سیل در شهرستان گرمی؛ از مسدودی راه‌های ارتباطی تا قطعی آب شرب

اقتصاد ایران: بارش های شدید باران در طی روزهای اخیر در استان اردبیل سبب وقوع سیل‌های متعدد به خصوص در مناطق مختلف شهرستان‌های گرمی و بیله سوار شده و این اتفاق خسارت‌های جدی در این شهرستان‌ها به بار آورده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در روزهای اخیر شاهد بارش شدید باران در مناطق مختلف استان اردبیل بودیم و در این بین در شمال استان، شهرستان‌های گرمی و بیله سوار نیز از این سیلاب‌های خروشان در امان نبوده و شاهد وقوع سیل و تحمیل خسارت‌های جدی در این دو شهرستان بوده‌ایم.

سیلی که سبب مسدودی راه‌های ارتباطی، خسارت به جاده‌های مواصلاتی بین دو شهرستان و راه‌های روستایی، قطعی آب شرب در شهر گرمی، قطعی گاز در برخی مناطق شهرستان بیله سوار، خسارت جدی به اراضی کشاورزی و تلف شدن احشام روستاییان شده است.

کشاورزان و روستاییان در این بین بیشترین صدمه را دیده و هر کدام با دستانی به سر نظاره‌گر از بین رفتن زحماتشان در اراضی کشاورزی و باغ‌ها و یا تلف شدن احشام و گوسفندانشان بودند و در کنار آن خسارت‌هایی به منازل مسکونی در مناطق مختلف این دو شهرستان وارد شده است.

 

مسدودی راه ارتباطی گرمی به بیله سوار و بازگشایی مسیر با تلاش راهداران

سیل مهیب در این منطقه در ساعات اولیه سبب انسداد راه ارتباطی دو شهرستان گرمی و بیله سوار شد که پس از ۲۴ ساعت تلاش راهداران شاهد بازگشایی مجدد این جاده بودیم و اما مهم‌تر از آن، قطعی آب شرب شهر گرمی و ۱۵ روستای این شهرستان یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم پس از وقوع سیل بوده است.

 

 

قطعی آب شرب در شهر گرمی و ۱۵ روستا

طبق گفته مهدی خدمتی، مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل از بعد از ظهر ۹ خرداد بارش شدید باران در شهرستان گرمی آغازشده که در پی این بارش‌ها شاهد آسیب به شبکه آبرسانی و قطعی آب شرب شهر گرمی و ۱۵ روستای این شهرستان بوده‌ایم.

وی در خصوص اقدامات انجام یافته برای آبرسانی به مردم این شهرستان گفت: باتوجه به اختلال قابل توجه در آبرسانی آب شرب شهرستان گرمی، پمپ‌ها و تانکرهای آبرسانی به منطقه فوق اعزام شده است.

 

جاری شدن مجدد سیل در گرمی برقراری جریان آب شرب را مختل کرد

اما یک روز بعد از وقوع سیل مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل از وضعیت جوی نامساعد و سیلاب‌های متعدد سخن به میان آورده که وصل آب شرب این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

علیرضا نعمت سلطانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل گفت: عملیات ترمیم خط لوله آبرسانی شهرستان گرمی تا عصر امروز (۱۰ خرداد ماه) با تمام توان ادامه داشت که در اثر جاری شدن مجدد سیل در گرمی با خلل مواجه شد.

به گفته وی جاری شدن سیل به چندین خط لوله انتقال آب در مناطق مختلف شهرستان گرمی آسیب رسانده و مردم را با مشکل تامین آب شرب در منطقه مواجه کرده است.

سلطانی بیان کرد: اما همکاران ما با تمام توان تلاش می‌کردند تا با ترمیم خط‌های انتقال آب این مسئله را حل کنند که با بارش مجدد باران در ساعات گذشته و جاری شدن دوباره سیل این عملیات با اختلال مواجه شد.

 

مشکل قطعی آب شهرستان گرمی نهایت تا ۲ روز آینده برطرف خواهد شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل ادامه داد: ترمیم خط لوله‌های انتقال آب با تمام توان اجرا و مشکل قطعی آب در شهرستان گرمی نهایت تا ۲ روز آینده برطرف خواهد شد و در طی این مدت عملیات آبرسانی سیار در مناطق مختلف شهری ادامه دارد.

سلطانی با اشاره به اینکه پایه‌های خط لوله انتقال آب در شهرستان گرمی توسط سیل تخریب شده گفت: عملیات ساخت پایه‌های بتنی لوله‌های انتقال آب و ترمیم خط لوله‌های آب شرب در شهرستان گرمی یک هفته زمان خواهد برد، اما تلاش ما این است که تا ۲ روز آینده توسط لوله‌های فرعی جریان آب شرب در شهر برقرار شود.

 

آماده باش بخش آب استان اردبیل برای امدادرسانی به مردم مناطق سیل زده بیله سوار و گرمی

به گفته مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، وضعیت نامطلوب شهرستان گرمی سبب شد تا بخش آب استان اردبیل برای امدادرسانی به مردم مناطق سیل زده به صورت آماده باش درآید.

تورج مهدی زاده در این خصوص بیان کرد: به دنبال وقوع سیل در شمال استان اردبیل، بخش آب استان برای امدادرسانی به مردم مناطق سیل زده در آماده باش کامل است و تمامی اکیپ‌های گشت و بازرسی و همکاران ادارات منابع آب شهرستان‌های گرمی و مغان در محل‌های وقوع سیل و طغیان رودخانه حضور دارند ولی با توجه به اینکه سیل دارای دوره بازگشت بسیار فراتر از ۲۵ ساله است و تا این لحظه کاملا فروکش نکرده امکان تحلیل و بررسی قطعی وجود ندارد.

وی افزود: برآوردهای اولیه حاکی از بروز خسارات احتمالی به اراضی حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌های گرمی چای، قره قوچ، دیزج چای، ساری قمیش و ... است.

مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: بخش آب استان با تمام توان در منطقه سیل زده حضور دارد ودر حال برنامه ریزی برای بازگشایی و پاکسازی مسیرهایی را که سیل در حال فروکش کردن است را شروع کرده است.

 

آبگرفتگی و تخلیه ۶۵ خانه مسکونی در مناطق مختلف سیل زده

شدت بارش باران و وقوع سیل تا به حدی بوده که سبب تخلیه برخی از خانه های مسکونی در مناطق مختلف استان به خصوص شهرستان گرمی شده است.

عزیز ارشادیان، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اردبیل با اشاره به تخلیه ۶۵ باب خانه مسکونی در مناطق مختلف سیل زده استان اردبیل به دلیل سیل و آبگرفتگی توسط این جمعیت بیان کرد: در پی بارش شدید باران، ۶۵ خانوار در شهرستان‌های گرمی، بیله سوار و مشگین شهر دچار آبگرفتگی شده بودند که توسط این جمعیت امدادرسانی شدند.

وی افزود: از زمان آغاز بارش‌های شدید باران در مناطق مختلف استان اردبیل  ۲۸۵ نفر در اثر این سیل دچار حادثه شده‌اند که ۱۲۲ نفر شهرستان گرمی، ۱۵۸ نفر شهرستان بیله سوار و ۵ نفر شهرستان مشگین شهر بودند.

 

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اردبیل بیان کرد: طبق گزارش دریافتی مبنی بر وقوع سیل و آبگرفتگی در این مناطق ۱۹ تیم امدادی این جمعیت متشکل از ۷۲ نفر نیروی انسانی و با بکارگیری ۱۸ تیم سیلاب و یک تیم اسکان و تغذیه و با ۱۹ دستگاه خودروی امدادی به یاری هموطنان شتافته‌اند.

ارشادیان تشریح کرد: در این حادثه قرمز و سفید پوشان هلال احمر با استفاده از ۲۱ دستگاه موتور پمپ لجن کش ضمن تخلیه آب ۶۵ باب خانه مسکونی،  ۱۲۶ نفر از حادثه دیدگان را نیز به محل ایمن انتقال و اسکان داده‌اند.

معاون امداد ونجات جمعیت هلال احمر استان اردبیل با اشاره به اقلام توزیعی در این حادثه نیز گفت: ۴۰۲ بطری آب معدنی، ۸۹۰ قرص نان، ۹۶ بسته بسکویت، ۱۰۰ دست قاشق و چنگال، ۱۰۰ قوطی کنسروجات، ۳ دستگاه خودروی امدادی، ۱۰ تخته پتو، ۲ تخته موکت و... از اقلام توزیعی در این حادثه است.

 

حضور استاندار اردبیل در مناطق سیل‌زده

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، میزان خسارت سیل به مناطق مختلف استان به خصوص شهرستان گرمی تا به حدی بود که عصر امروز پای استاندار اردبیل را به شهرستان گرمی کشاند و سیدحامد عاملی استاندار اردبیل به همراه جمعی از مسئولان استانی برای بازدید و بررسی آخرین وضعیت سیل در شهرستان گرمی در مناطق سیل زده این شهرستان حاضر شدند.

هم اکنون مردم سیل زده شهرستان گرمی و بیله سوار و روستاییان و کشاورزانی که تمام دارایی و دسترنج خود را در سیل از دست داده می‌بینند نیازمند یاری‌رسانی مسئولان و حمایت آنان بوده و انتظار می‌رود که بعد از بررسی و برآورد میزان خسارت‌ها اقدامات جدی در راستای جبران خسارت‌ها انجام شود.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ