گروه بریکس می‌تواند سلطه جهانی دلار را از بین ببرد

اقتصاد ایران: به گفته جیم اونیل، رئیس سابق مدیریت دارایی بانک گلدمن ساکس، موقعیت دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی جهان ممکن است با گذشت زمان و تحت شرایط خاصی توسط گروه بریکس به چالش کشیده شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از راشاتودی، به گفته جیم اونیل، رئیس سابق مدیریت دارایی بانک گلدمن ساکس، موقعیت دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی جهان  ممکن است با گذشت زمان و تحت شرایط خاصی توسط گروه بریکس به چالش کشیده شود.

بر اساس این گزارش، اونیل اصطلاح "بریک" BRIC را ابداع کرد که بعداً آفریقای جنوبی را نیز پامل شد و در آن زمان پیش‌بینی کرد که چهار کشور نوظهور (برزیل، روسیه، هند و چین) در مسیر تغییر شکل اقتصاد جهانی هستند.

این اقتصاددان در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: به نظر من این ایده که دلار برای همیشه پادشاه باقی می ماند، بعید است.

وی در ادامه افزود: این اولین بار نیست که مردم در مورد پایان دلار صحبت می کنند؛ اگرچه شاید با این شدت نگفته باشند ولی هر سال این اتفاق می‌افتد.

اونیل تأکید کرد که احتمالاً در مقطعی از زمان ارزش پول آمریکا موقعیت خود را از دست خواهد داد.

.وی گفت: من فکر می‌کنم اگر چین و هند به‌عنوان دو کشور بزرگ در جهان نوظهور بر سر مسائل مختلف به توافق محکمی برسند، احتمالاً این اقدام پایان سلطه دلار را تسریع خواهد کرد.

به گفته این اقتصاددان، شکل اقتصاد جهان از زمان ظهور مفهوم بریکس تغییر کرده است. اونیل اظهار داشت: از نظر برابری قدرت خرید، سهم بریکس از تولید ناخالص داخلی جهانی در حال حاضر از نظر دلاری بیشتر از گروه 7 است.

به گفته وی، تعداد فزاینده ای از کشورها در حال بررسی پیوستن به بریکس هستند، اما این گروه با پنج عضو باید تعیین کند که اعضای جدید واقعاً چه چیزی را می توانند به میز مذاکره بیاورند.

اونیل توضیح داد: در این صورت می‌توان به طور جدی فکر کرد که کشورهای بریکس می‌توانند... نه تنها ارز بلکه به نوعی رقیب سیستم مالی آمریکا را ایجاد کنند. برای اینکه دلار به پایان برسد، باید جایگزینی وجود داشته باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ