دهقانی: باید بازارهای تخصصی محصولات دانش‌بنیان ایجاد شود

اقتصاد ایران: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح ناحیه نوآوری دانشگاه تهران گفت: امروز با وجود بازارهای تخصصی در همه حوزه‌ها لازم است تا بازار تخصصی محصولات دانش بنیان ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، با بیان اینکه الگوی ناحیه نوآوری یک الگوی خوب به شمار می‌رود، اظهار کرد: دانشگاه شریف حدود ۱۰ سال است که ناحیه نوآوری دارد، دانشگاه علم و صنعت هم چند ماهی است که ناجیه نوآوری خود را افتتاح کرده است، اتفاقی که امروز رخ داد نیز یک اتفاق مبارک است و دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: ما باید از ظرفیت‌های مالی موجود و قانون جهش تولید استفاده کرده و به آبادی ناحیه نوآوری کمک کنیم. 

 

فیروزی دهقان آبادی با بیان اینکه جنس کار ناحیه نوآوری شریف یا علم و صنعت با جنس کار دانشگاه تهران فرق دارد، گفت: مفهوم نوآوری اجتماعی یک مفهوم مهم و جدی است که باید در قلب تهران تزریق شود و این امر با وجود اساتید برجسته حوزه علوم انسانی در دانشگاه تهران محقق خواهد شد. 

 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نباید در این حوزه ناحیه نوآوری‌ها از کارکرد هم کپی کنند، تاکید کرد: هر دانشگاه و ناحیه نوآوری رسالتی دارد که باید آن را در گوشه گوشه تهران به اجزا درآورد. 

 

وی با اشاره به اینکه در کشور ما دولتی‌ها اول یک ساختمان زیبا آماده می‌کنند، بعد نیروی انسانی جذب کرده و چارت سازمانی می‌نویسند بعد می‌پرسند که چه باید بکنیم، گفت: بخش خصوصی برعکس عمل می‌کند، اول میگوید چه باید بکنم بعد سراغ نیروی انسانی ماهر رفته و در نهایت به دنبال ساختمان است، ما باید حواسمان باشد که ۱۰ سال بعد با کلی ساختمان زیبا اما بدون کارکرد مواجه نشویم. 

 

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه در دانشگاه تهران ظرفیت انسانی خوبی وجود دارد، گفت: ناحیه نوآوری باید از بخش خصوصی اطراف خود کمک گرفته و دانشجویان و اساتید را پای کار بیاورد و ما تنها وظیفه تامین زیرساخت‌ها را داریم. 

 

وی با بیان اینکه ما در گذشته تلاش می‌کردیم تا علم و ثروت را به یکدیگر بچسبانیم اما ممکن نبود گفت: جنس خشک صنعت و نرم دانشگاه به یک منطقه میانی نیاز دارد و ناحیه نوآوری همین منطقه میانی است. 

 

معاون علم و فناوری ریاست جمهوری خطاب به زاکانی شهردار تهران گفت: ۲ نکته مهم در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد که نیاز است شما وارد عرصه شوید، اولا شرکت های دانش بنیان تولیدات سبز و بدون آلودگی دارند اما ناچار هستند کیلومترها از تهران خارج شوند و در سوله‌های چند هزار متری کار پژوهشی انجام دهند در صورتی که باید پژوهشگر نزدیک محل علمی خود باشد، شهرداری تهران می‌تواند با در اختیار قرار دادن زمین‌های موجود در تهران و ساخت سوله این مسافت را کاهش دهد. 

 

وی همچنین افزود: امروز بازارهای تخصصی در همه‌ی حوزه‌ها وجود دارد و لازم است برای شرکتهای دانش بنیان نیز یک بازار تخصصی برای تبلیغ و فروش محصولات ایجاد شود تا مردم با آنها و کارکردهایشان آشنا شوند.

 

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم، راه اندازی ناحیه نوآوری دانشگاه تهران را اقدام شایسته‌ دانشگاه تهران دانست و افزود: این حرکت تیمی و گروهی منشأ خیر و برکت است.

وی با بیان اینکه این حرکت تیمی در حالی رخ داد که در فرهنگ ما، کمتر کار تیمی را آموختیم، افزود: این وضعیت به گونه‌ای است که ما شاهدیم در ورزش‌های انفرادی موفق‌تر عمل می‌کنیم تا ورزش‌های گروهی، اما انتظار می‌رود که در کار تیمی حوزه‌های علمی موفق‌تر عمل کنیم.

زلفی‌گل اقدام دانشگاه تهران را که به صورت گروهی اقدام به راه‌اندازی ناحیه نوآوری کرده است، مرزشکنی دانست و اظهار کرد: دانشگاه‌های دیگر می‌توانند از این حرکت الگوبرداری کنند ؛ زیرا دانشگاه تهران نماد آموزش عالی و پرچمدار علم و فناوری کشور است و باید در عرصه‌های علم و فناوری، سردمدار باشد.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اینکه ناحیه نوآوری در دانشگاه تهران ایجاد شده، اقدامی ارزشمند است و امیدواریم این ناحیه به شبکه‌ای از فضائل، فرهنگ و علم و فناوری برای شهر تهران تبدیل شده و فناوران به راحتی در آن مستقر شوند.

زلفی‌گل با تاکید بر اینکه در هر منطقه‌ای که فناوران و عالمان متمرکز شوند، آن ناحیه ارزشمند می‌شود، بیان کرد: اگر در منطقه و زمینی که ارزش زیادی ندارد، شهرک دانشگاهیان ایجاد شود و در آن دانشگاهیان مستقر شوند، ارزش آن منطقه افزایش خواهد یافت. در هر منطقه‌ای عالمان و فناوران متمرکز شوند، آن منطقه تبدیل به سرمایه نمادی خواهد شد و این اقدام دانشگاه تهران موجب می‌شود که بخشی از شهر تهران تبدیل به سرمایه نمادی شود.

وزیر علوم با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در زمینه ایجاد پارک فناوری شهر تهران و پارک مفاخر در تهران، خاطرنشان کرد: بدون شک منطقه‌ای که تبدیل به پارک فناوری شود، منشأ خبر و برکات خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ