تولید یک کپسول نعنا فلفلی برای درمان روده تحریک پذیر

اقتصاد ایران: محققان یک شرکت دانش‌بنیان توانستند با استفاده از داروهای گیاهی کپسول‌هایی برای درمان سندروم روده تحریک‌پذیر را روانه بازار سلامت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مهدی کشیر مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه کشت و صنعت و داروسازی با اشاره به ساخت کپسول دارویی «کولمیگان» عنوان کرد: کپسول کولمیگان گیاه اسانس، با استفاده از فناوری استحصال ماده مؤثره گیاهان دارویی برای درمان سندروم روده تحریک پذیر تولید و تجاری‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه این محصول حاوی عصاره نعناع فلفلی بوده و سبب کاهش علائم آی بی اس از جمله اسپاسم روده می‌شود، اظهار کرد: از عمده‌ترین خاصیت اسانس نعناع فلفلی، اثربخشی در بیماری سندرم روده تحریک پذیر است و در صورتی‌که دارو سالم و بدون تغییر، به روده برسد، بسیار مؤثر است.

کشیر، با اشاره به تولید کپسول‌های مقاوم به اسید معده برای اثربخشی و کاهش عوارض استفاده از این دارو در مبتلایان به زخم معده گفت: اسانس به دلیل طبیعت تحریک کننده خود، در افراد مبتلا به عارضه رفلاکس و یا زخم معده، ممنوعیت مصرف دارد. اما با استفاده از کپسول‌های مقاوم به اسید اسانس نعناع (کولمیگان) که به طور هدفمند از معده عبور کرده و در روده باز می‌شوند، اثربخشی بالایی را در محل ابتلا ایفا کرده و به بهبود مشکلات ناشی از این سندرم کمک می‌کند.

مدیر عامل این شرکت ادامه داد: داروهایی مانند کلسیم بلاکرها از جمله داروهایی هستند که برای کاهش علائم بیماری و بهبود زندگی بیماران توصیه می‌شود و در این بین اسانس نعناع فلفلی به عنوان اولین خط درمان، توصیه می شود.

وی افزود: این بیماری به دلیل پیچیدگی و عملکردی بودن بیماری، درمان مشخص و قطعی ندارد و تنها توصیه‌های پزشکان برای کمک به بیماران تغییر در رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی است.

مجری طرح با بیان اینکه مشابه خارجی این دارو سال‌هاست که با هزینه‌های نسبتاً بالا وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: کولمیگان با فناوری مشابه نمونه خارجی و اثربخشی مؤثر، هزینه‌های داروی خارجی این بیماری را برای بیماران کاهش می‌دهد.

مدیرعامل کشت و صنعت و داروسازی گیاه اسانس، با اشاره به ارزبری سالانه حدود ۲ هزار میلیارد ریالی ناشی از واردات نمونه‌های خارجی این دارو، خاطر نشان کرد: این محصول به لحاظ قیمت ۵۰ درصد قیمت نمونه خارجی بوده و به لحاظ اثربخشی هم‌تراز نمونه خارجی است به طوری که نماینده شرکت خارجی برای تولید قراردادی محصول خود با این شرکت وارد مذاکره شده است.

کشیر با اشاره به ایجاد اشتغال ۶ نفر مستقیم و ۱۰ نفر غیرمستقیم با تولید این محصول دانش‌بنیان افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری با حمایت مالی برای واردات خط تولید لیکوئیدکپ، کمک شایانی در تحقق این امر داشتند.

این فعال حوزه فناوری با تاکید بر این که جامعه پزشکی و مردم با اعتماد به تولیدات داخلی، می توانند نقش بسزایی در بی نیازی به واردات داروهای خارجی با مشابه داخلی داشته باشند، اظهار کرد: تسهیل و تسریع واقعی فرآیندها، هم‌راستا کردن قانونگذاری‌ها و ضوابط با اولویت‌های کشور و حذف فرآیندهای مجوز و استعلامات غیرضروری، ضمن رونق تولید داخلی، خلق ارزش افزوده و اشتغال، هزینه‌های کشور را به مراتب کاهش خواهد داد.

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری رایج دستگاه گوارشی است که عملاً ۳۰ تا ۵۰ درصد مراجعات بیماران به متخصصین گوارش را شامل می‌شود. این بیماری، بدون هیچ نقص ساختاری در روده بزرگ، بر عملکرد آن تآثیر می‌گذارد.

محققان حال یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است با فرمولاسیون و تولید کپسول‌های دارای این خواص به بهبود علائم و عوارض بیماران مبتلا به این سندروم کمک کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ