستیم.


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

نخستین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق

نخستین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق امروز پنجشنبه در ارومیه برگزار شد.

فیلم نشست را اینجا ببنید


پرواز کرمانشاه به سلیمانیه عراق دایر می‌شود

استاندار کرمانشاه گفت: به زودی پرواز کرمانشاه به سلیمانیه دایر خواهد شد تا مورد استفاده گردشگران و دانشجویان اقلیم قرار گیرد.

محمدطیب صحرایی در نشست استاندار کرمانشاه و استانداران استان سلیمانیه و حلبچه اقلیم کردستان عراق، رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه و جمعی از مسئولان بازرگانی در ارومیه افزود: از پاییز امسال امکان فرود هواپیماهای بزرگ پیکر در فرودگاه کرمانشاه فراهم می‌شود و به زودی پرواز کرمانشاه به سلیمانیه دایر خواهد شد تا مورد استفاده گردشگران و دانشجویان اقلیم قرار گیرد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه یکی از مسائل مهم بین ۲ طرف، مقابله با قاچاق بویژه قاچاق کالاهای خطرناک مانند اسلحه است، افزود: با توجه وجود چندین مرز رسمی و گذرگاه مرزی در استان کرمانشاه اگر ترددی خارج از این مناطق صورت گیرد، احتمال فعالیت غیرقانونی است و با ورود آنها مقابله می‌شود.


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

نشست‌های جانبی استانداران هم‌مرز ایران و اقلیم کردستان برگزار شد

نشست جانبی استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان استانی و فرمانداران شهرستان‌های پیرانشهر، سردشت، اشنویه و مهاباد، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی و برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه با استاندار اربیل اقلیم کردستان و فرمانداران شهرهای همجوار منطقه حاج عمران در ارومیه برگزار و در این نشست مهم‌ترین درخواست‌های توسعه‌ای دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

امسال تبادلات اقتصادی ایران و عراق ۱۰ درصد افزایش یافت

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: بیشتر تبادلات اقتصادی ایران بعد از چین با عراق است و امسال میزان تبادلات ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مهدی صفری در حاشیه نخستین نشست استانداران هم مرز ایران با اقلیم کردستان عراق در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تبادلات اقتصادی ایران بعد از چین، با عراق امسال رشد قابل توجهی داشته است و شاهد رشد ۱۰ درصدی در دو ماه گذشته سال جاری بودیم و امید می‌رود بعد از این نشست شاهد جهش قابل توجهی در تبادلات اقتصادی باشیم.

وی ادامه داد: در این نشست بعد از گفتگو برای رفع موانع گمرکی استانداران سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه هم مرز ایران با عراق زمینه حمل و نقل یک سره نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

متن گفتگو را اینجا بخوانید


بازارچه‌های مرزی بین ایران و اقلیم کردستان ایجاد شود

استاندار حلبچه در نخستین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق خواستار دایر کردن بازارچه‌های مرزی و گذرگاه‌های مرزی برای تبادل کالا و مسافر شد.

آزاد توفیق در نخستین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه اظهار کرد: مردم این استان و دیگر مناطق اقلیم کردستان عراق می‌دانند اگر کمک‌های استراتژیک و درمانی جمهوری اسلامی ایران نبود، در بمباران شیمیایی کسی در حلبچه زنده نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه بین مردم حلبچه و استان کرمانشاه ارتباط بسیار خوبی در زمینه اقتصادی و بازرگانی وجود دارد، اضافه کرد: در برخی مناطق اهالی ۲ طرف مرز، نسبت فامیلی و ازدواج دارند و اشتراکات فرهنگی زیادی بین ۲ استان حاکم است.

همچنین در این نشست فرمانداران «راپەرین»، «گەرمیان» و «سوران» اقلیم کردستان عراق بر تعاملات اقتصادی و اجتماعی بین این اقلیم و جمهوری اسلامی تاکید کردند.


آماده تشکیل کمیته مشترک بین کردستان و اقلیم کردستان عراق هستیم

استاندار کردستان با بیان اینکه همگرایی خوب فرهنگی بین کردستان با اقلیم عراق وجود دارد، گفت: آمادگی داریم با تشکیل کمیته مشترک با اقلیم عراق، برنامه‌های مشترک فرهنگی را توسعه دهیم.

اسماعیل زارعی کوشا در نخستین نشست استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق که در ارومیه برگزار شد، با اشاره به اشتراکات فرهنگی با اقلیم کردستان عراق افزود: همگرایی خوب فرهنگی با اقلیم کردستان داریم و در کردستان آمادگی داریم با تشکیل کمیته مشترک با اقلیم عراق، برنامه‌های مشترک فرهنگی را توسعه دهیم.


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

آماده ارتقای سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم

استاندار دهوک اقلیم کردستان عراق گفت: آماده توسعه ارتباطات بیشتر در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

علی تتر توفیق در نشست استانداران استان‌های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: مشترکات فرهنگی، زبانی، دینی و جغرفیایی در ۲ طرف مرز وجود دارد و همین امر زمینه را برای ارتباط بیشتر فراهم کرده است.

وی ادامه داد: ما مشترکات فرهنگی زیادی با ایرانی‌ها داریم؛ با استان‌های همجوار هم نژدایم، هم زبانیم و هم دین‌ایم و عقلانیت این است که بهترین روابط را با یکدیگر داشته باشیم هرچند الان هم روابط خوبی داریم و بهتر است این روابط را بیش از این توسعه دهیم.

تتر توفیق با اعلام اینکه ما همیشه کمک‌ها و پشتیبانی مردم و حکومت جمهوری اسلامی ایران در روزهای بحرانی که مردم اقلیم به کمک‌ها و پشتیبانی نیاز داشتند را با خود داشته‌ایم، افزود: چه در سال ۱۹۵۷ و چه در سال‌های جنگ هشت ساله و چه در قتل عام مردم کردستان توسط رژیم بعث، همیشه درهای ایران برروی مردم اقلیم باز بوده است.


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

روابط ایران و عراق ناگسستنی است

وزیر کشور در نخستین نشست استانداران هم مرز ایران با اقلیم کردستان عراق در ارومیه با بیان اینکه ارتباط ما با اقلیم کردستان عراق در دوره‌های مختلف از جمله دوره دژخیمانی مثل صدام، دوره داعش و دوره همکاری امروز، برقرار بوده و قوی و پایدار است، اضافه کرد: ما هیچ وقت روابط خود را بر اساس منافع اقتصادی تنظیم نکرده و بر اساس منافع راهبردی و منافع مردم عراق و اقلیم کردستان تنظیم کرده‌ایم.

احمد وحیدی با اشاره به اینکه دشمنان ما از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا این برادری و همکاری را بین ایران و عراق نمی‌خواهند اما امروز به رغم این خواسته آنان، مردم ۲ کشور با هم هستند، اظهار کرد: پیام این نشست، این است که دشمنان در ایجاد گسست بین مردم ۲ سوی مرز شکست خورده است.

متن کامل خبر را اینجا بخوانید


دیپلماسی مرزی ایران معیشت مرزنشینان را بهبود می‌بخشد

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی گفت: دیپلماسی مرزی ایران، معیشت مرزنشینان را بهبود می‌بخشد.

روح‌الله حضرت‌پور در نخستین نشست استانداران هم‌مرز جمهوری اسلامی و اقلیم کردستان عراق در ارومیه اظهار کرد: به همت استاندار آذربایجان‌غربی امروز دیپلماسی مرزی در این استان فعال شده است که این موضوع نه تنها بر تبادلات مرزی و توسعه اقتصادی طرفین مرزی منجر می‌شود، بلکه معیشت مرزنشینان که عموماً از مرکز دور بوده و از عمده خدمات دولتی محروم‌اند، بهبود می‌بخشد.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته توافقات و تفاهمات خوبی بین استان‌های هم‌مرز ایران و اقلیم کردستان عراق صورت گرفته است، افزود: اعتقاد داریم باید بیشتر از قبل بر اجرای این توافقات و تفاهمات همت گذاشته شود.


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

آماده ارتقای سطح مبادلات اقتصادی با اقلیم کردستان عراق هستیم

استاندار کرمانشاه با اشاره به وجود اشتراکات مختلف فرهنگی بین مردم این استان و اقلیم کردستان عراق گفت: آماده توسعه ارتباطات اقتصادی، گردشگری، علمی و آموزشی با این منطقه هستیم.

محمدطیب صحرایی در نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک بین کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق، تلاش برای راه اندازی حمل و نقل مشترک زمینی، تسهیل در صادرات با تاکید بر تولیدات صنعتی کرمانشاه، ایجاد اشتراکات حداکثری در ضوابط گمرکی دو طرف در توسعه مراودات بسیار مؤثر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کرمانشاه میزبان سه هزار دانشجوی مهمان خارجی است و امکان افزایش این تعداد نیز وجود دارد که این امر ظرفیت خوبی برای انواع همکاری‌های علمی با اقلیم کردستان عراق است.

ادامه خبر را در لینک زیر بخوانید


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

توسعه اقتصادی منطقه باعث تقویت امنیت می‌شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه اقتصادی منطقه باعث تقویت امنیت می‌شود و امنیت اقلیم کردستان عراق امنیت منطقه است.

وحید جلال زاده در نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه ضمن تقدیر از همراهی مسئولان اقلیم کردستان عراق در استقبال از زائرین حسینی خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی منطقه باعث تقویت امنیت می‌شود و امنیت اقلیم کردستان عراق امنیت منطقه است.

وی با بیان اینکه همکاری اقتصادی خوبی بین ایران و اقلیم کردستان عراق وجود دارد، گفت: البته همکاری اقتصادی و تجاری بین استان‌های ۲ طرف مرز کافی نیست.


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

مقدمات بازگشایی مرز مشترک در اشنویه فراهم شود

استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق در نخستین نشست استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه اظهار کرد: از جناب وحیدی وزیر کشور خواهشمدیم مقدمات بازگشایی مرز مشترک در اشنویه که ظرفیت مهم ا r تصادی برای مردم دو طرف است را فراهم کند ما آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.

امید عبدالرحمان خوشناو ادامه داد: باز کردن بازارچه‌های مشترک در تمرچین و شهرک‌های صنعتی مشترک می‌تواند موجب تقویت روابط تجاری می‌شود

خوشناو با بیان اینکه ایران در طول تاریخ پناهگاهی امن برای مردم اقلیم کردستان عراق در بحران‌های دوران صدام بعثی بوده و دروازه‌ای بوده و برای ارتباط ما با جهان پیوندهای ما ناگسستنی است، افزود: از سال گذشته ارتباطات ما با استان‌های مرزی در ایران بیشتر شده و تاکنون اقدامات خوبی در مبادلات تجاری و ارتباطات اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعی انجام شده است.


نمایشگاه پوستر «در کنار صلح ایستاده ایم» در ارومیه دایر شد

همزمان با نخستین نشست استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه نمایشگاه نمایشگاه پوستر «در کنار صلح ایستاده ایم» در ارومیه افتتاح شد.

حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی همزمان با نخستین نشست استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق نمایشگاه پوستر «در کنار صلح ایستاده ایم» را ۱۱ خرداد سال جاری در محل «هتل آنا» کلانشهر مرزی ارومیه افتتاح کرد.

در این نشست که به مدت دو روز از ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری در محل هتل آنا ارومیه با حضور وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و استانداران استان‌های اربیل، سلیمانیه و دهوک عراق و همچنین استاندار آذربایجان غربی برگزار می‌شود؛ ۲۰ عنوان پوستر با موضوع اهمیت صلح و همزیستی و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حمله شیمیایی شهرستان سردشت در ۷ تیر سال ۱۳۶۶ شمسی از هنرمندان شهرستان ارومیه در معرض دید مهمانان این نشست بین المللی قرار گرفته است.


سهم اقلیم کردستان عراق از مقاصد صادراتی ایران به ۵ درصد می‌رسد

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق افزود: سال گذشته از سهم سه مرز با اقلیم کردستان از صادرات ایران به عراق، ۲۲ درصد بود که با اقداماتی که بویژه در راستای تسهیل تجارت مرزی اتفاق افتاد، این رقم افزایش محسوسی داشته است.

محمد رضوانی فر اضافه کرد: مدیریت ترانشیپمنت، ۲۴ ساعته کردن فعالیت‌های مرزی به ویژه در مرز تمرچین و تسهیلات ارائه شده در مرز از جمله اقدامات مؤثر برای افزایش صادرات به منطقه اقلیم کردستان عراق بوده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: متوسط ارزش کالاهای صادراتی ایران به اقلیم کردستان عراق از متوسط ارزش صادراتی کشور بالاتر بوده است.

رضوانی فر با بیان اینکه عراق با سهم ۱۹ درصدی و ۱۰ میلیارد دلاری مقصد دوم صادراتی کشورمان است، گفت: سهم اقلیم کردستان عراق هم از مقاصد صادراتی ایران به ۵ درصد می‌رسد که رقم قابل توجهی است.


روند مراودات تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق رو به رشد است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه مراودات تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق رو به رشداست، گفت: امسال این روند رو به رشد به صورت جهشی افزایش می‌یابد.

مهدی صفری در نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه با تاکید بر رفع برخی مشکلات در مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر ادامه داد: ارتباطات اقتصادی ایران با اقلیم سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشت که امیدواریم با حل مشکلات، این رقم به ۱۰۰ درصد افزایش برسد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در یکسال گذشته میزبان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حوزه گردشگری سلامت بود که نشان دهنده ظرفیت بالای گردشگرپذیری این حوزه است.

صفری اضافه کرد: در بخش دانشگاهی هم ۱۲ هزار دانشجوی خارجی در حال حاضر در ایران تحصیل می‌کنند که فقط هفت هزار نفر از آنان از هند است و بیشتر در حوزه پزشکی تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم اولویت اولش همکاری با کشورهای همسایه است، اظهار کرد: سال گذشته در وزارت خارجه، اولین سمینار همسایگان به همت دولت سیزدهم در راستای توسعه همکاری‌های کشورهای همسایه برگزار شد.


گام بلند دیپلماسی مرزی و منطقه ای ایران و عراق

آذربایجان غربی پیشران دیپلماسی منطقه‌ای است

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در نخستین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق، با اشاره به وضعیت استان و شرایط توسعه‌ای منطقه و با تاکید بر اینکه در این نشست راهبردهای ارتقا سطح همکاری‌ها بررسی می‌شود افزود: در نشست‌های دو جانبه نیز ظرفیت‌های مشترک همکاری در حوزه‌های مختلف بویژه در حوزه اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محمد صادق معتمدیان، آذربایجان غربی را پیشران دیپلماسی منطقه‌ای دانست و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته از ظرفیت مرز برای شکوفایی اقتصادی بیش از پیش استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه، حسن همجواری و تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با کشورهای همجوار از اهداف مهم دولت سیزدهم است ارتقا همکاری‌های مشترک اقتصادی سیاسی و فرهنگی و روان سازی مبادلات مرزی از مهمترین اهداف این نشست است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ