ریشه شناسی تورم در ایران و راهکارهای عبور از آن!

اقتصاد ایران: یک کارشناس اقتصادی گفت: مهم ترین ریشه تورم ایران، ابتدا کسری بودجه است، سپس ناترازی انرژی و بعد از آن ناترازی بانکی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  مهدی موحدی بک نظر، سخنگوی سازمان مالیاتی و کارشناس اقتصادی در مناظره تخصصی تورم ایران که در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن اشاره به ریشه های تورم در اقتصاد ایران گفت: فهم تورم در کشور ما دچار اشکالاتی است.

تقریبا تمام دانشکده های اقتصادی کشور، تبدیل به کارخانه تولید افرادی شده اند که بسیار بر کتاب های اقتصادی مسلط هستند و برخی دیگر مدل ساز هستند و سوگیری های خاص ایدئولوژیکی دارند.

متن زدگی، مدل زدگی و عدم توجه به مفاهیم ایدئولوژیک سه عنصر عدم شناخت تورم در ایران است.موحدی بک نظر در ادامه گفت: یک سری عبارات است که دوستان دائما آن ها را به عنوان عوامل و ریشه های تورم عنوان می کنند، و به یک سری نکات توجه ندارند از جمله نکاتی که به آن توجه نمی شود به عنوان مثال این است که رابطه تورم و نقدینگی در کوتاه مدت محل خدشه است یا اثر لنگر اسمی ارز برای اقتصاد ایران دیده نمی شود یا به این موضوع دقت ندارند که اگر پایه پولی، تبدیل به تقاضای کل نشود تاثیری بر نقدینگی ندارد.

همچنین دیگر نکته ای که دوستان مطرح می کنند این است که استقلال بانک مرکزی جهت کنترل پایه پولی لازم است در حالی که در اقتصاد ما افسار اصلی نقدینگی دست بانک های خصوصی است.

وی افزود: دیگر نکته ای که منقدان مطرح می کنند،  این است که کاهش هزینه های دولت  مهمترین اقدام جهت کاهش ناترازی دولت  است این درحالی است که این موضوع مشخصا بر کارامدی دولت اثر گذار است.

در ادبیات این افراد جای خالی صحبت هایی نظیر: تفاوت سیاست ها با توجه به زیست بوم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، مدیریت تعارض منافع بانک مرکزی به جای استقلال، سیاست های مدیریت اعتبار با حکمرانی دقیق، تقویت حکمرانی ریال با تقویت ساختار ثبت اطلاعات دارایی ها، تبیین وجود فضای سوداگری و سفته بازی پرسود عامل افزایش تقاضا برای پول بشیار خالی است.

پایه  تورم فقط ناشی از افزایش حجم پول نسبت به کالاست
الحسینی، کارشناس اقتصادی در خصوص ریشه های تورم در اقتصاد ایران گفت: پایه ی تورم چیزی جز افزایش حجم پول نسبت به کالا در یک اقتصاد نیست، امروز بیش از 180 کشور تورم تک رقمی را تجربه می کنند. حرف ما این است که چون سراغ علم اقتصاد نرفتیم کشور ما امروز تورم دو رقمی را تجربه می کند.پیشران اصلی اقتصاد ایران، نقدینگی است.

تورم در دنیا تا قبل از سال 1980 دو رقمی است و بعد از آن تک رقمی می شود اما در اقتصاد ایران دقیقا این موضوع برعکس است.

الحسنی ادامه داد: مهم ترین ریشه تورم ایران، ابتدا کسری بودجه است، سپس ناترازی انرژی و بعد از آن ناترازی بانکی است. دلیل اصلی کسری بودجه هم وجود درآمد های نفتی در اقتصاد ایران است. کسری بودجه ساختاری یعنی درآمد دولت را صرفا از محل مالیات ها حساب کنیم و فروش نفت و تبصره 14 را در بودجه وارد نکنیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از اشکالات جدی بودجه ما، این است که ما در بودجه شاهد تهاتر هزینه و درآمد هستیم. هزینه و درآمد نباید باهم ساده شوند. 5 هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد که اگر با درآمد حامل های انرژی ساده شود این عدد پنهان می شود.

وی افزود: ما بیش از 50 درصد GDP واقعی، کسری بودجه تولید میکنیم. مشخصا هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که برای 45 سال تورم دو رقمی با شرایط ایران داشته باشد. بطور خلاصه تا وقتی قیمت حامل های انرژی در ایران درست نشود همین وضع ادامه پیدا می کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ