نظارت بر قیمت کالاها در بازار افزایش یابد

اقتصاد ایران: بوشهر- امام جمعه دشتستان با تاکید بر لزوم نظارت و کنترل قیمت کالاها در بازار گفت: گاهی احساس می‌شود که بازار رها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن مصلح در خطبه‌های نماز جمعه برازجان با گرامیداشت ۱۴ خردادماه سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) اظهار داشت: امام خمینی دارای ویژگی‌های شخصیتی برجسته‌ای بود که باید به خوبی به جامعه معرفی شود.

وی انس با قرآن کریم را یکی از این ویژگی‌ها عنوان کرد و افزود: عالم بودن نسبت به فقها و علمای زمان و جامعیت در فقاهت، فلسفه، عرفان، اصول و آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و مظهر نوآوری علمی در فقه و اصول و فلسفه و اخلاق از دیگر ویژگی‌ها بود.

امام جمعه برازجان اضافه کرد: توجه به اهمیت اخلاق و تهذیب نفس، مداومت بر نماز و ذکر تا آخرین لحظات عمر، مؤانست و مداومت بر ادعیه، صراحت و شجاعت، رعایت سادگی در عین توجه به آراستگی ظاهری از دیگر ویژگی‌های امام بود.

وی خاطرنشان کرد: نظم و انضباط، رعایت دقیق برنامه‌ها و نظم امور روزمره، التزام به ورزش روزانه، تدیّن و تقوا از دوران جوانی، آزاداندیشی و اعتقاد به اجتهاد مستمر و پویا، تکامل مدام، حرکت و رشد مداوم، ابتکار عمل، اعتقاد راسخ و عملی به پیروزی خون بر شمشیر، اعتماد و اعتقاد حقیقی و صادقانه به مردم، اصرار و پافشاری در اعلام و پیگیری آرمان‌ها، اقدام و عمل بر اساس تکلیف و وظیفه و پیروزی یعنی عمل به تکلیف از دیگر ویژگی‌های امام خمینی بود.

مصلح با اشاره به ۱۴ خرداد سالروز انتخاب امام خامنه‌ای به رهبری انقلاب اسلامی افزود: امام خمینی (ره) فرمودند: من آقای خامنه‌ای را بزرگ کردم؛ کسی که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین‌انداز است؛ سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب، متعهد و مبارز در خط مستقیم اسلام و عالم به دین سیاست.

وی ادامه داد: حضرت امام همچنین فرمودند: شما اگر گمان بکنید که در تمام دنیا، (در بین) رئیس‌جمهورها و سلاطین و امثال این‌ها، (می‌توانید) یک نفر را مثل آقای خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار و بنای قلبی‌اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمی‌کنید.

حماسه ۱۵ خرداد مبدأ انقلاب اسلامی

امام جمعه دشتستان با اشاره به سالگرد حماسه ۱۵ خرداد به عنوان حلقه وصل نهضت‌های ملت ایران خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در عین حالی که ادامه تحولات نهضت‌های پیشین همچون نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، نهضت ملی‌شدن نفت و قیام پانزده خرداد بوده است، اما اهداف و ارزش‌های مد نظر آن، از بسیاری جهات گسترده‌تر و متکامل‌تر است.

وی تصریح کرد: هر یک از این نهضت‌ها و حرکت‌ها نیز گستره اهداف مشابهی نداشتند؛ چنانکه جریان تحریم تنباکو صرفاً بر قطع ید سلطه بیگانه و لغو امتیاز، متمرکز بود و تغییرات نظام سیاسی در این نهضت مدنظر نبود.

مصلح ادامه داد: در نهضت مشروطه نیز حفظ نظام سلطنت به شکل مشروط مطابق با قانون اساسی و اسلام مورد تأکید بود. نهضت ملی‌شدن نفت هم بر قطع دست بیگانگان از منابع ملی ایران تأکید داشت.

وی اضافه کرد: در همه این جریان‌ها، بنا به مصالح و مقتضیاتی که وجود داشت اهداف مذکور در همان چهارچوب نظام سیاسی پیشین دنبال می‌شد. اما در قیام ۱۵ خرداد تحولی هم در «اهداف مبارزه» و هم در «روش مبارزه» اتفاق می‌افتد.

امام جمعه دشتستان گفت: بر همین اساس، حضرت امام خمینی (ره) آن را مبدأ انقلاب اسلامی دانسته‌اند و به نوعی اصول و ارزش‌های بنیادین اسلامی و ملی همه نهضت‌های پیشین را در صورت‌بندی نظام سیاسی جدیدی تداوم بخشید. آنچه در این سیر بلوغ و تکامل باید با دقت و تیزبینی مورد توجه قرار گیرد، نقش هویت شیعی و جریان مرجعیت شیعه در این تداوم است.

وی با اشاره به راهکارهای نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه اضافه کرد: فرهنگ دینی ساختار اصلی جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهد که اثر آن در رفتار فردی و اجتماعی مردم هویدا می‌شود.

مصلح اظهار داشت: نوعی از این رفتارها که جنبه بیرونی دارند، آثار گسترده‌تر و عمیق‌تری در جامعه دارند و از این رو پیامبر اکرم (ص) چنین هشدار می‌دهند: «گناه، هرگاه پنهانی انجام شود، فقط انجام‌دهنده آن، زیان دیده است، و اگر آشکارا انجام شود و با آن مقابله نشود، به همگان زیان می‌رساند».

نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب

وی اضافه کرد: نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب به‌عنوان یکی از ضرورت‌های باورهای دینی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه و در سه مرحله نهادینه‌سازی، گسترش فرهنگ و حفظ و پاسداری از باورهای ترویج شده، با استفاده از ابزار و شیوه‌های کاملاً مدرن و مؤثر به فعالیت پرداخت.

امام جمعه دشتستان تاکید کرد: برای اجرایی و عملیاتی‌شدن هر یک از این مراحل، به حرکت جمعی و پویا در نهادهای فرهنگی - اعم از خصوصی و دولتی - نیاز است که اگر این هم‌سویی و هم‌پوشانی در سطح فراگیر صورت نگیرد، نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

وی افزود: به منظور نهادینه‌سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی‌ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادهای کشور بهره گرفت. آموزش و پرورش، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند.

مصلح با اشاره به جهاد تبیین از نگاه رهبری تصریح کرد: امروز چالش دشمن با جبهه حق آسان نیست، کار دشواری است؛ به همین دلیل به جنگ نرم متوسل می‌شوند و همه تلاش خودشان را می‌کنند که ذهنیات را خراب کنند؛ این به خاطر قدرت و قوت ما است … دشمن هم به شدت در حال تلاش است، به شدت در حال اثرگذاری و نفوذ است.

شیوه توزیع درست نیست

وی با تاکید بر لزوم نظارت و کنترل قیمت کالاها در بازار افزود: گاهی احساس می‌شود که بازار رها شده است. در زمینه نظارت بر بازار دولت وظیفه‌ای دارد. مسئولان اجرایی وظیفه‌ای دارند و وظیفه آنها این است که بر تأمین کالاهای اساسی و مایحتاج مردم نظارت دقیق داشته باشند و اینکه اقلام ضروری و حیاتی عادلانه و درست در بین مردم توزیع شود.

امام جمعه دشتستان اضافه کرد: در کشورمان کمبود نداریم اما شیوه توزیع درست نیست. مدیران و سیستم اجرایی تکلیف و وظیفه دارند و حقوق می‌گیرند بابت اینکه بر اینها نظارت کنند.

وی بیان کرد: امروز نباید مدیران مسئول در ادارات جهاد و صمت و تعزیرات منتظر بنشینند مردم گزارش دهند یا شکایت کنند، باید خودشان در بازار بچرخند و اجناس را ببینند و قیمت‌ها را کنترل و نظارت کنند، گزارش دادن مردم یکی از راه‌های رسیدگی به این مسئله است. راه بهترش این است که خودشان وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه افزایش بی‌رویه قیمت کالاها بر سایر خدمات دولت سایه انداخته و شیرینی اقداماتی چون، توفیق دولت در کنترل کرونا، کاهش نقدینگی، صفرشدن استقراض از بانک مرکزی و رشد پایه پولی، فعال‌شدن دیپلماسی اقتصادی کشور، بیمه‌شدن ۵.۵ میلیون از محرومان جامعه، حضور فعال مسئولان در بین مردم، کمتر به چشم آمده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ