۱۸هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی وصول شد/ شناسایی ۱۸۰هزار حساب شخصی با کاربرد تجاری

اقتصاد ایران: رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به راهبردهای سازمان امور مالیاتی در دوره جدید گفت: حمایت از تولید با رویکرد مقابله با طبقه دلال و تکریم مؤدیان از جمله راهبردهای اساسی سازمان امور مالیاتی در دوره جدید است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: نظام مالیاتی با توجه به وضعیتی که در گذشته داشته است نیازمند طی مسیر تحولی است، این تحول از جنس تکالیف بودجه‌ای نیز هست، در زمان حاضر باید بیش از 50 درصد از بودجه را تأمین کنیم، منظر دیگر عدالت‌محوری است، در نتیجه چند راهبرد را در پیش گرفتیم.

وی افزود: بحث مالیات متمرکز در سازمان امور مالیاتی نیست و کلیه بخش‌های حاکمیتی باید کمک کنند. یکی از راهبردها این است که سازمان امور مالیاتی بازوی قدرتمندی برای تولید باشد. با تقاطع‌گیری حساب‌های بانکی با طبقه دلال مقابله خواهیم کرد، اگر قصد داریم از تولید حمایت کنیم باید با این طبقه برخورد کنیم، البته متأسفانه فراریان بزرگ مالیاتی بعضاً با نقاب‌های موجه با ما مقابله می‌کنند که ظاهر آنها بعضاً مقدس است، برای حمایت از تولید با این طبقه مبارزه جدی خواهیم کرد.

سبحانیان با ابراز اینکه "موضوعی جدی که دنبال می‌کنیم تکریم مؤدیان است"، گفت: اگر به‌دنبال اداره کشور با مالیات هستیم حتماً باید مالیات‌پردازان خود را تکریم کنیم، نمی‌شود که انتظار وصول مالیات داشته باشیم اما مؤدیان را تکریم نکنیم، این کار را با برگزاری میزهای خدمت، آموزش و همکاری با اتاق‌های سه‌گانه دنبال می‌کنیم، باید سطح تمکین را در فعالان اقتصادی افزایش دهیم، یکی از مصادیق آن این است که بگوییم چه‌میزان از پروژه‌های عمرانی و سلامت با این پول انجام می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت تبصره ماده 100 بخشی از مؤدیان را از ارائه اظهارنامه معاف کنیم و حتی با ارائه اظهارنامه سیستمی، مالیات مقطوع را تعیین کنیم.
نکته دیگر بحث بی‌عدالتی در امور مالیاتی است، برخی این بی‌عدالتی را می‌بینند و برای آنها نارضایتی ایجاد می‌شود، این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه از نظام مالیاتی سنتی و فردمحور عبور کنیم و به‌سمت نظام مالیاتی هوشمند حرکت کنیم، تا زمانی که تشخیص مالیات به‌عهده فرد باشد بی‌عدالتی وجود خواهد داشت.

وی اظهار کرد: بخشی از هوشمندسازی به سازمان امور مالیاتی بازمی‌گردد اما بخشی به خود فعالان اقتصادی مربوط می‌شود، تغییر این فضا نیازمند آموزش است. طی روزهای اخیر جلساتی را نیز با 60 شرکت دانش‌بنیان برگزار کردیم و تفکر ما این است که تا حد ممکن برون‌سپاری خدمات را داشته باشیم.

وصول 18همت از محل فرار مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤالی در مورد مقابله با فرارهای مالیاتی گفت: در سال 1401 سازمان امور مالیاتی 18همت از محل فرار مالیاتی وصول کرده است. در 2ماهه سال جاری نیز 8همت وصولی از محل فرار مالیاتی داشتیم، هدف سازمان امور مالیاتی این است که مسیرهای اصلی و گلوگاه‌ها را کنار استفاده از گزارشات مردمی شناسایی کند.

شناسایی 180هزار حساب شخصی با رفتار تجاری/ حجم عجیب گردش مالی برخی اشخاص حقیقی

وی با بیان اینکه 180 هزار حساب شخصی با رفتار تجاری شناسایی شد، گفت: این افراد هیچ اطلاعاتی در سازمان امور مالیاتی نداشتند. حجم گردش وجوه آنها بسیار بالا بوده است. 64همت حجم ورودی مالی 45 شخص حقیقی بوده است که در نظام مالیاتی پرونده نداشتند. نظام قرض‌الحسنه یک نظام مقدس است اما شاهد هستیم که برخی افراد از این نهاد سوءاستفاده می‌کنند، صندوق قرض‌الحسنه‌ای وجود دارد که 143همت ورودی دارد و یا صندوق دیگری 1200 پُز دارد که قابل قبول نیست و این موارد باید شفاف شود.

شناسایی 520هزار خودروی لوکس برای سال 1402/ حجم بالای معوقات قابل توجه است

سبحانیان در خصوص مالیات خودروهای لوکس گفت: در سال 1400، 177 هزار خودروی لوکس شناسایی شده است که برای آنها دو هزار میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده است، از این رقم 770 میلیارد تومان وصول شده است. باید توجه داشت که مؤدیان امکان اعتراض دارند و سازمان به‌دنبال وصول مالیات است. در سال 1401، 263 هزار خودرو شناسایی و 2200 هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شد، از این رقم 20 میلیارد تومان مالیات وصول شده است که علت آن این است که مالیات‌ها به‌تازگی به مؤدیان اعلام شده است، 520 هزار خودروی لوکس نیز برای سال 1402 شناسایی شده است که به‌سرعت اقدامات مربوط را انجام خواهیم داد.

تشخیص دوهزار میلیارد تومان مالیات برای 45000 واحد خانه لوکس

وی در مورد مالیات بر خانه‌های لوکس نیز گفت: در سال 1400 حدود 12 هزار خانه لوکس شناسایی شده است که بر اساس قانون بودجه باید 700 میلیارد تومان از این محل وصول می‌شده است. میزان مالیات تشخیصی از این تعداد خانه 392 میلیارد تومان تشخیص داده شده که 25 میلیارد تومان وصول شده است. در سال 1401 نیز 45 هزار واحد خانه لوکس شناسایی شده که 2 هزار میلیارد تومان مالیات برای آنها تشخیص داده شده است، از این میزان شش میلیارد تومان مالیات وصول شده است و سازمان امور مالیاتی در حال پیگیری مابقی آنهاست. درباره خانه‌های لوکس چالشی در خصوص اخذ داده‌های معتبر وجود دارد که در حال پیگیری آن با کمک سازمان ثبت و شهرداری‌ها هستیم.

ثبت 11میلیون حساب تجاری در سازمان امور مالیاتی

وی در پاسخ به سؤالی در مورد حساب‌های تجاری شناسایی‌شده گفت: در زمان حاضر 11 میلیون حساب تجاری شناسایی شده که از این میزان 9 میلیون مربوط به اشخاص حقیقی و دو میلیون و 300 هزار حساب مربوط به اشخاص حقوقی است، البته در عمل این تعداد بیشتر است و سازمان امور مالیاتی به‌دنبال شناسایی حساب‌های شخصی با استفاده‌های تجاری است.

شناسایی 49 نفر با بیش از 20 خانه خالی

رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی گفت: ارائه اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی تمام آن به‌عهده وزارت راه است و سازمان امور مالیاتی وظیفه‌ای در این خصوص ندارد، در همین رابطه 300 هزار خانه خالی مربوط به سال 1400 به سازمان امور مالیاتی اعلام شد که از این میزان 66 هزار واحد مربوط به افرادی است که دارای دو خانه خالی به بالا هستند، در همین رابطه 32000 مطالبه نام صادر شده است که ارزش آنها به یک‌هزار و 400 میلیارد تومان می‌رسد، 646 پرونده از این تعداد قطعی شده که ارزش آنها برابر با شش و نیم میلیارد تومان است، بنابراین در حوزه خانه‌های خالی توپی در زمین سازمان نیست و به‌محض ارائه اطلاعات ما پیگیر وصول مالیات‌ها خواهیم بود. نکته دیگری که وجود دارد این است که 49 نفر به‌طور مشخص دارای 20 خانه خالی به بالا بودند دستور تمرکز بیشتر به‌روی آنها و تعیین تکلیف فوری صادر شده است.

سهم 25 تا 30 درصدی اصناف در تولید ناخالص در عین سهم 6درصدی در پرداخت مالیات

وی در پاسخ به سؤالی در مورد سهم مالیات اصناف در مالیات‌های وصولی کشور گفت: سال‌های سال است که به این موضوع پرداخته می‌شود و باید مشخص باشد که هر بخش اقتصاد چه سهمی از مالیات را به خود اختصاص داده است. بالغ بر 7 جلسه با صنوف برگزار شده است و رابطه خوبی با جامعه مشاغل وجود دارد. در همه استان‌ها تکلیف کردیم که میز خدمت مستقر شود و ارتباط را به‌طور تنگاتنگ ادامه خواهیم داد. تقریباً 25 تا 30 درصد تولید ناخالص داخلی را جامعه اصناف تأمین می‌کنند اما مالیات این حوزه کمتر از 6 درصد است، این فاصله منحصر در تعداد اندکی از افراد فعال در صنوف است. بخش عمده اصناف مربوط به مشاغل خرد و کوچک است. معتقد هستیم که نباید به این بخش فشار تکلیف و مالیات وارد کنیم. بالغ بر 5 تا 6 درصد از مشاغل باید مالیات بالایی پرداخت کنند. ما باید اختلاف بین 30 درصد و 6 درصد را با یک شیب ملایم و معقول پر کنیم. به اصناف اعلام کردیم که از این پس از داده‌ها برای تشخیص مالیات استفاده می‌کنیم و از فرآیند چانه‌زنی خارج شدیم.

موافقت سازمان امور مالیاتی با افزایش مالیات ارزش افزوده

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤال خبرگزاری تسنیم در مورد احتمال افزایش مالیات ارزش افزوده براساس برنامه هفتم توسعه گفت: ناظر به پیش‌نویس برنامه هفتم، رویکرد دولت کاهش بار مالیاتی بر تولید بوده است، در دنیا به‌سمت کاهش مالیات بر بنگاه و افزایش مالیات مصرف رفته است. ما فهرست بلندبالایی از معافیت‌ها در ارزش افزوده داریم که اقلام سفره مردم از ارزش افزوده معاف است، در نتیجه افزایش مالیات ارزش افزوده هم‌زمان با کاهش مالیات بر تولید از نظر ما مؤثر است، البته باید توجه داشت که یکی از کارکردهای اصلی ارزش افزوده شناسایی حلقه‌های تولیدی و شفاف‌سازی است. اگر امروز به‌دنبال مقابله با فرار مالیاتی هستیم این است که می‌خواهیم از تولید حمایت کنیم، در همین رابطه برخی فضاسازی می‌کنند و گفته شد که یک بنگاه به‌دلیل بدهی مالیاتی تعطیل شده است، در همین موضوع اموال شخصی بدهکار مالیاتی را شناسایی کردیم که در شمال شهر تهران بود، در نتیجه سیاست قطعی ما حمایت از تولید است.

از همه استان‌ها و مناطق مالیات اخذ می‌شود

سبحانیان با یادآوری اینکه "طبق قانون از همه فعالیت‌های اقتصادی در همه استان‌ها مالیات اخذ می‌کنیم"، گفت: برخی استان‌ها سهم بسیار کمی از مالیات کشور دارند اما این‌طور نیست که از یک بخش خاص مالیات اخذ کنیم.

عایدی سرمایه پشتوانه‌ای برای مالیات‌ستانی از رمزارزها

وی در پاسخ به سؤالی در مورد وصول مالیات از حوزه رمزارز گفت: طبق قانون از هر فعالیتی که درآمدی ایجاد کند مالیات اخذ می‌کند چه در حوزه رمزارز و چه در حوزه‌های دیگر. اگر سامانه درآمدزایی افراد را شناسایی کند مالیات آن را وصول می‌کند و یکی از اجزای مالیات بر عایدی سرمایه نیز مربوط به حوزه رمزارز است.

تأکید رئیس سازمان امور مالیاتی بر کاهش مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی به یک‌درصد

رئیس سازمان امور مالیاتی با ابراز اینکه "از منظر اقتصادی سیاست بهینه حمایت از مصرف‌کنندگان را حلقه آخر می‌دانم"، گفت: در عین حال اگر وضعیت به‌گونه‌ای است که پایگاه اطلاعاتی خوبی وجود ندارد کشور نیاز دارد تصمیماتی را بگیرد، یکی از این تصمیمات این بود که مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی وارداتی را به یک درصد کاهش دهیم.

قانون بدون ضمانت اجرا به نتیجه نمی‌رسد/ ضرورت همکاری پلیس در حوزه خودروهای لوکس

وی در پاسخ به سؤالی در مورد علت وصولی پایین مالیات خودروهای لوکس، خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی گفت: در حوزه مالیات بر خانه‌های لوکس، خالی و خودروهای لوکس مالیات‌های مربوط به سال 1401 به‌تازگی ابلاغ شده است و هنوز فرصت برای پرداخت آنها وجود دارد، ضمن اینکه در حال همکاری با ارگان‌هایی که مسئولیت شناسایی دارند هستیم، به‌طور مثال باید همکاری نزدیکی با پلیس در حوزه شناسایی و ضمانت اجرای قانون در حوزه خودرو داشته باشیم، طبیعتاً بدون ضمانت اجرا قانون عملاً اجرا نخواهد شد.

انتهای پیام/+

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ