ابوالغیط: از تلاش‌های میانجی‌گرانه عراق و عمان درخصوص ایران تشکر می‌کنم

اقتصاد ایران: دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی ضمن اشاره به فضای آرام ایجادشده در جهان عرب بعد از تصمیمات جدید، از تلاش‌های میانجی‌گرانه عراق و عمان درخصوص روابط با ایران تشکر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی روز گذشته (پنجشنبه، اول ژوئن) و طی مصاحبه با «اکسترانیوز» به موضوع کاهش اختلافات بین کشورهای عربی از جمله مصر با ایران و ترکیه پرداخت و میانجی‌گری‌های مسقط بین تهران و قاهره را مثبت ارزیابی کرد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، ابوالغیط گفت: کاهش اختلافات پیش‌نیازهایی دارد؛ حدود سه ماه قبل از نشست سران عربی در جده، نشانه‌هایی وجود داشت که اختلافات ترکیه و مصر فروکش کرده و عربستان و ایران هم سطح اختلافات را کاهش داده‌اند.

دبیرکل اتحادیه عرب ضمن توضیح این نکته که آرامش نسبی بین این کشورها، در تصمیمات و رویه‌های جدید اتخاذ شده در جهان عرب [ازسرگیری روابط و بهبود مناسبات] بر کشورهای همسایه به طور مثبت منعکس شده، افزود: از تلاش طرف‌های عربی مانند عمان و عراق در روابط ایران با کشورهای همسایه تشکر می‌کنم.

روز یکشنبه (۲۸ مه) بود که «هیثم بن طارق آل‌سعید» سلطان عمان در راس هیأتی سیاسی وارد تهران شد. رسانه‌های عربی و عمانی، تلاش‌های میانجی‌گرانه مسقط در خصوص روابط ایرانی-عربی را محور مهم این سفر و رایزنی‌های سلطان هیثم با مقامات ایرانی دانستند.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه یک روز قبل از این سفر، در گزارشی به برنامه‌های سلطان هیثم پرداخته و به نقل از منابع آگاه نوشته بود: سفر سلطان عمان به تهران چند روز بعد از سفر او به قاهره و گفت‌وگو با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر انجام می‌شود که با توجه به تلاش‌های میانجیگرانه ماه‌های اخیر مسقط با هدف نزدیک کردن ایران و مصر بسیار مهم است. سلطان عمان حامل پیام‌هایی از مصر و آمریکا خواهد بود. 

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص عادی‌سازی روابط ایران و مصر بعد از سفر سلطان هیثم به تهران، تصریح کرد: سفر و گفت‌وگوهای سلطان عمان در تهران، ابعادی منطقه‌ای و بین‌المللی داشت و شامل پرونده‌هایی از جمله از سرگیری روابط ایران و مصر و مذاکرات هسته ای بود.

وزیر امور خارجه ایران ضمن اشاره به این موضوع که سلطان عمان دیدگاه قاهره را نسبت به عادی‌سازی روابط ابلاغ کرده، تاکید داشت: تهران از هرگونه اقدامی برای گسترش این دیدگاه در چارچوب منافع مشترک ایران و مصر استقبال می‌کند.

ابوالغیط در بخش دیگری از صحبت‌هایش به میانجی‌گری‌های دوحه در حاشیه‌ جام‌جهانی فوتبال در قطر اشاره کرده و گفت: قطر با ایجاد شرایط مناسب برای حضور «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در کنار «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری‌اش در افتتاحیه جام‌جهانی نقش داشت؛ همان هم موجب آرام‌ شدن وضعیت و بهبود روابط آنکارا-قاهره شد.

در حاشیه مراسم افتتاحیه جام‌جهانی قطر بود که اردوغان و السیسی با یکدیگر دست دادند و این ملاقات با حضور «تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر برای اولین بار بعد از سال‌ها تنش اتفاق افتاد. رسانه‌های عربی و جهانی این دیدار را گام مهمی در روابط آنکارا-قاهره توصیف کرده بودند.

حالا و با پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، تحلیل‌های عربی از پررنگ‌تر شدن احتمال از سرگیری روابط این کشور با مصر حکایت دارند. برخی منابع خبری نیز گزارش دادند السیسی احتمالاً اولین مهمان خارجی اردوغان در دوره جدید ریاست جمهوری ترکیه خواهد بود.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ