منطقه شنگن جدید در خلیج فارس؟

اقتصاد ایران: کشورهای حوزه خلیج فارس در حال طراحی صدور ویزای توریستی یکپارچه «شنگن» هستند که به گردشگران اجازه می‌دهد تا با یک ویزا از تمامی این کشورها دیدن کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، کشورهای حوزه خلیج فارس با هدف جذب گردشگران بیشتر به منطقه، در حال طراحی صدور ویزای توریستی یکپارچه «شنگن» هستند که به گردشگران اجازه می‌دهد تا با یک ویزا از تمامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدن کنند؛ طرحی که منجر به رونق بیشتر صنعت توریسم در این منطقه خواهد شد.

منطقه شورای همکاری خلیج فارس به دلیل برخورداری از خدمات باکیفیت، لوکس و امکانات مدرن و پیشرفته گردشگری مانند هتل‌های لوکس، فروشگاه‌های بزرگ، پارک‌های موضوعی و مکان‌های تفریحی، به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل شده است. نکته جالب آنکه تجربه موفق در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، به تقویت همکاریهای کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه گردشگری کمک کرده است.

در همین راستا، بر اساس گزارش مؤسسه مطالعات خلیج فارس که در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، برگزاری جام جهانی قطر، یک فرصت اقتصادی خوبی برای امارات و عربستان سعودی و همچنین به میزان کمتری برای عمان و کویت فراهم آورده بود و می‌تواند الگوی خوبی برای همکاری در سایر رویدادهای مهم بین‌المللی که در منطقه برگزار می‌شود و ارتقای همکاریها در زمینه گردشگری و اقتصادی بین این کشورها ارائه کند.

طی برگزاری جام جهانی، سه کشور عربستان سعودی، امارات و عمان، مجوز ورود و خروج به طرفداران فوتبال را صادر کرده بودند. هدف گذاری آنها برای سال ،۲۰۲۲ جذب ۸.۳ میلیون گردشگر بود که موفق به جذب بیش از هدف‌گذاری خود، یعنی ۹.۹ میلیون گردشگر شدند. بر اساس این گزارش، در صورت تداوم همکاریهای مشترک در زمینه گردشگری در کشورهای حاشیه خلیج فارس و اجرای ابتکار استراتژی‌های یکپارچه در زمینه توریسم، منطقه خلیج فارس وارد مرحله جدیدی می‌شود و قادر خواهد بود تا جایگاه خود در نقشه توریسم بین‌المللی را تقویت کند.

ابتکار کشورهای حوزه خلیج فارس برای اعطای ویزای توریستی با هدف جذب توریست‌های بیشتر به عنوان بخشی از اهداف تنوع بخشیدن به اقتصاد و عدم وابستگی صرف بر صادرات نفت و گاز صورت می‌گیرد.

در همین راستا، عربستان سعودی در مارس ۲۰۲۳ قوانین جدیدی را به تصویب رساند؛ از جمله اعطای ویزای توریستی الکترونیکی به ساکنان کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین لغو ویزا به دارندگان ویزای توریستی یا تجاری معتبر از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا یا یکی از کشورهای پیمان «شنگن» و اقوام درجه یک آنها.

قطر نیز سامانه‌ای را توسعه داده تا آن را به بستری برای صدور کلیه ویزاهای توریستی برای ورود به خاک خود، به عنوان بخشی از طرح تشویق بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری در این کشور تبدیل کند.

امارات نیز از طریق خدمات هوشمند خود، از بخش گردشگری در کشور حمایت کرده و تسهیلات جدیدی را برای گردشگران فراهم ساخته است. دولت امارات، سیستم ویزای توریستی چند ورودی را برای تمامی ملیت‌ها تعیین کرده و تمامی امکانات لازم را برای بازدیدکنندگان و گردشگران فراهم کرده است. ویزای توریستی در امارات، با امکان سفرهای متعدد و با اعتبار پنج ساله صادر می‌شود که به دارنده آن اجازه می‌دهد هر بار به مدت ۹۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند و امکان تمدید ۹۰ روز دیگر نیز وجود دارد.

بحرین نیز طی سال‌های اخیر، به تقویت بخش توریسم و احیای سفر به این کشور علاقمند شده است و تسهیلات ارائه شده این کشور، شامل اعطای ویزای تجاری و گردشگری به مدت یک ماه، با امکان تمدید ۳ ماهه از طریق ویزای فوری به بیش از ۶۰ کشور جهان و ویزای الکترونیکی به ۱۰۲ کشور می‌شود. وزارت گردشگری عمان نیز با صدور بخشنامه‌ای، اعطای ویزای توریستی برای اتباع برخی از کشورها را تسهیل کرده است و طرحی را به منظور تسهیل و توسعه مراحل صدور روادید برای سفر به این کشور راه‌اندازی کرده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ