پیش بینی۱۰۲ هزار میلیارد برای خرید تضمینی گندم در بودجه امسال

اقتصاد ایران: اراک- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: ۱۰۲ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در بودجه امسال پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد عسگری ظهر چهارشنبه در رویداد ملی احیای نان کامل در استان مرکزی بیان کرد: امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است که به امنیت ملی گره‌خورده و امروز در حوزه تأمین غذا و سلامت مردم هر دولتی در قالب نقشه راه حرکت نکند قطعاً آسیب می‌بیند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس گفت: امروز اگر در بخش تولیدات کشاورزی هزینه کنیم حتماً در حوزه بهداشت و درمان کمتر هزینه خواهیم کرد.

وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی در حوزه گندم و نان، گفت: نیاز سالانه کشور به گندم ۱۱ تا ۱۱.۵ میلیون تن گندم است و می‌توانیم به خودکفایی برسیم اما سال گذشته بالغ‌بر ۵ میلیون تن گندم وارداتی ما بوده است.

عسگری بابیان اینکه تولید نان کامل حرکت ارزشمندی است گفت: در نحوه تولید، مصرف و غنی‌سازی نان باید رویه را عوض کنیم و حتماً باید این حرکت را که استان مرکزی در آن پیشگام است به سراسر کشور تعمیم داده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: حرکتی که در استان مرکزی آغاز شده بر ماندگاری و کیفیت نان اثر گذار است و قطعاً می‌توانیم در مصرف هم صرفه‌جویی کنیم.

وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی و در حوزه تقنینی مسیر هموار است و اعتقاد داریم نان به عنوان یک محصول استراتژیک که در سفره همه خانوارها قرار می‌گیرد باید باکیفیت و قیمت مناسب و در دسترس مردم باشد.

عسگری بیان کرد: یک‌دهم گندمی که مصرف می‌کنیم دور ریز است که این کفران نعمت است و اگر تولید گندم و آرد و تولید نان و نحوه مصرف را مدیریت کنیم حتی می‌توانیم صادرات گندم را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: امروز در حوزه فرهنگ‌سازی موضوع مصرف و نگهداری نان بسیار مهم است که توجه به آن می‌تواند به حداکثر بهره‌برداری بینجامد.

وی با اشاره به موضوع قیمت خرید تضمینی گندم نیز گفت: سال گذشته بر روی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو گندم به توافق رسیدیم و خرید گندم به ۷.۵ میلیون تن رسید و امروز تاکنون بالغ‌بر ۳.۵ میلیون تن گندم تولیدی کشور است و پیش‌بینی کلی رسیدن به تولید حدود ۹ میلیون تن است.

عسگری اضافه کرد: در بودجه امسال ۱۰۲ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی دیده شد و بر روی قیمت ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو تأکید داریم.

وی با اشاره به اینکه بر روی قیمت ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو گندم اصرار داریم بیان کرد: دلایل کارشناسی را به معاون اول رئیس‌جمهور هم منتقل کرده‌ایم چراکه در غیر این صورت علاوه بر اینکه گندم قاچاق می‌شود گندم تولیدی به خوراک دام می‌رسد و خیلی از مزارع سبز به چرا می‌رود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: اگر قیمت گندم ۱۷ هزار تومان باشد حتماً برای سال آینده خودکفایی ما در حوزه گندم قطعی خواهد بود.

عسگری اضافه کرد: پولی که به کشاورز می‌پردازیم در افزایش تورم هیچ تأثیری ندارد و بلکه در مهار تورم اثرگذار است چون این پول مجدداً به چرخه تولید برمی‌گردد.

وی گفت: حمایت ما از تولیدکنندگان جدی است و مجلس تلاش کرده تا قوانین کهنه را با نظر نخبگان بخش کشاورزی به‌روز کند و با ظرفیت‌های خوبی که داریم حتماً این بخش به جایگاه اصلی خود خواهد رسید به‌ویژه در استان مرکزی که صنعت در کنار کشاورزی قرار دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۵۰۰ میلیون جمعیت پیرامونی ما علاقه‌مند به استفاده از محصولات کشاورزی ما هستند که در حوزه ارزآوری هم بسیار مؤثر است و تلاش داریم بخش کشاورزی با ۴.۵ میلیون بهره‌بردار به‌عنوان محور توسعه بتواند در راستای معنویات مقام معظم رهبری حرکت کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ