سرانه فضای آموزشی در مشهد ۳.۵ مترمربع است

اقتصاد ایران: مشهد ـ مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: سرانه فضای آموزشی در مشهد ۳.۵ متر مربع و در حاشیه شهر ۲.۲ مترمربع است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر شوشتری پیش از ظهر دوشنبه در نخستین همایش خیرین نیک اندیش در مشهد مقدس اظهار کرد: دو سوم دانش‌آموزان غیربرخوردار استان در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند. آن هم درحالی که سرانه فضای آموزشی در استان ۴.۳ مترمربع، در مشهد ۳.۵ متر مربع و در حاشیه شهر ۲.۲ مترمربع است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: استانداردهای جهانی در این رابطه بیش از ۸.۵ مترمربع است. برای جبران این عقب ماندگی و رسیدن به متوسط کشور، به ۱۳ هزار کلاس درس نیاز داریم. برای دستیابی به متوسط استان نیز باید ۷ هزار کلاس جدید فراهم کنیم.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین نهادهای کشور آموزش و پرورش است که ۹۷ درصد اعتبارات آن صرف حقوق کارکنان می‌شود، بنابراین توان برآورد همه نیازهای دانش‌آموزان و فرهنگیان را ندارد.

بیش از ۱۰۰ کلاس بالای ۴۰ نفره داریم

شوشتری افزود: مشکلات حوزه آ موزش و پرورش فراوان است، از کمبود نیرو گرفته تا پرداخت مطالبات و حقوق فرهنگیان، اما با اینحال بزرگترین مشکل ما کمبود فضاست. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کلاس بالای ۴۰ نفره داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد مدارسی که طی ۱۰ سال گذشته یک نوبته شده بودند، در یکی دوسال اخیر مجدداً دونوبته شده‌اند. حتی در برخی کلاس‌ها دانش‌آموزان مجبورند ایستاده درس بخوانند یا نوبتی روی نیمکت بنشینند. اینجا کیفیت تعلیم و تربیت است که قربانی می‌شود آن هم در حالی که سعادت یک جامعه در گرو تعلیم و تربیت آن است. همت بالای خیرین موجب شد در سال گذشته بیش از هزاروصد کلاس درس تحویل شود. اما برای جبران این کمبودها لازم است تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ سالانه ۲۰۰۰ کلاس بسازیم. هنوز هم این هدف محقق نشده و باز هم به همت خیرین احتیاج داریم.

به جامعه خیرین غبطه می‌خورم

استاندار استان خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: بر همه شما خیرین عزیز غبطه می‌خورم. حتماً ظرفیت‌هایی در وجود شما بوده که من در اختیار ندارم، لذا جز غبطه خوردن چیزی نمی‌توانم بگویم. خوشا به سعادت شما و این روحیه و این اقداماتی که اتفاق بیفتد.

یعقوبعلی نظری بیان کرد: ما با پذیرفتن مسؤولیت در واقع خود را بدهکار مردم کردیم. باید حتماً از وقت و عمر خود به بهترین شکل برای این بدهکاری و گره گشایی از مردم استفاده کنیم

وی گفت: اینجا شهر امام رضاست و همه دل در گرو آن دارند. بدیهی است کار کردن در مشهد حتماً خیرات مضاعفی به دنبال داشته باشد. امیدوارم خیرات شما خیرین محترم به صورت مضاعف تأثیرگذار باشد و در اینده‌ای نزدیک شاهد باشیم که مشکلی در ایران اسلامی به ویژه مشهد که شهری زائرپذیر است وجود نداشته باشد.

مشهد در ۲۴ شاخص از متوسط کشوری پایین‌تر است

همچنین در این مراسم محسن داوری، فرماندار مشهد نیز اظهار کرد: به دلیل وجود مذجع شریف امام رضا (ع) در مشهد، مردم از اقصی نقاط جهان چشم به این نقطه دارند و جمعیت آن روز به روز افزایش یافت. مشهد اکنون به عنوان دومین کلانشهر کشور و پایتخت معنوی کشور مثل نگینی در دل ایران می‌درخشد.

فرماندار مشهد بیان کرد: علاوه بر سکونت ۴ میلیون مجاور، بیش از ۳۰ میلیون زائر ایرانی و بیش از ۵ میلیون زائر خارجی هرساله به مشهد سفر می‌کنند. خدا را شکر به همت مردم و مسئولین و خادمان شهرستان، همواره در جهت آبادانی شهر و توجه به مردم، تلاش وافری شده و توفیقات مؤثری بدست آمده است. اما به دلایل متعددی مشهد در ۲۴ شاخص زیرساختی مهم، از متوسط کشوری و استانی پایین‌تر است و در ۴ شاخص در مرحله بحرانی است.

وی ادامه داد: بعد از حضور دولت سیزدهم و ابلاغ سیاست‌های تحولی به استانداری، بر آن شدیم منطبق با طرح‌های تحولی در جهت ارتقا شاخص‌های زیربنایی و روبنایی برنامه‌ای در دستور کار قرار دهیم. در همین راستا، کمبودها و نیازمندی‌ها در ۴ حوزه جوانان، آب، بهداشت و مدارس در شهرستان شناسایی شد و اولویت بندی گردید. وضعیت فعلی و نیازها را ارزیابی کردیم و براساس این یافته‌ها، چشم‌اندازی جهت رفع کمبودها ترسیم کردیم.

داوری بیان کرد: این عقب ماندگی‌ها به گونه‌ای ارزیابی شده که اگر تنها به منابع دولتی تکیه می‌شد، باید حدود ۲۰ سال دیگر صبر کنیم تا کمبودها جبران شود. با بهره گیری از توصیات رهبری مبنی بر بهره گیری از ظرفیت مردمی، برنامه ریزی جامعی برای استفاده از ظرفیت خیرین که همیشه در راستای خدمت به هم نوعان تلاش می‌کنند صورت گرفت. نشست‌های متعدد با اقشار مختلف و جوامع خیرین در بخش‌های مختلف و مشورت با افراد باتجربه خیر ما را مصمم‌تر نمود تا آنکه توانستیم تمام حوزه‌های ضروری را در این ۴ حوزه صورت بندی کنیم.

فرماندار مشهد بیان کرد: به حول و قوه الهی تاکنون برای ۸۵ درصد از پروژه‌ها توسط خیرین زمین مناسب تأمین و بودجه‌ای برابر با ۱,۳۰۰ میلیارد تومان توافق شده است، البته با افق ۲۰۰۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده فاصله‌ایست که در این همایش با همت خیرین بیش از آن که پیش‌بینی کردیم محقق خواهد شد.

کمبود بیش از ۲۸۰۰ تخت بیمارستانی در مشهد

همچنین در این همایش رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد کمبودها و عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: فعالیت خیرین در بحث سلامت موضوع بسیار مهمی است و به کمک این عزیزان در سطح کشور فعالیت‌های بسیار بزرگی انجام شده است. نمونه بارز آن اورژانس عدالتیان است که توسط اقای عدالتیان در بیمارستان امام رضا (ع) درحال خدمت رسانی است.

محمدعلی کیانی ادامه داد: علی رغم تمام تلاش‌ها، زیرساخت‌های مشهد در این حوزه قوی نیست. متأسفانه نسبت تخت به جمعیت در کشور ۱.۸۹ و در مشهد ۱.۵۸ است. همین فاصله یعنی بیش از ۲۸۶۲ تخت بیمارستانی کم داریم تا به متوسط کشوری برسیم. این درحالی است که این نسبت در شهر تهران ۲.۴ و در یزد ۳.۴ هست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نکته دوم در بحث بهداشت، این است که بیش از ۱۳۰۰ مرکز و خانه بهداشت در سطح استان داریم که بیش از ۴۷۰ مورد آن در مشهد است و ۱۷۱ مورد از آن به صورت استیجاری فعالیت می‌کنند که متأسفانه برخی مواقع مجبور می‌شویم مکان آن را تغییر بدهیم.

کیانی افزود: در حوزه تجهیزات هایتک و با تکنولوژی پیشرفته به خصوص در حوزه بیماران سرطانی، بحث بسیار مهمی است که به همت شما خیرین احتیاج دارد. امیدوارم حضور گرم و پرشور شما در این همایش سراغاز یک تحول در امر خدمات سلامت کیفی‌تر در شهر مشهد باشد. در حاشیه شهر مشهد ۱.۵ میلیون نفر ساکن هستند. علاوه بر این حضور اتباع و زائران نیز موجب می‌شود تا خدمت رسانی در مشهد نسبت به سایر کشور متفاوت باشد.

کاهش ۶۵ درصدی میزان بارندگی در مشهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی ضمن اشاره به توصیه‌های دینی مبنی بر وقف آب گفت: اقلیم استان خراسان رضوی یک اقلیم خشک است و از ویژگی‌های مهم آن محدودیت منابع آب است. در حال حاضر مشهد و اطراف آن در شرایط بسیار ویژه‌ای قرار دارند. سه سال خشکسالی شدید بر استان و مشهد حاکم بوده است. میزان بارندگی در مشهد ۶۵ درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش پیدا کرده است. حتی نسبت به سال گذشته که سال خشکی بود نیز ۵۵ درصد کاهش بارندگی داشتیم. در دوماهه ابتدایی سال جاری ۱۷ میلی‌متر بارندگی داشتیم درحالی که بارندگی در این بازه زمانی در سال گذشته ۵۸ میلی‌متر بوده است.

حسین اسماعیلیان افزود: سه سال پیاپی حوزه مشهد با خشکسالی مواجه شد و هرسال بارندگی آن کمتر می‌شود، این اتفاق در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که سدهای استان نیز در شرایط حداقلی قرار دارند. اما اقدامات خوبی نیز صورت گرفته و پروژه‌های بزرگی در دست احداث هست. امیدواریم با لطف خداوند متعال و همت شما عزیزان این تابستان سخت را پشت سر بگزاریم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی خدمات قابل توجهی در حوزه اب داشته است. جمعیت ما نسبت به ابتدای انقلاب ۲.۵ برابر شده است. در آن زمان ۶۷ درصد مردم از آب برخوردار بودند اما حالا می‌توان گفت ۱۰۰ درصد جامعه شهری ما از آب بهره مند هستند. در حوزه روستایی نیز در ابتدای انقلاب کمتر از ۱۰ درصد جمعیت به اب دسترسی داشتند که حالا به بیش از ۹۰ درصد در استان رسیده‌است. اما هنوز کارهای بر زمین مانده بسیار زیاد است.

اسماعیلیان افزود: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به بحث محرومیت زدایی دارد. اولین اقدام دولت تشکیل جهاد ابرسانی در وزارت نیرو بود. مجمع خیرین ابرسان نیز برای اولین بار تشکیل شد که در ماه جاری همایشی باحضور این عزیزان برگزار خواهیم کرد. در یکی دوسال گذشته اقدامات در این حوزه نسبت به گذشته چندبرابری شده است، نمونه‌اش این که در روستاهای مشهد ۲۹ حلقه چاه حفر کردیم. مشهد شرایط خاصی دارد و مثل جاهای دیگر نیست. در روستاهای مشهد و اطراف آن برخلاف دیگر نقاط کشور افزایش جمعیت در روستا را داریم. در حال حاضر ۱۱۴ روستا داریم که در شرایط تنش آبی هستند. ما برای رفع این مشکلات نیاز به مشارکت و ظرفیت همه شما داریم.

ساخت بیش از ۲۵ هزار کلاس درس بعد از پیروزی انقلاب

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز در خراسان رضوی به نمایندگی از دیگر خیرین این حوزه بیان کرد: در بیست و پنجمین سال تأسیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان به عنوان اولین مجمع تشکیل شده در این حوزه، یادی می‌کنیم از جاویدنامان مدرسه سازی، دکتر جهانگیر فرخ و آقای قفلی رؤسای پیشین مجمع و دیگر خیرین عزیزی که به رحمت الهی پیوستند. خیران استان خراسان رضوی بعد از پیروزی انقلاب خدمات خوبی در این زمینه ارائه دادند. آمار رسمی نشان می‌دهد بعد از انقلاب و به خصوص بعد از تشکیل مجمع، تاکنون بیش از ۵ هزار پروژه با ۲۵ هزار کلاس درس به صورت مشارکتی احداث شده‌است که بخشی از این احداث‌ها قبل از تقسیم خراسان بزرگ بوده است.

غلامعلی رافتی افزود: مجمع خیرین مدرسه ساز همواره تلاش کرده سرمایه خیرین به درستی و در جای مناسب هزینه شود تا بیشترین بهره‌وری را داشته باشد. رسیدگی به مناطق محروم و توجه خاص به حاشیه شهر باتوجه به نیاز توسعه مهارت اموزی و مهارت‌های فنی حرفه‌ای برای تأمین اینده شغلی دانش‌آموزان و ساخت و تجهیز هنرستان‌های فنی حرفه‌ای از مهم‌ترین اولویت‌های مجمع بوده و سعی شده با تکیه بر امار، نیازمندترین مناطق را به خیرین معرفی کنیم تا حدالمقدور فعالیت‌ها در ان مناطق انجام شود.

وی ضمن تشکر از خدمات و حمایت‌های آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس استان بیان کرد: در همین چندماه گذشته ۱۵۰ کلاس در حاشیه شهر مشهد توسط بنیاد علوی و با همت مسولان و خیرین کلنگ زنی شد. تکمیل این پروژه‌ها به همت واسعه شما عزیزان نیاز دارد تا حاشیه شهری آبرومند داشته باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ