سرویس مدارس در تهران هوشمند می‌شود

اقتصاد ایران: مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در خصوص هوشمندسازی سرویس مدارس در تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: براساس درخواست آموزش و پرورش در زمینه سرویس مدارس ورود کردیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یکی از معضلات اساسی والدین در تهران بحث سرویس مدارس است. در خصوص  سرویس مدارس مدت هاست وعده ساماندهی داده شده است اما  این معضل سال هاست که به قوت خود باقی است.

امسال شهرداری تهران به درخواست آموزش و پرورش در این زمینه ورود کرده و قرار است سرویس مدارس هوشمند شوند و بزودی سامانه ای در این زمینه فعال خواهد شد.

شورای اسلامی شهر تهران وظایفی را برای تاکسیرانی تهران در خصوص سرویس مدارس استثنایی در نظر گرفته است و امسال بودجه ای در این زمینه در نظر گرفته  اما کافی نیست البته لازم به ذکر است که شهرداری در این زمینه وظیفه ای ندارد.

هوشمند سازی در دستور کار مدیریت شهری است؛ پروژه‌هایی در این زمینه تعریف شده و قرار است شاتل سرویس ها در این باره خدمت رسانی کنند. همچنین  برنامه ریزی در جهت رفع مشکلات تاکسیران ها با راه اندازی اپلکشین ها صورت گرفته است.

قرار است چند خودروی تولید داخل به جمع تاکسی ها اضافه شود و همچنین خودورهای خارجی هم وارد این مد حملی و نقلی شوند. برخی از خودروها برای تاکسی شدن در انتظار تاییده وزارت کشور هستند.

بیش از 78 هزار تاکسی در تهران وجود دارد که قطعا نظارت بر روی تمام آنها سخت است اما قرار است هوشمند سازی در این زمینه صورت گیرد تا مشخص شود تاکسیران ها چه خدماتی به مردم در تهران ارائه می کنند.

 شورای اسلامی شهر هر سال نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را تعیین می‌کند و براساس لایحه ای که شهرداری تهران به شورای شهر ارسال می کند، اعضای شورا نرخ کرایه تاکسی را مشخص کرد و شهرداری موظف به اجرای آن است.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در بحث هوشمند سازی، سرویس مدارس، سرویس مدارس استثنایی ، رفع مشکل بیمه تاکسیران ها، ایجاد خدمات رفاهی و نوسازی و ...  با مهدی وحدت‌کار مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

 

قرار بود اقداماتی برای رفاه رانندگان تاکسی در سطح شهر تهران انجام شود. برخی از رانندگان گله دارند که لوازم یدکی گران شده و هزینه های آنها به شدت افزایش یافته است؟ بفرمائید چه کارهایی برای کاهش مشکلات تاکسیران ها صورت گرفته است؟

تا زمانی که به راننده توجه نشود، مشکل حمل و نقلی حل نمی‌شود/بسیاری از رانندگان بیمه ندارند/تعدادی از تاکسی ها در اختیار مردم نیست و افراد برای رفاه خود از آنها استفاده می کنند/ سامانه هوشمندی را ایجاد کرده‌ایم تا مشخص شود که راننده تاکسی واقعی کیست/ ارائه خدمات رفاهی به صورت هوشمند

ضرورت توجه به رانندگان در دستورکار است. تا زمانی که به راننده توجه نشود، مشکل حمل و نقلی حل نمی‌شود.بسیاری از رانندگان بیمه ندارند و مشکلات زیادی بر سر راه آنها وجود دارد.

البته در احکام توسعه پنج ساله قرار است به موضوعات اینچنینی توجه بیشتری شود و دولت هم باید در این زمینه ورود کند. ببینید! ما چند ده تاکسی در تهران داریم که افراد آن اصلاً راننده تاکسی نیستند و تاکسی در خدمت مردم نیست. برخی فقط تاکسی را گرفتند تا از امکانات آن استفاده کنند. ما سامانه هوشمندی را ایجاد کرده‌ایم تا مشخص شود که راننده تاکسی واقعی کیست. سامانه اینترنتی مدیریت تاکسی به زودی آماده می‌شود. ما مجموعه‌ای از موضوعات رفاهی را به صورت یک پکیج از طریق سامانه اپلیکیشن رفاهی برای رانندگان تاکسی درنظر گرفته‌ایم. تأمین قطعات خودرو، مباحث ورزشی و تفریحی، برنامه‌های فرهنگی و... در دستورکار است.

سالهاست که بخشی از تاکسیرانان با مشکل بیمه روبه‌رو هستند. بفرمائید برای رفع مشکل بیمه تاکسیرانان چه اقداماتی انجام داده اید؟

باید قوانین جدید در مجلس برای بیمه تاکسیران ها تصویب شود/موضوع را پیگیری می کنیم

در خصوص بحث بیمه تاکسیرانان مشکلی در قانون وجود دارد که باید در مجلس قوانین جدیدی در این زمینه تصویب شود، البته ما هم پیگیری می‌کنیم تا این مشکل برطرف شود.

چرا تاکنون مشکل بیمه تاکسیرانان بر طرف نشده است؟

حذف طرح ترافیک تاکسی ها که استفاده شخصی از آنها می شود/بعد از شناسایی تاکسیران واقعی تامین اجتماعی علاقمند به بیمه کردن می شود

بگذارید من یک مثال ساده بزنم. ما تاکسی‌هایی در تهران داریم که دراختیار مردم نیست و آنها دارای طرح ترافیک هستند. افرادی این تاکسی‌ها را گرفته و از آنها استفاده شخصی می‌کنند. باید تاکسیران واقعی از تاکسیران غیرواقعی مشخص شود و بعد دیگر تأمین اجتماعی علاقمند می‌شود که این افراد را بیمه کند. ما هم روی گوشی افراد لوکیشینی را تعریف می‌کنیم تا مشخص شود کدام تاکسیران دراختیار مردم است.

سال هاست که معضل تاکسی ها فرسوده در تهران وجود دارد و همین تاکسی ها تولید آلودگی می کنند؛ قرار بود نوسازی تاکسی‌های فرسوده در دستور کار قرار گیرد کار به کجا رسید؟ همچنین کدام یک از خودروهای تولید داخل تاکسی می‌شوند و همچنین در خصوص خودروهای وارداتی برای اینکه به عنوان تاکسی استفاده شوند، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

دنا، تارا و شاهین تاکسی می شوند/ تاکسی شدن ساینا منتظر تایید وزارت کشور / توسعه ناوگان ما فقط مربوط به خودروهای داخل نیست/روش های استفاده از خودورهای خارجی برای تاکسی اعلام شد/برای توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی برنامه‌های جدی داریم

هر هفته جلساتی را با خودروسازها داریم و به شدت تلاش می‌کنیم تا نوسازی صورت گیرد. قرار است تاکسی‌های دنا، تارا و شاهین تاکسی شوند، البته ساینا هم در دستوکار است. البته باید ساینا تأییدیه وزارت کشور را دریافت کند. رانندگان می‌توانند خودشان انتخاب کنند که از کدام خودروها برای تاکسی استفاده کنند. البته توسعه ناوگان ما فقط مربوط به خودروهای داخل نیست بلکه از خودروهای خارجی هم استفاده می‌کنیم. رایزنی می‌کنیم که تعدادی تاکسی که براساس قانون تعرفه ندارند وارد کنیم، حال اگر راننده توانست خودش خرید می‌کند یا سرمایه‌گذار تاکسی را وارد و دراختیار رانندگان قرار می‌دهد. به هر ترتیب برای توسعه و نوسازی ناوگان برنامه‌های جدی داریم و پیگیر موضوعات هستیم.

شهروندان در خصوص نرخ کرایه تاکسی فرودگاه گله‌مندی‌هایی دارند و معتقدند نرخ ها بالاست و بعضا رقم های دریافتی زیاد است، بفرمائید در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

نرخ کرایه را شورای اسلامی شهر تهران تصویب می کند/نرخ کرایه تاکسی تابعی از تورم، هزینه‌های خودرو، قیمت خودرو و ... است/در سال جاری افزایش نرخ 45 و حداکثر 60 درصد را داشتیم 

نرخ کرایه تاکسی براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و با تأییدیه فرمانداری صورت می‌گیرد. ما نقشی نداریم و فقط پیشنهاد دهنده هستیم. البته نرخ کرایه تاکسی تابعی از تورم، هزینه‌های خودرو، قیمت خودرو و تأمین و نگهداری لوازم مصرفی است و تمام این عوامل بر روی نرخ کرایه تاکسی تأثیرگذار است. ما در شهرداری تهران موظف هستیم مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را که به تأیید فرمانداری رسیده را اجرا کنیم. واقعیت این است که باید به هزینه‌های پیرامونی براننده تاکسی توجه شود. ما در سال جاری افزایش نرخ  45 و حداکثر 60 درصدی را داشتیم که البته این افزایش با مصوبه شورا بود که ما آن را ابلاغ و اجرایی کردیم. 

یکی از مشکلات اساسی والدین مدارس سرویس مدارس است، چند ماه دیگر مدارس بازگشایی می‌شود و باید از هم‌اکنون برای ساماندهی سرویس مدارس اقداماتی صورت گیرد تا شهروندان در هنگام بازگشایی مدارس دچار مشکل نشوند. بفرمائید چه برنامه‌ای برای ساماندهی سرویس مدارس دارید؟

سامانه‌ای را برای سرویس مدارس آماده می‌کنیم/ مسئولیت سرویس مدارس با شهرداری نیست/ وزیر آموزش و پرورش و شهردار تهران مذاکراتی در زمینه سرویس مدارس انجام دادند/نصب اپلیکشین روی موبایل راننده، والدین و مسوولان مدارس/رصد دانش آموز در طول مسیری که سوار سرویس است

ساز مان تاکسیرانی شهر تهران چند سامانه اینترنتی دارد. ما سامانه‌ای را برای سرویس مدارس آماده می‌کنیم. از هفته‌های آینده اقدامات لازم صورت می‌گیرد. البته این را هم بگویم که در سرویس مدارس مسئولیت با شهرداری نیست اما مسئله جدی است که آقای وزیر آموزش و پرورش و شهردار تهران مذاکراتی در این زمینه انجام دادند و مأموریت عملکردی داریم. سامانه اینترنتی را برای سرویس مدارس در حال آماده کردن هستیم. قرار است روی موبایل راننده سرویس اپلیکیشنی نصب شود؛ همچنین روی موبایل والدین هم این اپلیکشین نصب می‌شود تا دانش‌آموزان را چک کرده و بدانند در کدام نقطه قرار دارند؛ دقیقا مثل تاکسی‌های اینترنتی.

هزینه والدین در زمینه سرویس مدارس دقیق تر می شود/براساس درخواست آموزش و پرورش در زمینه سرویس مدارس و رود کرده‌ایم

سال گذشته مشکلاتی وجود داشت(گرفتن هزینه در روزهای که تعطیل بود) ولی ما با روش جدید به دنبال این هستیم که بهره‌وری را بالا برده و هزینه والدین هم در این زمینه دقیق‌تر شود. باز هم تأکید می‌کنم که این کار وظیفه شهرداری نیست اما به جهت اینکه ما حمل و نقل فعال هستیم، براساس درخواست آموزش و پرورش در این زمینه و رود کرده‌ایم.

گله‌مندی‌هایی در خصوص سرویس مدارس استثنایی وجود داشت و برخی از مدیران هم در این زمینه تذکرانی دادند، بفرمائید چه اقداماتی صورت گرفته است؟

وظایفی در خصوص سرویس مدارس استثنایی از سوی شورا به شهرداری محول شد/سال گذشته بهشت نشنیان بودجه ای برای سرویس مدارس استثنایی در نظر گرفت و ما هم آن را هزینه کردیم/امسال سقف بودجه در زمینه کمک به سرویس مدارس استثنایی 41 میلیارد تومان تصویب شد/هزینه کردها را با راه اندازی سامانه ای شفاف می کنیم

ما براساس آئین‌نامه‌ای که وجود دارد، مسئولیت شهرداری فقط تأیید پروانه کاری است، اما در خصوص سرویس مدارس استثنایی وظایفی را شورای اسلامی شهر تهران برعهده شهرداری گذاشت و ردیف بودجه‌ای هم شورای سال گذشته برای این امر تعیین کرد. سال گذشته ما تمام بودجه‌ای را اکه برای این امر درنظر گرفته شده بود را هزینه کردیم. امسال هم سقف بودجه در زمینه کمک به سرویس مدارس استثنایی 41 میلیارد تومان تصویب شد؛ 7 میلیارد تومان آن را تاکنون پرداخت کرده‌ایم. البته سامانه‌ای هم برای این منظور راه‌اندزای شده تا مشخص شود چه اقداماتی صورت گرفته است.

نرخ گذار در این زمینه کیست؟

شورای شهر تهران نرخ سرویس مدارس را تعیین می کند

در خصوص قیمت سرویس مدارس هم باید بگویم که این موضوع هم باید در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب برسد چون ما فقط اجراکننده هستیم.

شاتل‌سرویس‌ها در تاکسیرانی به کجا رسید؟ ون‌ های جدید چه زمان وارد خطوط می‌شوند؟

باید بهره وری لازم در حمل ونقل صورت گیرد/. باید مدل بهره‌وری ناوگان تغییر کند/راه اندازی ون های هوشمند/هزینه ها برای مشتری مقرون به صرفه می شود/استفاده از ون های اختصاصی با قیمت کمتر

ما یک پروژه مهم دیگری به عنوان شاتل‌سرویس داریم که یکی از مهمترین پروژه‌های ماست. یکی از مشکلات در نظام حمل و نقل درون‌شهری این است که بهره‌وری لازم صورت نمی‌گیرد. باید مدل بهره‌وری ناوگان تغییر کند. از زمانی که وارد تاکسیرانی شدم، طرح‌هایی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. باید یک وجه از ارائه خدمات مبتنی بر درخواست باشد. مثلاً اگر شما می‌خواهید یک مسیری را بروید، قیمتش 80 هزار تومان است اگر ما تاکسی ون داشته باشیم و در همین زمان چند نفر دیگر هم بخواهند از آن نقطه به نقطه مورد نظر شما بروند، همه شما می‌توانید از یک ون اختصاصی استفاده کنید، در نتیجه عددی که هزینه می‌کنید پائین‌تر و بهینه‌تر خواهد شد.

ورود 190 ون جدید به ناوگان تاکسیرانی/ ورود ون‌های جدید منتظر نامه وزارت کشور است/سرویس دهی ها هوشمند می شود

قرار است این اقدامات در ون‌های جدید صورت گیرد. با این اقدامات مردم برای جابجایی هزینه کمتری پرداخت می‌کنند. در خصوص ورود ون‌های جدید هم باید بگویم منتظر نامه وزارت کشور هستیم. در پارت اول 190 ون داخلی وارد خطوط می‌شود که از این ون‌ها در هوشمندسازی (شاتل‌سرویس) که یک مدل سرویس‌دهی هوشمند است استفاده می‌کنیم.

اعزام ون به صورت هوشمند به نقاط پرازدحام/اولین‌بار است که شاتل‌سرویس‌ها به صورت گسترده در تهران سرویس‌دهی می‌کنند

البته مدل دیگر سرویس‌دهی این است که در نقاط پرازدحام از این ون‌ها استفاده می‌شود. ما این ون‌ها را با توجه به سرویس هوشمندی در نقاط پرازدحام توزیع می‌کنیم. این کار با ترکیب هوش مصنوعی انجام می‌شود. خلاصه ما تلاش می‌کنیم تا مدل بهره‌برداری را بالاتر برده و بهبود دهیم. شاید 200 ون وارد خطوط شود اما به دلیل مدل بهره‌برداری قطعا خدمات بیشتری به مردم داده می‌شود. این ون‌ها شناور هستند و  متناسب با ازدحام جمعیت به محل اعزام می‌شوند. اولین‌بار است که شاتل‌سرویس‌ها به صورت گسترده در تهران سرویس‌دهی می‌کنند.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ