رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد:

بهبود شاخص‌های اقتصادی ایران باوجود تحریم‌ها

اقتصاد ایران: رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار جیهاد آزور مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصادی کشورمان در ۲ سال گذشته به رغم تشدید تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، خواستار حمایت این صندوق از برنامه‌های تقویت بانکداری بین‌الملل به منظور ارتقای و گسترش روابط اقتصادی و تبادلات تجاری با کشور‌های مختلف شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،محمدرضا فرزین که در راس هیاتی به منظور دیدار و گفتگو با مقامات صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرده است در دیدار با جیهاد آزور مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول با اشاره به تحولات اقتصاد ایران در دو سال گذشته گفت: بخش واقعی اقتصاد ایران در دو سال گذشته با وجود تکانه‌های ناشی از کرونا، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و تشدید تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا توانست با احیای مجدد به رشد در بخش‌های مختلف ادامه دهد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در ۲ سال اخیر با نرخ‌های رشد مثبت به ترتیب ۴.۴ و ۳.۷ درصد تولید ناخالص داخلی در تمام بخش‌های اقتصادی روند رو به رشدی را طی کرده است افزود: در سال ۲۰۲۲ – ۲۰۲۲۱ (۱۴۰۱) بخش نفت با رشد ۱۰ درصد و بخش صنعت با رشد ۴.۸ درصدی از بالاترین نرخ رشد در بخش‌های اقتصادی ایران برخوردار بودند. همچنین در این سال نرخ رشد منفی تشکیل سرمایه ثابت پس از سال‌ها به نرخ رشد مثبت ۵.۹ درصد شامل رشد ۱۵.۹ درصد در حوزه ماشین الات و ۲.۱ درصد در بخش ساختمان برخوردار شد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در این دوره هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی با ۵ درصد رشد و هزینه‌های مصرفی بخش دولتی با نرخ رشد منفی ۴.۴ درصد مهمترین اجزای رشد GDP را تشکیل دادند.

 فرزین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات بخش واقعی اقتصاد در دو سال اخیر گفت: این تحولات نشانگر بارقه‌های امید در بهبود اقتصاد ایران در بخش‌های واقعی است، اگر چه در بخش مالی با پدیده نااطمینانی و هراس در بازار و رشد نقدینگی روبرو بودیم و نرخ‌های تورم در ۳ سال پیاپی بالاتر از ۴۰ درصد بود.

وی با تبیین اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی برای مقابله با تورم و اجرای سیاست‌های تثبیت گفت: محور اصلی سیاست‌های بانک مرکزی در سالجاری اجرای سیاست‌های تثبیت در حوزه‌های پول، ارز و سیاست‌های مالی است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با تاکید بر امادگی بانک مرکزی ج. ا. ا برای تقویت روابط با صندوق بین المللی پول گفت: ایران از موسسین اولیه صندق بین المللی پول است و همواره نقش محوری در پیشبرد اهداف صندوق به ویژه در ارائه کمک‌های فنی و مالی به کشور‌های کم درآمد داشته است.

وی افزود: سهمیه کنونی ایران در صندوق بین المللی پول در حال حاضر بالغ بر ۵ میلیارد دلار است و ایران اجازه دارد که در قالب برنامه حق برداشت ویژه (SDR Allocation) از منابع خود در صندوق برای اهداف سرمایه‌گذاری استفاده کند.

فرزین افزود: در همین راستا ایران از صندوق می‌خواهد ضمن حمایت از برنامه‌های تقویت بانکداری بین‌الملل و روابط اقتصادی باکشور‌های منطقه در حوزه خاورمیانه در تثبیت اقتصادی و تامین مالی این برنامه ایفای نقش نماید.

در این دیدار دکتر "جهاد آزور " مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول نیز با اشاره به تجربه موفق ایران در طرح تثبیت اقتصادی در شرایط سخت تحریمی و در مواجه منطقه با ریسک‌های مهم جهانی از جمله افزایش قیمت مواد غذایی، بحران جنگ روسیه و اوکراین از تقویت همکاری‌های صندوق و ایران استقبال کرد و خواهان توسعه روابط همکاری با ایران در تمام حوزه‌های کاری صندوق از جمله توسعه کمک‌های فنی در موضوعات مالی شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ