با پیوستن به شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو ؛

ژئو پارک‌های ارس و طبس جهانی شدند

اقتصاد ایران: هیئت اجرایی یونسکو اضافه شدن ۱۸ سایت به شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را تأیید کرد که ژئوپارک طبس و ارس از ایران هم در این فهرست می‌درخشند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دویست و شانزدهمین نشست شورای اجرایی یونسکو در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد و در این نشست ثبت دو ژئو پارک ارس و طبس از ایران در شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو تصویب شد. با این حساب، اکنون به غیر از قشم، این دو ژئو پارک نیز به‌عنوان دومین و سومین ژئوپارک کشور و خاورمیانه عضو شبکه جهانی هستند.

پیش‌تر در هفتمین نشست شورای جهانی ژئوپارک‌های یونسکو که چهارم و پنجم سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۳ و ۱۴ شهریور ۱۴۰۱) در تایلند و ۷ تا ۹ دسامبر ۲۰۲۲ به صورت برخط برگزار شده بود، پرونده‌های این دو منطقه بررسی و به عضویت آن‌ها رأی مثبت داده شده بود.

ثبت یک ژئوپارک در فهرست جهانی یونسکو، فرآیندی بسیار طولانی است که نیاز به سال‌ها آماده سازی مقدماتی دارد.

برچسب ژئوپارک جهانی یونسکو در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد که میراث زمین‌شناسی مهم در سطح بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسد. ژئوپارک‌ها دو عامل حفاظت از میراث زمین‌شناسی قابل توجه و دسترسی عمومی و پایدار به توسعه را با هم ترکیب کرده و از این طریق به جوامع محلی خدمت می‌کنند. امسال علاوه بر ژئوپارک طبس و ارس، ۱۶ ژئوپارک جدید دیگر هم به مجموعه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اضافه شده است که تعداد آنها را به ۱۹۵ ژئوپارک جهانی یونسکو می‌رساند که مساحت کل ۴۸۶ هزار و ۷۰۹ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهند.

ایران: ژئوپارک جهانی ارس

رود ارس مرز شمالی این ژئوپارک را مشخص می‌کند که در شمال غربی ایران، در انتهای جنوبی رشته کوه قفقاز کوچک قرار دارد. این رشته کوه به عنوان یک مانع طبیعی عمل می‌کند و طیف وسیعی از آب و هواها، و همچنین تنوع جغرافیایی و تنوع زیستی غنی را ایجاد کرده است که فرهنگ‌های مختلف را در دو طرف شمالی و جنوبی رشته کوه به هم پیوند می‌دهد. مهمترین ویژگی زمین‌شناسی با اهمیت بین‌المللی در این ژئوپارک، آثار رویداد انقراض است که ۲۵۲ میلیون سال پیش رخ داده است که مرز پرمین-تریاس، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ زمین را مشخص می‌کند. این ژئوپارک همچنین محل زندگی حیوانات در معرض خطر انقراض مانند سیاه‌خروس قفقازی، گوزن قرمز (مرال)، قوچ (گوسفند وحشی) ارمنی و پلنگ قفقازی است که در سه منطقه حفاظت‌شده زندگی می‌کنند.

ایران: ژئوپارک جهانی طبس

بسیاری از اندیشمندان از ۲۲ هزار و۷۷۱ کیلومتر مربع کویر در شمال غربی استان خراسان جنوبی که این ژئوپارک در آن قرار دارد به عنوان «بهشت زمین‌شناسی ایران» یاد کرده‌اند. علتش این است که می‌توان سیر تکامل سیاره زمین را از ابتدایی‌ترین بخش تاریخ زمین در ۴.۶ میلیارد سال پیش (پرکامبرین) تا کرتاسه اولیه در حدود ۱۴۵ میلیون سال پیش، بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای دنبال کرد. در این ژئوپارک، پناهگاه حیات وحش نایبندان، بزرگترین پناهگاه ایران با مساحتی بالغ بر ۱.۵ میلیون هکتار و مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است

ژئوپارک جهانی طبس نیمی از زیستگاه جهانی گیاه بومی آنقوزه یا هینگ (با نام علمی Ferula assa-foetida) را فراهم می‌کند که مصارف دارویی فراوانی دارد. این منطقه در طول تاریخ به عنوان شاهراهی بوده است که جنوب و غرب را به شرق و شمال شرق ایران متصل می‌کند. در نتیجه، هم به دلیل میراث ارزشمند طبیعی و هم به دلیل میراث فرهنگی، طبیعت‌گردان را به خود جذب می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ