تولید «اسباب‌بازی»؛ نیازمند رویکردهای حمایتی

اقتصاد ایران: تولید «اسباب‌بازی» و برگزاری رویدادهای بازی‌محور این روزها بیش از همیشه نیازمند رویکردهای حمایتی است. فعالان حوزه بازی و تولید اسباب‌بازی خواستار تشکیل صنفی ویژه فعالان این حوزه هستند که باید به آن توجه شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،کارشناسان علوم اجتماعی، ارتباطات انسانی و روان‌شناسان عقیده دارند که «بازی» یکی از روش‌های طبیعی و مؤثر برای کودکان است تا آنها را در فعالیت‌هایی که سبب کسب مهارت و ورزیدگی‌شان برای مقابله با مشکلات زندگی می‌شود، یاری دهد.

بر همین اساس، کودکان به‌واسطه بازی‌هایی که انجام می‌دهند، تلاش می‌کنند تا احساسات، اضطراب‌ها و ناکامی‌های خود را بروز دهند و در عین حال، توفیقات جدیدی را نیز تجربه کنند.

همه کودکان به بازی نیاز دارند و جنب‌وجوش طبیعی حین بازی سبب می‌شود تا مهارت‌های مختلفی در آنها تقویت شود.

بازی به‌ویژه در افزایش مهارت‌های حرکتی اهمیت بسیاری دارد و توجه به بازی و لوازم بازی یا همان اسباب‌بازی‌ها در کودکان بر پایه همین ضرورت، یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود.

اگر بپذیریم که بازی در رشد اجتماعی کودکان و مهارت‌های زندگی آنها تأثیرات بسزایی دارد، باید قبول کنیم که اسباب‌بازی‌ها نیز لوازمی هستند که آنها را در راه رسیدن به این اهداف یاری می‌دهند؛ از این‌رو، توجه به نوع اسباب‌بازی‌ها و شرایط آنها امر مهمی است که باید به آن توجه شود.

تولید اسباب‌بازی؛ نیازمند رویکردهای حمایتی

علی احمدی، فعال حوزه بازی و اسباب‌بازی با توضیح پیرامون مکانیزم بازی‌های فکری و سرگرمی‌های سازنده و اهداف ساخت آن گفت: اسباب‌بازی‌ها در پرورش فکری و شخصیتی کودکان تأثیر به‌سزایی دارند و باید به آنها توجه شود.

وی با بیان لزوم بهره‌گیری از خلاقیت در تولید بازی‌های جدید و اهمیت تشکیل صنف ویژه فعالان این حوزه، خواستار کمک و مساعدت کانون پرورش فکری در این زمینه شد.

این فعال حوزه بازی و اسباب‌بازی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و غفلت جامعه از آن، با عنایت به مذاکره قبلی و قول مساعدت و همکاری کانون پرورش فکری در جهت اجرای رویداد «بابازی»، انتظار می‌رود که اقدامات خوب و موفقی در استان سمنان داشته باشیم.

احمدی بیان کرد: تولید اسباب‌بازی‌های موردنیاز کودکان نیازمند رویکردهای حمایتی است و باید به این امر توجه شود.

تقویت بازی‌های حرکتی؛ نیازمند هم‌افزایی مجموعه‌های مردمی

علی مهرزاد، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان نیز می‌گوید: کانون پرورش فکری به‌عنوان متولی حوزه کودک و نوجوان، بستر مناسبی برای بازی و اجرای فعالیت‌های حرکتی است و خانه‌های بازی باید مجوز فعالیت خود را از مرجعی چون کانون دریافت کنند.

وی افزود: «بابازی» یا «باشگاه نوآوران بازی» در واقع سامانه تخصصی معرفی فعالان بازی جبهه فرهنگی انقلاب است که از دی‌ماه سال ۱۳۹۹ پس از سه سال، فعالیت میدانی خود را به‌منظور گسترش بازی با بهره‌مندی از قالب‌ها و الگوهای ساده و رصد مجموعه‌های بازی‌محور کشور آغاز کرد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان تصریح کرد: این سامانه در تلاش است تا افراد و مجموعه‌های فعال مردمی در حوزه بازی‌های حرکتی، محیطی، رومیزی را شناسایی و در گام بعد، از طریق انتشار محتواهای بازی محور علاقه‌مندان و افراد مستعد را توانمند کند.

وی یادآور شد: با تمام اهمیتی که موضوع بازی دارد، همچنان در بخش‌های تولید بازی و اسباب‌بازی، پژوهش و برنامه‌های تفریحی و آموزشی بازی‌محور با مشکل مواجه هستیم و راهبرد مشخصی در این حوزه نداریم.

مهرزاد ادامه داد: هر چند گروه‌های خوش‌ذوق مردمی وجود دارند که هدفشان تولید و یا انجام کارهای بازی‌محور متناسب با الگوهای ایرانی اسلامی است؛ اما به دلایلی از احوال گروه‌های مشابه خودشان خبر ندارند و درصدد گسترش ایده‌شان نیستند.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با هم‌افزایی و برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی ویژه فعالان این حوزه به گسترش و ترویج فعالیت بازی بپردازیم.

حوزه بازی؛ نیازمند عملیات راهبردی 

نبی‌الله خدابخشی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان نیز بر شکل‌گیری عملیات راهبردی مناسب در حوزه بازی‌های فکری حرکتی تأکید و اظهار کرد: کانون پرورش فکری به جهت تولی‌گری قانونی در این عرصه، آمادگی کامل دارد تا در یک کار جمعی و میدانی، به عملیات راهبردی مناسب دست پیدا کند که این اتفاق مهم در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: امیدواریم با پیگیری‌هایی که در حال انجام است، کار کارشناسی بین تشکل‌های مردم‌نهاد و کانون پرورش فکری به نقطه عملیاتی و اجرایی برسد و ما از همه توان و ظرفیت‌های خود در جهت نیل به این هدف استفاده خواهیم کرد.

تولید اسباب‌بازی؛ نیازمند نظارتی ویژه

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان ضمن ابراز خرسندی از توجه تشکل‌های مردم‌نهاد به حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: گسترش نگاه به فعالیت‌های فرهنگی و انتقال مفاهیم تربیتی به روش غیرمستقیم در قالب بازی‌های حرکتی به جامعه هدف را به فال نیک می‌گیریم و معتقدیم با داشتن ایده و آینده‌نگری و یک برنامه‌ریزی مناسب به نتایج ارزشمندی در این زمینه می‌رسیم و آمادگی داریم تا از تمام ظرفیت‌ها برای اجرای این رویداد بهره گیریم.

خدابخشی افزود: معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در بخش‌های متنوع بازی و سرگرمی و اسباب‌بازی‌ها و... مرجع نظارتی است و کارهای مقدماتی در استان در جهت ورود عملی به آن از اواسط سال گذشته انجام‌ شده است.

وی تصریح کرد: می‌توانیم در تعامل راهبردی با تشکل‌های مردمی، تشکیل صنف و...، همکاری میدانی داشته باشیم و از ظرفیت تولیدی و نظارتی ستاد مرکزی نیز بهره‌مند شویم و از تمام ظرفیت‌های موجود در استان نیز استفاده خواهیم کرد.

خرید اسباب‌بازی، نیازمند دقت بیشتر

به‌هرحال، بدیهی است که کودکان می‌توانند از طریق بازی کردن با اسباب‌بازی‌هایی که در اختیار دارند، انرژی خود را تخلیه کنند و احساساتشان را به نمایش بگذارند و چه بهتر که این اسباب‌بازی‌ها، حساب‌شده و بر اساس منطقی دقیق انتخاب شده باشد.

یکی از موارد مهمی که در بازی با اسباب‌بازی‌ها مهم است، میزان برقراری تعامل کودکان با دیگران در زمان در اختیار داشتن این وسایل است.

کودکان می‌توانند مهارت‌های زبانی، دست‌ورزی و کلامی خود را با در اختیار داشتن اسباب‌بازی‌هایی که بر اساس اصول و روش‌های دقیق روانشناسانه تهیه شده‌اند، بروز دهند.

توجه به خرید اسباب‌بازی‌های دارای شناسنامه یکی از موارد مهمی است که امروز باید در جامعه ایرانی بیش از گذشته به آن توجه شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ