یک وعده قلیان چه میزان مضر است؟

اقتصاد ایران: رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: یک وعده استفاده از قلیان از استعمال سیگار ضرر بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،سیگار و قلیان جزو دخانیات اصلی در سراسر دنیا هستند.متاسفانه سیگار و قلیان طرفداران مخصوص خود را دارند و روز به روز به تعداد مصرف کنندگان آنها افزوده می‌شود. بحثی که همیشه مورد توجه بوده است مقایسه قلیان با سیگار است. هم سیگار و هم قلیان برای سلامتی ضرر دارند. 

حدود یک میلیارد فرد سیگاری در سراسر جهان وجود دارد؛ این در حالی است که تعداد افراد قلیانی به مراتب کمتر است. شما هر لحظه که بخواهید می‌توانید سیگار مصرف کنید اما قلیان به این صورت نیست. برای استفاده از قلیان باید شرایط فراهم باشد در غیر این صورت نخواهید توانست قلیان بکشید.

 مصرف سیگار به یک الی دو دقیقه زمان نیاز دارد؛ لذا می‌توان در هر مکانی آن را مصرف کرد. اما قلیان به صورتی است که باید گرم شود و مصرف آن حداقل بیست دقیقه طول می‌کشد. این شرایط دست به دست هم می‌دهند که سیگار تبدیل به پرمصرف‌ترین ماده دخانی دنیا شناخته شود.

سیگار به عنوان یکی از مواد اعتیادآور دنیا شناخته می‌شود که دارای 597 ماده سمی و خطرناک است. وقتی سیگار مصرف می‌کنید این مواد وارد بدن شما می‌شوند و عملکرد بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یک نخ سیگار حدود 500 سی‌سی الی یک لیتر دود تولید می‌کند. این در حالی است که مصرف یک قلیان کامل حدود 10 الی 20 لیتر دود تولید می‌کند.

مشکل اصلی قلیان لوله قلیان است که حاوی انواع میکروب‌ها و باکتری‌هاست که وارد بدن شما می‌شود و شما را با مشکلات جدی رو به رو خواهد کرد. با این حساب می‌توان گفت که ضرر قلیان خیلی بیشتر از سیگار است. 

سیگار و قلیان چه مشکلاتی برای بدن به وجود می‌آورند؟

سیگار و قلیان طوری ساخته شده‌اند که سلامت انسان‌ها را به خطر بیندازند. هر دوی این‌ها از مواد سمی و خطرناک ساخته شده‌اند و اگر به موقع کنار گذاشته نشوند مشکلات زیادی برای شما به وجود خواهند آورد. وقتی این مواد سمی وارد بدن شما می‌شوند عملکرد بدن را دچار مشکل کرده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. 

غلامرضا حیدری،رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن گرامیداشت 31 می مصادف با دهم خردادماه و روز جهانی بدون دخانیات به شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات مبنی بر "مواد غذایی بکارید، نه تنباکو" اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: کشت تنباکو به سلامت ما، کشاورزان و سلامت کره زمین آسیب می‌رساند و به بحران جهانی غذا کمک می‌کند.

حیدری روز جهانی بدون دخانیات را  فرصتی برای بسیج دولت‌ها و سیاستگذاران به منظور حمایت از کشاورزان برای روی آوردن به محصولات کشاورزی پایدارتر که امنیت غذایی و تغذیه را بهبود می بخشد، عنوان کرد.

وی با اشاره به رشد بحران جهانی غذا به دلیل درگیری، تغییرات آب و هوایی، تأثیرات همه‌گیری کووید-19 و ... گفت: کشت و تولید تنباکو منجر به آسیب‌های زیست محیطی جهانی و تغییرات آب و هوایی بلندمدت می شود و نقش مهمی در تعیین آینده کشاورزی و امنیت غذایی ایفا می‌کند.

به گفته وی سازمان بهداشت جهانی امسال کارزار جهانی سال 2023 را برای روز جهانی بدون دخانیات، تمرکز بر رشد محصولات غذایی پایدار به جای تنباکو اعلام کرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: در حال حاضر، تنباکو در بیش از 125 کشور به عنوان محصول تجاری، در مساحت تخمینی چهار میلیون هکتار که مساحتی بزرگتر از کشور رواندا است، کشت می‌شود و اثرات مضر این کشت بر محیط زیست به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط آشکار است.

وی تاکید کرد: این کارزار دولت‌ها را تشویق می کند تا به یارانه‌های کشت تنباکو پایان دهند و از پس انداز برای برنامه‌های جایگزینی محصولات که امنیت غذایی و تغذیه را بهبود می‌بخشد، استفاده کنند. این کارزار همچنین با هدف افزایش آگاهی در مورد روش هایی است که صنایع دخانی در تلاش برای جایگزینی کشت تنباکو با محصولات پایدار هستند و  به بحران جهانی غذا کمک می‌کنند.

حیدری با اشاره به اینکه زمین‌های زراعی کمیاب و آب برای کشت تنباکو استفاده می‌شود و هزاران هکتار از چوب‌ها از بین می‌روند تا فضایی برای تولید تنباکو ایجاد شود و سوخت برای درمان برگ‌های تنباکو ایجاد شود گفت: زمین‌های حاصلخیز در حال نابودی است و نمی توان از آن برای رشد محصولات غذایی مورد نیاز استفاده کرد.

به گفته وی آگاهی در مورد فرصت‌های تولید محصول جایگزین و بازاریابی برای کشاورزان تنباکو، آنها را تشویق به کشت محصولات پایدار و مغذی می‌کند. این محصولات به خانواده‌ کشاورزان و میلیون‌ها نفر دیگر در مقیاس جهانی غذا می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند و به طور کلی از محیط زیست سالم‌تری حمایت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات دخانیات در ادامه سخنان خود به مضرات مصرف قلیان اشاره کرد و گفت: افراد در هر بار مصرف قلیان، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می‌کنند.

به گفته وی یک نخ سیگار 7 تا 10 پک را شامل می‌شود ولی یک وعده قلیان شامل 70 تا 100 پک است؛ یعنی به طور متوسط 100 برابر دود بیشتر وارد ریه فرد می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با اشاره به اهمیت کنترل دخانیات از افزایش بیماری‌های مربوط به  دخانیات و میزان مرگ و میر وابسته به آن در دنیا خبرداد.

وی با اشاره به مقایسه ارایه خدمات ترک سیگار در کشورهای منطقه، بر اساس گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی گفت: درمانگران حوزه اعتیاد باید در درمان دخانیات حین درمان مداخله داشته باشند و درمان ترک دخانیات باید به عنوان بخشی از مراقبت‌های پزشکی ارایه شود.

حیدری افزود: تجربیات علمی دهه‌های گذشته نشان می دهد ارایه خدمات ترک مواد و دخانیات همزمان با هم می تواند در درمان وابستگی به مواد مخدر کمک کننده باشد.

به گفته وی در صورتی که مقدار مصرف داروی نگهدارنده مواد مخدر کمتر شود، میل و رغبت فرد به مصرف مواد کاهش می‌یابد و میزان موفقیت در ترک مواد مخدر افزایش یافته و احتمال افزایش و یا قطع درمان و برگشت فرد به سوی مصرف مواد کاهش می‌یابد.

مصرف یک وعده قلیان برابر با 100 نخ سیگار است

حیدری با اشاره به مستندات علمی در خصوص مضرات مصرف قلیان گفت: مصرف یک وعده قلیان برابر با 100 نخ سیگار است، براساس مستندات علمی یک پک به سیگار با خلا و مکشی که در دهان فرد حاصل می کند در مقایسه با یک پک قلیان با خلا و مکشی که در قفسه سینه توسط دیافراگم و عضلات بین دنده‌ای فرد حاصل می کند، 10 برابر مضرتر و خطرناک‌تر است.

وی افزود: یک نخ سیگار به طور متوسط شامل 7 تا 10 پک می‌شود؛ این درحالی است که استعمال یک وعده قلیان برابر 70 تا 100 پک است؛ بنابراین یک وعده استعمال قلیان برابر با استعمال 100 نخ سیگار است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات گفت: مصرف کنندگان قلیان جدا از دریافت مقادیر زیادی دود، برابر سه لیتر مونوکسیدکربن که ناشی از سوختن ناقص ذغال سر قلیان است را نیز وارد ریه خود می کنند.

وی این تصور را که سمی بودن دود قلیان پس از عبور از درون آب از بین می‌رود، یک باور اشتباه برشمرد و گفت: دود قلیان به دلیل نوع توتون و تنباکو دارای فلزات سنگینی است و با عبور دود قلیان از میان آب نه تنها تصفیه‌ای انجام نمی‌شود بلکه مرطوب شدن دود زمینه را برای جذب دود و در پی آن مشکلات ریوی و خونی در بدن فرد سریع‌تر مهیا می‌کند.

پایان پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ