معبرخواری در مقابل دیدگان شهرداری کرمانشاه

اقتصاد ایران: کرمانشاه- با وجود ساخت و سازهای غیرقانونی در برخی از نقاط به ویژه معابر عمومی شهر کرمانشاه مردم خواستار پیگیری مسئولین برای جلوگیری از تکرار و لغو مجوزهای غیرقانونی شدند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حقوق شهروندی مجموعه‌ای از حقوق بنیادینی هستند که فرد به عنوان شهروند از آن برخوردار است که در کشور ما هم قانونگذار در قانون اساسی به طور ویژه مورد توجه قرار داده و هم مجلس شورای اسلامی در قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی از آن‌ها پاسداری کرده است.

در تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها آمده است که: سد معبر عمومی برای کسب یا سکنی یا هر عنوان دیگر ممنوع است و شهرداری‌ها موظفند از آن جلوگیری کنند.

در تبصره ششم ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها هم بر اینکه «اراضی کوچه‌های عمومی و میدان‌ها و پیاده روها و خیابان‌ها و به طور کلی معابر و بستر رودخانه‌ها و نهرها و مجاری فاضلاب شهرها و باغ‌های عمومی و گورستان‌های عمومی و درخت‌های معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است ملک عمومی محسوب و در مالکیت شهرداری است» تاکید شده است.

به موجب قوانین لحاظ شده در قانون شهروندی اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به‌عنوان سد معبر مطرح می‌شود از نظر قانونی عملی مجرمانه و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است چرا که معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و نامی معابر را انتفاع شخصی و آن را مسدود کند.

با این وجود، شهروندان کرمانشاهی که بر اساس قوانین نسبت به حق مشروع از دست رفته خود مطالبه و اعتراض دارند مکرراً طی پیام و تماس‌هایی خواهان پیگیری مواردی از این دست در شهر کرمانشاه شدند.

یکی از موارد که تماس‌های زیادی در خصوص آن به ثبت رسیده است فعالیت یک واحد خبازی ساخته شده در پیاده رو واقع در شهرک مسکن ابتدای خیابان مطهری در شهر کرمانشاه است که خبرنگار مهر را به پیگیری این مساله وا داشت.

به همین منظور یکی از شهروندان معترض به این مساله در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با برپایی این نانوایی بیش از یکسال است که پیاده راه واقع در شهرک مسکن ابتدای خیابان مطهری مسدود شده و عبور و مرور مردم به سختی صورت می‌گیرد.

درخواست مردمی در خصوص لغو مجوزهای غیرقانونی

وی با اشاره به اینکه نانوایی ساخته شده در پیاده رو شهرک مسکن یک نانوایی سیار است، افزود: بر اساس گفته‌ها در ابتدا، این نانوایی موقت و به مدت ۶ ماه مجوز فعالیت دریافت کردهاست.

وی ادامه داد: اکنون پس از گذشت ماه‌ها با وجودی که لفظ سیار برای این نانوایی به کار می‌رود، متولی این واحد صنفی، با اعمال تغییرات سدی نیمه ثابت بر روی پیاده رو احداث کرده و گویی به یک واحد تجاری تبدیل شده است.

پیاده رو مسدود شده در شهر کرمانشاه خطر آفرین است

این شهروند کرمانشاهی ادامه داد: این سازه مساحت زیادی از طول و عرض پیاده رو را گرفته به گونه‌ای که یک فرد ویلچری نمی‌تواند از این پیاده رو عبور کند و می‌توان عنوان کرد که پیاده رو به شکل کامل بسته شده است.

وی بیان کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شده رئیس شورای شهر کرمانشاه نیز ساخت این نانوایی را تخلف دانسته و صدور مجوز آن را کار غیرقانونی خطاب کرده است.

شهروند کرمانشاهی تاکید کرد: با توجه به اینکه این نانوایی در پیاده رو نزدیک به مدرسه دخترانه ساخته شده، عبور دانش آموزان از این قسمت دشوار بوده و دانش آموزان برای تردد اجبارا باید وارد خیابان شوند که همین امر بسیار خطر آفرین بوده و ایجاد دلهره و نگرانی اولیا شده است.

وی با تاکید بر اینکه در محله مسکن و خیابان مطهری نانوایی‌های دیگری نیز موجود است، عنوان کرد: وجود این نانوایی با این همه خطر الزامی نبوده و در صورت استمرار فعالیت این نانوایی خطر آفرین خواهد بود.

گرچه قوانین شهروندی به وضوح گویای همه چیز است اما عزمی در مجموعه‌های متولی برای برخورد با این دغدغه شهروندان وجود ندارد.

تصرف پیاده رو بدون مجوز تخلف است / پیگیر‬ تضییع حقوق شهروندی هستیم

در این راستا در ادامه پیگیری‌های خبرنگار مهر یکی از اعضای شورای شهر کرمانشاه نیز در گفتگو با وی در خصوص نحوه فعالیت نانوایی سیار در شهرک مسکن، اظهار کرد: این نانوایی بدون دریافت مجوز از شورای شهر در سال‌های اخیر احداث شده که قاعدتاً هرگونه فعالیت بدون مجوز تخلف است.

درخواست مردمی در خصوص لغو مجوزهای غیرقانونی

وی ادامه داد: فعالیت این نانوایی به دلیل سد معبر و عدم دریافت مجوز از شورای شهر تخلف است و هم اکنون به برای برخورد و اقدامات اولیه جهت جلوگیری از ادامه فعالیت آن پیگیری‌های لازم در دست اقدام است که به زودی نتیجه نهایی آن اعلام خواهد شد.

خبرنگار مهر پس از تأیید این عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در خصوص تخلف آشکار در تصرف پیاده رو با شهردار منطقه پنج شهرداری کرمانشاه گفتگویی داشت.

سجاد یزدانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نانوایی ساخته شده در پیاده رو ابتدای خیابان شهید مطهری در زمان استاندار پیشین در کارگروه آرد و نان با عنوان نانوایی سیار مجوز خود را دریافت کرد که قرار شد به صورت موقت فعالیت داشته باشد.

مجوز غیرقانونی شورای آرد و نان برای «پیاده‌رو خوری»

وی ادامه داد: متولیان با توجه به مدت زمان تعیین شده برای فعالیت این نانوایی سیار کانکسی که در آن نان پخت می‌شود به منظور رعایت نکات بهداشتی بدنه آن را سرامیک کرده‌اند.

شهردار منطقه پنج شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: از مهلت فعالین این نانوایی باقی مانده و پس از اتمام مدت زمان تعیین شده بر اساس قانون باید این واحد خبازی جا به جا شود.

وی افزود: در صورت صدور حکم و دستور از سوی دستگاه‌های متولی و لغو مجوز ادامه فعالیت این واحد صنفی از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.

خبرگزاری مهر در راستای عمل به رسالت خود در پیشبرد اهدافی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان شده است با پیگیری مطالبات مردمی پیگیر این مورد که یکی از موارد تضییع حقوق شهروندی است شده و تا روشن شدن نتیجه پیگیر این مساله خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ