نماینده مردم قزوین در مجلس تاکید کرد؛

نجات بازار خودرو با واردات خودروهای کارکرده

اقتصاد ایران: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر لایحه واردات خودروهای کارکرده تصویب شود، بازار خودرو از التهاب خارج می‌شود و قیمت خودرو هم سیر نزولی پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، لطف الله سیاهکلی با اشاره به اینکه لایحه واردات خودروهای کارکرده در نوبت بررسی در مجلس است، گفت: در بازار خودرو عرضه و تقاضا حرف اول را می‌زند. در کشور ما از آنجایی که تولید خودرو طی چندین سال کمتر از تقاضا بوده و واردات خودرو هم نداشتیم، بازار خودرو به بازار سیاه تبدیل شده است.

وی بیان کرد: بنابراین می‌بینیم قیمت برخی از خودروهای داخلی تا یک میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر ما عرضه و تقاضای خودرو را مدیریت نکنیم، قیمت خودرو از وضعیت فعلی هم بیشتر خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که تولید خودرو در کشور ما به اندازه تقاضا نیست، یک راه حل ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا این است که در کنار تولید خودرو، واردات هم انجام دهیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در واردات خودرو هم باید به توان ارزی کشور توجه شود. با توجه به شرایط ارزی کشور نمی‌توانیم خیلی در زمینه واردات خودرو هزینه کنیم و در کل حدود ۳ میلیارد دلار برای واردات خودرو می‌توانیم در نظر گیریم. اگر قیمت هر خودرو را ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم، با ۳ میلیارد دلار می‌توان حدود ۱۵۰ هزار خودرو وارد کرد که واردات این تعداد خودرو نمی‌تواند خیلی بازار خودرو را تنظیم و متعادل کند.

عضو کمیسیون صنایع و مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما گفتیم برای آنکه میزان ارز ما برای واردات خودرو پاسخگو باشد، بهتر است واردات خودروهای کارکرده زیر ۵ سال در دستورکار قرار گیرد و در این صورت می‌توان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو وارد کرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از سوی دیگر باید به این مسئله توجه کرد که خودرو یک کالای مصرفی است و به محض اینکه فردی خودرو را خریداری و یک روز از آن استفاده کند، ۲۰ درصد قیمت آن خودرو کاهش می‌یابد و قیمت خودرو خیلی افت دارد. برای مثال، قیمت یک خودرو ۴۰ هزار دلاری بعد از ۳ سال ۲۰ هزار دلار و بعد از ۵ سال تا ۱۵ هزار دلار کاهش قیمت دارد. پس ما می‌توانیم خودروهای کارکرده با استاندارد بالای خارجی با قیمت‌های تا ۶۰۰ میلیون یا ۱.۵ میلیارد تومان وارد کنیم.

وی اظهار داشت: ما این موضوع را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دیده بودیم، اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد و مجدداً دولت لایحه واردات خودروهای کارکرده را به مجلس ارائه داد. اعتقاد ما آن است که اگر این لایحه در مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان تأیید شود، نه تنها بازار خودرو از التهاب خارج می‌شود بلکه قیمت خودرو سیر نزولی پیدا می‌کند و رضایتمندی مردم هم افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ