وزیر‌ اسبق خزانه‌داری آمریکا: برگزیت موجب تورم و آسیب به اقتصاد بریتانیا شد

اقتصاد ایران: وزیر اسبق خزانه‌داری آمریکا با بیان اینکه سیاست اقتصادی انگلیس سال‌ها معیوب بوده است، گفت که از برگزیت به عنوان یک اشتباه اقتصادی تاریخی که به اقتصاد بریتانیا آسیب رساند و به افزایش تورم کمک کرد، یاد خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از گاردین، لری سامرز، وزیر اسبق خزانه‌داری‌ آمریکا گفته است که از برگزیت به عنوان یک اشتباه اقتصادی تاریخی که به اقتصاد بریتانیا آسیب رساند و به افزایش تورم کمک کرد، یاد خواهد شد.

سامرز با تشبیه برگزیت به عنوان عاملی برای افزایش هزینه‌ها در بریتانیا، از سیاست اقتصادی این کشور نیز انتقاد کرد و گفت که سیاست اقتصادی انگلیس سال‌ها معیوب و اشتباه بوده است.

وی با اشاره به اینکه برگزیت رقابت‌پذیری اقتصاد انگلیس را کاهش داد، گفت: این اقدام بریتانیا، فشار نزولی بر پوند استرلینگ و فشار صعودی بر قیمت‌ها وارد کرد؛ علاوه بر اینکه موجب محدودیت واردات کالا و محدود کردن اشتغال شد و همه این‌ها افزایش تورم را به همراه داشت.

سامرز بانک مرکزی بریتانیا را مقصر سطوح بالای تورم در بریتانیا دانست و گفت: این تورم توسط سیاست‌های پولی ضعیف که برای مدت طولانی بسیار انبساطی بوده تقویت شده است.

سامرز در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام بانک مرکزی بریتانیا درست است که برای مقابله با تورم بالا به افزایش نرخ بهره ادامه دهد یا خیر؟ گفت که او معتقد است این راه درستی است، حتی اگر خوشایند نباشد.

وی تاکید کرد: در  تجربیاتی که همه ما پشت سر گذاشتیم، درسی وجود دارد، ما نمی‌خواهیم روند اقتصاد بریتانیا را پیش‌بینی کنیم؛ اما اگر دو سال دیگر بگذرد بدون اینکه بریتانیا وارد رکود شود، غافلگیر خواهیم شد.

گاردین چند روز پیش نیز نوشت، اقتصاددانان به ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس هشدار دادند که اقتصاد انگلیس ممکن است در سال آینده دچار رکود شود؛ زیرا بانک مرکزی انگلیس احتمالاً مجبور شود نرخ بهره را قبل از انتخابات عمومی بعدی به بیش از ۵ درصد افزایش دهد تا تورم را مهار کند.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ