تکرار تراژدی برنج در گندمزارهای مازندران!

اقتصاد ایران: خرداد، ماه زرد شدن مزارع گندم و کلزا در مازندران است و هرچه رخ آن طلایی تر، صورت گندمکار و کلزاکار سرخ‌تر می‌شود و نگران تکرار تراژدی برنج و شالیزار در گندمزارها هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، حال روز گندمکاران و کلزاکاران هم شبیه برنجکاران دیروزی است و دلخوشی از کشاورزی ندارند، دیروز برنج روی دست شالیکار ماند و فردا هم کلزا و گندم. داستان کشاورز و کشاورزی همیشه همین بوده و هست.

افزایش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت، گرانی نهاده‌ها و از همه مهمتر پایین بودن قیمت خرید محصول کشاورزی سبب بی انگیزگی گندمکاران و کلزاکاران شده است. بعد از داستان برنج و ماجراهایش حالا نوبت گندم و غصه‌هایش رسیده و کشاورزانی که رمق برای برداشت محصول ندارند و نرخ تعیین شده را متناسب با هزینه‌های آن نمی‌دانند.

«محمدعلی»، کشاورز شرق مازندرانی که هم مزرعه گندم دارد و هم کلزا، نرخ تعیین شده برای گندم و کلزا را به هیچ وجه متناسب با تورم و هزینه‌های کشاورزی ندانست و با بیان اینکه هزینه‌های تولید در سایه گرانی ادوات کشاورزی، دستمزد کارگر و ماشین آلات چند برابر شده است، افزود: این در حالی که نرخ‌های تعیین شده برای محصول گندم و کلزا متناسب با نرخ تورم نیست.

کشاورز همیشه متضرر است

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای تحویل و فروش و محصولات کشاورزی به مراکز تعیین شده باید هزینه‌هایی متحمل شویم و وقتی حساب و کتاب می‌کنیم می‌فهمیم که نه تنها عایدی نداشته‌ایم بلکه ضرر هم کرده‌ایم.

کشت گندم، جو و کلزا در اراضی البرز

این کشاورز خواستار حمایت دولت از کشاورزان و کلزاکاران شد و گفت: شعار حمایت تولید با وعده محقق نمی‌شود بلکه باید در میدان و عمل از کشاورزان حمایت شود.

هرچه رنگ مزارع کلزا و گندم مازندران طلایی‌تر می‌شود غصه کشاورزان منطقه بیشتر می‌شود و نگرانی از تکرار تراژدی برنج در گندم و کلزا خواب از چشم کشاورزان گرفته است. احمدی کشاورز دیگری در شرق مازندران نیز با عنوان اینکه حمایت‌های قطره چکانی دولت از کشاورزی و تولید منجر به بی انگیزگی کشاورزان می‌شود، گفت: قیمت ۲۲ هزار تومانی کلزا نمی‌تواند انگیزه‌ای بین کشاورزان برای فصل جدید ایجاد کند.

وی با بیان اینکه محصول گندم نیز حداکثر با قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری می‌شود، گفت: این در حالی که تولید هر کیلو گندم برای کشاورز معادل همین قیمت هزینه دارد و متولیان امر باید چاره اساسی برای حمایت از تولید کنند.

وی با عنوان اینکه هزینه‌های برداشت، ماشین آلات، نهاده‌ها و غیره چند برابر شده است، گفت: با اوضاع و احوال کنونی کشاورزی دیگر صرفه ندارد.

آماده سازی ۳۲ مرکز برای خرید محصول گندم در مازندران

در سال جاری ۳۲ مرکز شامل مراکز خرید ملکی و کارخانه‌های آرد سازی و سیلوهای بخش خصوصی و مراکز تعاونی روستایی برای خرید محصول گندم در استان مازندران از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تجهیز شده و آماده خرید تضمینی گندم است.

خرید تضمینی گندم و کلزا در خوزستان شروع شد | پایگاه خبری جماران

با توجه به ۵۸ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از ۱۷۶ هزار تن گندم در مزارع استان، انتظار می‌رود در سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم از گندمکاران استان به صورت تضمینی خریداری شود ۵۸ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از ۱۷۶ هزار تن گندم در مزارع استان، انتظار می‌رود در سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم از گندمکاران استان به صورت تضمینی خریداری شود و در سایه کاهش نرخ خرید تضمینی و بی رمقی کشاورزان برای فروش محصول به دولت، دلالان و واسطه‌ها برای خروج محصول از دست کشاورزان وارد کار شده‌اند.

عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله مازندران با درخواست از کشاورزان برای خودداری از فروش گندم به دلالان و واسطه‌ها، تصریح کرد: تمهیدات لازم به منظور عدم خروج گندم تولیدی از شبکه‌های رسمی و تعیین شده برای مصرف انسانی صورت گرفته و خرید و فروش گندم خارج از این سیستم احتمال سو استفاده عوامل غیرمجاز از کشاورزان را فراهم می‌نماید.

وی همچنین از کشاورزان مازندرانی خواست به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی عمل کرده و از برداشت زودهنگام گندم خودداری کرده و با اطمینان از رطوبت پایین، محصول تولیدی خود را به مراکز خرید تضمینی اداره کل غله تحویل دهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم و دانه روغنی کلزا در استان با فعالیت ۱۱ مرکز در شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، نکا، ساری، جویبار، بابل و آمل در حال انجام است، افزود: مراکز خرید تضمینی اداره کل غله تا زمان پایان برداشت کلزا در مزارع استان آمادگی لازم برای تحویل گرفتن این محصول از کشاورزان را دارد.

وفایی نژاد با بیان اینکه پرداخت بهای کلزا مرحله به مرحله در حال انجام است، افزود: کشاورزانی که تا ۲۳ اردیبهشت محصول کلزا خود را به مراکز خرید تحویل دادند، بهای این محصول را به صورت علی الحساب با قیمت ۲۲ هزار تومان دریافت کردند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران افزود: ضرورت دارد کشاورزان عزیز در زمان تحویل دادن محصول تولیدی خود به مراکز خرید تضمینی اداره کل غله با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان‌ها نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه جامع پهنه بندی اقدام کنند.

خرید ۱۰ هزار تن گندم و کلزا از کشاورزان

در عین حال حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: تا هفتم خرداد شش هزار و ۵۸۹ تن کلزا از کشاورزان مازندرانی خریداری شد و بهای این محصول به کشاورزانی که تا تاریخ ۲۳ اردیبهشت محصول خودشان را تحویل مراکز خرید دادند پرداخت شد.

وی افزود: تاکنون حدود هفت میلیارد تومان از بهای خرید کلزا به حساب کشاورزان پرداخت شده است و پیگیری برای پرداخت مابقی طلب کشاورزان در حال انجام است.

عنایتی کلیجی با بیان اینکه هر کیلو کلزا با قیمت ۲۲ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، گفت: شهرستان‌های گلوگاه و بهشهر به ترتیب بیشترین میزان خرید کلزا را تاکنون انجام دادند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به خرید گندم در استان هم اشاره کرد و گفت: تا ۷ خرداد گندم به میزان ۳ هزار و ۸۸۴ تن از کشاورزان مازندرانی به صورت تضمینی خریداری شد.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان خرید گندم تاکنون به ترتیب مربوط به شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه بود و این محصول با قیمت ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو از کشاورزان خریداری می‌شود.

پایین بودن خرید محصولات کشاورزی نظیر گندم، سبب ورود رئیس جمهور و دستور به وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت خرید گندم شده است و کشاورزان امیدوار هستند افزایش نرخ بخشی از هزینه‌های فراوان تولید را تأمین کند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ