آغاز عملیات اجرایی معدن تیتان ارومیه/ اشتغال ۱۵۰۰ نفر

اقتصاد ایران: ارومیه - با امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری معدن تیتانیم قره آغاج ارومیه، بزرگترین معدن تیتانیم کشور بعد از دو دهه رکود وارد فاز اجرایی می شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سکینه اسمی: معدن تیتان ارومیه که مورد مشابهی در کشور ندارد دارای ذخیره قطعی ۵۶ میلیون تن با عیار ۶ درصد به همراه عناصر بسیار مفید در ٣٦ کیلومتری شمال غربی ارومیه در استان آذربایجان غربی واقعی شده است.

تیتانیم قره آغاج ارومیه، بزرگترین م عدن ارزشمند تیتانیم کشور به شمار می‌رود که از سال ۸۷ گواهی کشف آن صادر شده به دلایل مختلف از جمله نبود سرمایه گذار، مشکلات فنی بلاتکلیف و راکد مانده بود.

در ۵ سال اول ۱۴۰ هزار تن در ۵ سال دوم ۲۱۰ هزار تن و در ۱۵ سال آخر هر سال ۲۸۰ هزار تن تیتان از معدن قره آغاج ارومیه استخراج خواهد شد

ذخیره قطعی معدن تیتان قره آغاج ارومیه ۵۶ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن را ۱۲۰ میلیون تن است هر چند یک معدن تیتان در کهنوج کرمان وجود دارد که رودخانه‌ای است اما معدن تیتان قره آغاج ارومیه در کوه بوده و به دلیل ذخیره، عیار ۶ درصد و نیز دارا بودن عناصر مفید در کشور منحصر به فرد است.

فلز تیتانیوم با توجه به کاربرد و ویژگی‌های منحصر به فرد هم اکنون به فلز قرن شهرت دارد، با توجه به اینکه وزن خالص فلز تیتانیوم از فولاد پایین‌تر است و دارای استحکام زیادی نسبت به فولاد دارد در مصالح نظامی، هوا و فضا، تولید موشک کاربرد دارد و چون ۹۵ درصد تیتانیوم در صنعت به صورت اکسید تیتانیوم است که به دلیل قدرت انحلالی در صنایع نساجی، کاغذ سازی، سرامیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معدن تیتان ارومیه جزو ۱۶ معدن بزرگ کشور به شمار می‌رود که راه‌اندازی، بهره‌برداری و بهره‌وری از آن علاوه بر آنکه گامی در مسیر اشتغال زایی است می‌تواند حرکتی به سمت اقتصاد پویا و ایجاد واحدهای صنعتی و تولید باشد.

هم اکنون به دلیل اینکه فرآوری تیتان بسیار پیچیده بوده و دانش فنی برای این امر وجود ندارد، تحریم‌های ظالمانه اخیر موجب رکود این معدن شده بود اما ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی و بین المللی که پروانه بهره برداری دارند، موجب شده این معدن تا دو ماه آینده وارد فاز اجرایی شده و بیش از نیمی از نیاز کشور را تأمین کند.

آغاز عملیات اجرایی معدن تیتان ارومیه/زمینه اشتغال ۱۵۰۰ نفر فراهم

عملیات اجرایی معدن تیتان ارومیه با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی بزودی آغاز می‌شود

مدیر کل صمت آذربایجان غربی از آغاز عملیات بهره برداری از معدن تیتان ارومیه با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: عملیات اجرایی این طرح در کمتر از ۲ ماه آینده آغاز می‌شود.

عبدالحمید سرتیپی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: پس از دستور استاندار آذربایجان غربی برای تسریع در تعیین تکلیف طرح سرمایه گذاری این معدن هفته قبل تفاهم نامه سرمایه گذاری، ۳ شرکت بزرگ صنعتی و معدنی کشور در قالب یک کنسرسیوم به همراه شرکت دارنده پروانه بهره برداری در تهران به امضا رسید.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه سرمایه گذاران در مرحله نخست ۵۰۰ میلیون یورو برای استخراج و احداث کارخانه استحصال هزینه خواهند کرد و در سال‌های آینده این سرمایه گذاری نسبت به پیشرفت طرح افزایش خواهد یافت.

سرتیپی با اشاره به اینکه ظرفیت تخمینی این معدن ۵۶ میلیون تن با عیار ۶ درصد است و این میزان ذخیره معدنی تیتان در ۲۵ سال استخراج خواهد شد، افزود: در ۵ سال اول ۱۴۰ هزار تن در ۵ سال دوم ۲۱۰ هزار تن و در ۱۵ سال آخر هر سال ۲۸۰ هزار تن تیتان از معدن قره آغاج استخراج خواهد شد.

آغاز عملیات اجرایی معدن تیتان ارومیه/زمینه اشتغال ۱۵۰۰ نفر فراهم

عملیات اجرایی معدن تیتان ارومیه ۲ ماه آینده آغاز می‌شود

سرتیپی بیان کرد: با اجرای این طرح میدانی هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد و با اجرای طرح‌های پایین دست میزان اشتغال بالاتر خواهد رفت.

وی از آغاز عملیات اجرایی این طرح در کمتر از ۲ ماه آینده خبر داد و گفت: تمام مقدمات کار فراهم شده است و طبق توافق بزودی تجهیز کارگاه برای استخراج تیتان و احداث کارخانه استحصال صورت خواهد گرفت.

در حال حاضر نیاز به تیتان در کشور برای استفاده در صنایع هوا فضا، کاغذ سازی، پلاستیک سازی، رنگ سازی، سرامیک و جوهر سازی ۱۴۰ هزار تن در سال است که برای واردات آن ۷۰۰ ملیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود که با راه اندازی و بهره برداری از معدن تیتان ارومیه بیش از نیمی از نیاز تیتان کشور تأمین خواهد شد.

آغاز عملیات اجرایی معدن تیتان ارومیه/زمینه اشتغال ۱۵۰۰ نفر فراهم

سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی در معدن تیتانیوم ارومیه

استاندار آذربایجان غربی چندی پیش در یک گفت وگوی خبری گفته بود، ۵۰۰ میلیون یورو در معدن تیتانیوم ارومیه سرمایه گذاری می‌شود.

معتمدیان با بیان اینکه با تدابیر دولت سیزدهم و مدیریت استان، موانع پیش روی سرمایه گذاری در این خطه از کشور برداشته شده است، افزود: علاوه بر ده‌ها میلیارد تومان سرمایه گذاری که از طریق بخش خصوصی در استان جذب شده، زمینه سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی یک کنسرسیوم داخلی در بزرگترین معدن تیتانیوم کشور و منطقه نیز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه این سرمایه گذاری سه ساله خواهد بود و قرار است فلز تیتانیوم در ارومیه تولید شود، گفت: آذربایجان غربی صاحب یکی از ذخایر بزرگ تیتانیوم است، در گذشته روی این امر سرمایه گذاری نشده بود ولی اکنون مقدمات سرمایه گذاری در این بخش فراهم شده است.

معدن تیتانیوم قره‌آغاج ارومیه که دقیقاً سه سال پیش در مرحله بهره برداری قرارگرفته بود.

این معدن در ۳۷ کیلومتری شهر ارومیه و ۲ کیلومتری شمال روستای قره آغاج واقع شده که سال ۱۳۷۳ و در ظرفیت‌یابی و پی‌جویی‌های انجام شده به وسیله اداره کل معادن و فلزات آذربایجان غربی شناسایی شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ