نویسنده ادبیات کودک و نوجوان:

همیشه با کودکان زیسته‌ام و برایشان نوشته‌ام

اقتصاد ایران: اصفهان – نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: نویسندگان باید جامعه هدف خود را درک کنند و باید درگیر آنها باشند، من همیشه با کودکان زیسته‌ام و برایشان نوشته‌ام.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، بنفشه رسولیان، کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان زاده آذرماه سال ۱۳۵۲ است، او بیش از ۳۰ سال است در حوزه آموزش و پرورش از آموزگاری در مدارس ابتدایی گرفته تا تدریس در دانشگاه‌ها فعالیت دارد.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین فعالان این عرصه دانست بانویی که به نوعی خود را وقف کودکانی کرده از جان و دل برای ارتقای فرهنگشان می‌کوشد.

در ادامه لحظاتی را با بنفشه رسولیان، آموزگار و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید....

از چه سالی نوشتن برای کودکان را آغاز کردید؟

اولین باری که نوشتم در دوره تربیت معلم بود، استاد علی مظاهری مشوق بنده برای نوشتن بود و از زمانی که ادبیات کودک و نوجوان را در دوره تربیت معلم گذراندم به این حوزه علاقمند شدم.

اولین اثر شما در این حوزه چه بود؟

«ماه و من» اولین کتابی بود که سه سال بعد از فارغ التحصیلی‌ام و در سال ۷۵ منتشر شد، انتشار اولین کتابم برای خاطره‌ای شیرین بود و به من جرأت داد تا راهم را با قدرت بیشتری ادامه دهم.

تاکنون چه تعداد کتاب را تألیف کرده‌اید؟

تا امروز و طی ۲۷ سال به لطف خدا حدود ۳۸۰ عنوان کتاب را چاپ کردم، ۵ اثر بین المللی هم دارم که چهار عنوان رمان به نام «الف بازها» در کشور عمان در حال ترجمه به زبان عربی است و یک نسخه کتاب شعر برای گروه سنی الف نیز در تورنتو کانادا توسط شرکت up4lernerinc برای فارسی زبانان ساکن در کانادا ترجمه شده است.

یک نویسنده باید با جامعه هدف درگیر باشد/ تألیف ۳۸۰ کتاب طی ۲۷ سال

شما دستی هم بر طنز کودکانه دارید در این خصوص خاص‌ترین اثرات چیست؟

بله بنده برای اولین بار در کشور ماجرای غدیر را با دستمایه طنز با عنوان «سفری که پرماجرا شد» به نگارش درآوردم که بسیار مورد اقبال کودکان قرار گرفت و تاکنون ۱۰۰ هزار نسخه از این کتاب فروش رفته و۵۷ بار تجدید چاپ شده است.

برای این کتاب سه پویش کشوری نیز ایجاد شد که از شبکه‌های ملی سیما نیز پخش شد و این امر بیانگر استقبال بی نظیر کودکان از آن بود.

توجه شما به مهارت‌های زندگی نیز از دیگر ویژگی‌های کتاب های شما است.

بله من همواره اعتقاد دارم باید مهارت‌هایی را به کودکان آموزش داد که در محیط اطرافشان قابل لمس باشد، باید برای کودکان رمان‌های خانگی نوشت که با فرهنگ و نوع زندگی بچه‌های ایرانی همخوانی داشته باشد، ما شاهدیم که در بازار تعداد زیادی از رمان‌های ترجمه شده با سبک زندگی کشورهای دیگر هستیم، خواندن این کتاب‌ها با توجه به واقعیت زندگی ممکن است کودکان را دچار دوگانگی کند، از این رو باید کتابی برای کودکان ایرانی نوشته شود که مطابق با زندگی در ایران باشد.

تصویرسازی نیز از دیگر ویژگی آثار شما است، در این بازه توضیح می‌دهید؟

کتاب کودک باید از تصویرسازی قوی برخوردار باشد، چرا که کودکان بیشتر با این تصاویر ارتباط می‌گیرند، از این رو حساسیت ویژه‌ای بر روی این موضوع دارم، همکاران خوبی نیز در این زمینه دارم که مرا همراهی می‌کنند.

از نگاه شما عامل موفقیت در نوشتن برای کودکان چیست؟

بر این باورم برای نوشتن باید با جامعه هدف درگیر بود، من برای کودکان می‌نویسم چون ۳۱ سال است که در بین آنها زندگی می‌کنم، آنها را درک می‌کنم، نیازهایشان را به خوبی می‌شناسم و برایشان مطابق با نیازهایشان می‌نویسم.

من به شخصه معتقدم گروه سنی کودک و نوجوان علایق خود را اعلام می‌کنند و من می‌فهمم به عنوان معلم نویسنده به چه چیزی نیاز دارند و به چه ژانری علاقه بیشتری نشان می‌دهند و همه توانم را به کار می‌گیرم که مطابق با نیاز آنها بنویسم.

به کدام اثر خود بیشتر علاقه دارید؟

مجموعه شعر خردسال داشتم به نام «نی نی» که در سال ۸۹ نیز برنده جایزه دوسالانه پروین اعتصامی شد، این کتاب برای من خیلی جذابیت داشت.

به عنوان بانوی موفق کمی هم از افتخارات خود در دوران کاری و تحصیلی برایمان بگویید؟

بنده در حال حاضر مدیر مسئول انتشارات حوض نقاشی هستم، در دانشگاه‌های آزاد شهرضا، شهید رجایی، فاطمه زهرا، پردیس فرهنگیان تدریس می‌کنم، عضو هیئت‌های تألیف کتاب درسی دوره پیش دبستانی ۲ زبانه و کتب درسی ادبیات عامیانه ضمیمه کتب درسی دوره ابتدایی و عضو ثابت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور هستم، داوری در جشنواره‌های ملی کودک نیز از دیگر فعالیت‌هایم بوده است، همچنین در ۲ دوره از همایش فرهنگیان اهل قلم، چهار دوره کتاب سال استان اصفهان، ۲ دوره پژوهشگر استان اصفهان، همایش کشوری ششمین جایزه کتاب فصل و دوسالانه پروین اعتصامی موفق به کسب رتبه برتر شدم.

راهبر آموزشی سازمان آموزش و پرورش در ۲ سال متوالی، معلم منتخب طرح کتابخانه‌های کلاسی جشنواره کشوری و پرکار ترین معلم مؤلف از دیگر افتخاراتم بوده است.

به گزارش مهر، بانوی موفق بودن در کشور پهناور ایران اصلاً سخت نیست، فقط باید اراده داشته باشیم و در مسیر حرفه‌ای قدم بگذاریم تا بتوانیم با شکوفایی توانایی‌هایمان نام پر آوازه ایران بر بلندای هستی فریاد بزنیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ