مردم‌سالاری دینی مظهر عقلانیت امام راحل است

اقتصاد ایران: کرج- امام جمعه ماهدشت گفت: اولین نمونه از مظهر عقلانیت امام راحل گزینش مردم‌سالاری برای نظام سیاسی کشور و تکیه به آرا مردم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی رادمرد در خطبه‌های نماز جمعه شهر ماهدشت که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار کرد: مکتب امام یک بسته کامل و یک مجموعه دارای ابعاد است؛ این ابعاد را باید با هم دید و با هم ملاحظه کرد.

وی بیان کرد: سه بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت و بُعد عدالت است که هر سه از اسلام گرفته شده است.

امام جمعه ماهدشت تصریح کرد: در بُعد معنویت امام بزرگوار ما، صرفاً با تکیه‌ بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی‌گرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایان‌ناپذیری بود. و در بُعد عقلانیت، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با بُعد عدالت نیز اگرچه به یک معنا، عدالت از همان عقلانیت و معنویت برمی‌خیزد، اما برجستگی بُعد عدالت در منظر امام بزرگوار، آن را به طور مشخص‌تری در مقابل ما قرار می‌دهد. این سه بُعد اسلامی و قرآنیِ مکتب امام را باید با هم دید.

رادمرد گفت: تکیه بر روی یکی از این ابعاد، و بی‌توجهی به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا و انحراف می‌برد. این مجموعه، این بسته‌ی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همه‌ی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.

وی اظهار کرد: اولین نمونه از مظهر عقلانیت امام راحل گزینش مردم‌سالاری برای نظام سیاسی کشور و تکیه به آرا مردم بود.

امام جمعه ماهدشت بیان کرد: قرن‌های متمادی حکومت‌های فردی بر کشور ما حکومت کرده بودند و حتی در دورانی که در ایران جریان مشروطه به وجود آمد و به ظاهر جریان قانون در کشور رسمی شد، عملاً استبداد و دیکتاتوری دوران پهلوی از استبداد گذشتگان‌شان گزنده‌تر و سخت‌تر و مصیبت‌بارتر بود.

وی تصریح کرد: در کشوری با این سابقه، امام بزرگوار ما مسئله‌ی حضور مردم و انتخابات مردمی را به یک حقیقت نهادینه شده تبدیل کرد و مردم آزادانه پای صندوق‌های رأی، با آرا خودشان منشأ تشکیل مجلس و دولت و خبرگان و امثال اینها شدند.

رادمرد خاطرنشان کرد: یک مظهر دیگر عقلانیت، تدوین قانون اساسی بود. امام خبرگان ملت را از طریق انتخابات مأمور کرد که قانون اساسی را تدوین کنند. آن تدوین‌کنندگان قانون اساسی، با انتخاب ملت این کار را انجام دادند.

وی گفت: بعد امام راحل همین قانون اساسی را مجدداً در معرض آرا مردم قرار داد و رفراندوم قانون اساسی در کشور تشکیل شد. (در هیچ انقلابی اینگونه اقدام نشده) این، یکی از مظاهر عقلانیت امام است. ببینید، پایه‌های نظام را امام اینگونه مستحکم کرد. هم از لحاظ حقوقی، هم از لحاظ سیاسی، هم از لحاظ فعالیت اجتماعی، هم از لحاظ پیشرفت‌های علمی، امام یک قاعده‌ی محکم و مستحکمی را به وجود آورد که بر اساس این قاعده می‌شود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد.

واهمه صهیونیست‌ها از توان جبهه مقاومت

امام جمعه ماهدشت اظهار کرد: اخیراً رژیم صهیونیستی رزمایش زمینی و دریایی و هوایی را تدارک دیده برای نشان دادن قدرت خود که تحلیلگران می‌گویند نشان از ترس است نه اقتدار، رسانه‌های صهیونیستی در گذشته نیز بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که رژیم صهیونیستی خودش را برای جنگی از چند جبهه مختلف آماده می‌کند.

وی بیان کرد: ترس اصلی صهیونیست‌ها از این مسئله است که در این جنگ، چندین جبهه به طور همزمان علیه رژیم صهیونیستی فعال شود به طوری که صهیونیست‌ها توان مقابله با آن را نداشته باشند.

رادمرد تصریح کرد: در روزهای اخیر رسانه‌های صهیونیستی پس از رزمایش بزرگ حزب‌الله لبنان در جنوب این کشور و آزمایش موشکی اخیر ایران (موشک خیبر یا همان خرمشهر ۴ با بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر بُرد)، درباره افزایش توانمندی موشکی حزب‌الله لبنان و از طرفی قدرت‌نمایی نظامی ایران هشدار داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پس از رونمایی از موشک خرمشهر ۴ که می‌توان گفت بی‌تردید یک شاهکار فناوری بود، خبر رونمایی قریب‌الوقوع موشک هایپرسونیک هوافضای سپاه نیز دومین ضربه سنگین به غربی‌ها و صهیونیست‌ها در فاصله زمانی کوتاه خواهد بود! عملاً سپاه پاسداران به این قابلیت دست یافته است که به طور صد درصدی هر هدفی را که اراده کند، بدون هیچ نگرانی از سامانه‌های پیشرفته پدافند صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی با خاک یکسان کند.

امام جمعه ماهدشت گفت: ریشه اصلی این ترس و واهمه و راه‌اندازی رزمایش توسط صهیونیست‌ها چیست؟ دلیل اصلی را در کلام این مقام بلند پایه ارتش صهیونیستی باید یافت؛ اسحاق بریک، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نیز چند روز پیش در مصاحبه با تلویزیون این رژیم گفت: «در جنگ آینده پنج جبهه متقارن وجود خواهد داشت: یکم- نخستین آن حزب الله است که بر شهرک‌های شمالی مسلط خواهد شد؛ دوم- نیز سوریه و ارتش و گروه‌های هم‌پیمان ایران در داخل سوریه و نزدیک جولان آن هم با جدیدترین تسلیحات و توانایی رزمی است. سوم- حماس و جهاد در غزه است که به عنوان پیاده نظام به سوی اسرائیل پیشروی خواهد کرد؛ چهارم- نیز کرانه باختری است و منفجر خواهد شد و در آن هزاران فرد مسلح شرکت خواهند کرد و به سوی شهرک‌نشینان و جاده‌ها تیراندازی خواهند کرد. پنجم - وقوع درگیری‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی با هزاران عرب است.»

وی متذکر شد: بدین ترتیب رژیم جعلی که روزی سودای نیل تا فرات را داشت اکنون از هر جهت خود را در محاصره می‌بیند و بزودی شاهد افول و محو این غده سرطانی خواهیم بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ