امسال تبادلات اقتصادی ایران و عراق ۱۰ درصد افزایش یافت

اقتصاد ایران: ارومیه - معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: بیشتر تبادلات اقتصادی ایران بعد از چین با عراق است و امسال میزان تبادلات ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مهدی صفری در حاشیه نخستین نشست استانداران هم مرز ایران با اقلیم کردستان عراق در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تبادلات اقتصادی ایران بعد از چین، با عراق امسال رشد قابل توجهی داشته است و شاهد رشد ۱۰ درصدی در دو ماه گذشته سال جاری بودیم و امید می‌رود بعد از این نشست شاهد جهش قابل توجهی در تبادلات اقتصادی باشیم.

وی ادامه داد: در این نشست بعد از گفتگو برای رفع موانع گمرکی استانداران سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه هم مرز ایران با عراق زمینه حمل و نقل یک سره نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

صفری با اشاره به توافق استان‌های هم مرز ایران با اقلیم کردستان عراق برای ایجاد شرکت‌های مشترک افزود: با ایجاد این شرکت‌های مشترک کالاهایی که ضایع پذیر هستند به صورت یک سره حمل و نقل شود که در صورت تحقق آن شاهد رشد فزاینده تبادلات اقتصادی بین دو کشور خواهیم بود.

صفری خاطرنشان کرد: در این راستا نیز ایران قول داده است در زمینه کالاهای ترانزیتی و نفتی از عراق از طریق جنوب و بندرعباس تسهیلات بهتری ایجاد کنیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه توسعه خطوط ریلی از اولویت‌های دولت سیزدهم است، اظهار کرد: در این راستا در زمینه خط ریلی شلمچه به بصره زودی زمین‌ها تحویل داده می‌شود تا این طرح وارد فاز اجرایی شود.

صفری همچنین با بیان اینکه ایران توانمندهای بالایی در زمینه اجرای طرح‌های مختلف در حوزه تصفیه خانه، راه، جاده، نیروگاه، صنایع پایین دست و بالادست دارد انتظار داریم کشور عراق طرح‌های بیشتری برای اجرا توسط ایران را بدهد.

وی در خصوص تقویت دیپلماسی کشاورزی در آذربایجان غربی با توجه به هم مرزی با سه کشور خارجی گفت: در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده امیدواریم این نشست زمینه ساز تحقق این اقدامات باشد.

نخستین نشست استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه آغاز شد.

در این آئین علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از کشورمان و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

همچنین در این اجلاس که تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت، هیئت‌های بلند پایه‌ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه‌های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

آذربایجان غربی ۲۵۰ کیلومتر با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد و شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر و سردشت، مناطق مرزی این استان با این اقلیم را تشکیل می‌دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ