یک پیشنهاد برای رفع بلاتکلیفی آیفون ۱۴

اقتصاد ایران: دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان اینکه در مورد آیفون ۱۴ یک بازار مکاره ایجاد شده و عده‌ای مدعی هستند که در حال ساختن یا وارد کردن آنتن دائمی هستند، پیشنهاد داد که با توجه به تصمیم مجلس مبنی بر اینکه حداقل سود گمرکی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، ۱۵ درصد و عوارض کالای مسافری حداقل دو برابر این رقم است، می‌توان یک تعرفه معقول برای واردات آیفون ۱۴ در نظر گرفته شود تا هم برای دولت عایدی داشته و هم تکلیف وضعیت تجاری مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،مهدی عبقری  درباره جدیدترین وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ اظهار کرد: همچنان منتظر تصمیم‌گیری در رابطه با آیفون ۱۴ هستیم. اما خارج از بحث آیفون ۱۴، باید به این نکته اشاره کرد که الآن در دنیا معدود کالای اصلی آیفون‌های مدل ۱۳ به پایین پیدا می‌شود، چرا که عملا تاریخ آن‌ها گذشته و این کالاها در مواردی فاقد کیفیت لازم است. درخواست ما این است که یک تصمیم جدی برای این وضعیت گرفته شود. در اصل وقتی سری جدید آیفون عرضه می‌شود، سایت شرکت ابتدا قیمت محصولات قبلی را ۱۰۰ دلار ارزان می‌کند و بعد تولید آن‌ها را متوقف می‌کند.

موبایل رفرش چیست؟

وی افزود: بنابراین در حال حاضر آیفون‌های قبل از مدل ۱۴، اکثرا رفرش یا ریپک هستند. وقتی موبایل آیفون خراب می‌شود، فروشگاه‌های اپل در دنیا این موبایل را از مشتری می‌گیرند و یک محصول نو به آن‌ها ارائه می‌دهند. بعد از مدتی وقتی دوره عرضه موبایل‌های قدیمی تمام می‌شود، موبایل‌هایی که خراب شده بازسازی و با برچسب RF به معنی رفرش عرضه می‌شود.

 به گفته دبیر انجمن موبایل این محصول در بازار کشورهای دیگر هم عرضه می‌شود و قیمت آن پایین تر است. اما چون در ایران نمایندگی اپل وجود ندارد، این برچسب روی کالا تغییر می‌کند. البته این موبایل‌ها تقلبی نیست و در خود شرکت اپل تولید شده، اما به هرحال رفرش است. اما اساسا به خاطر تخصصی بودن موبایل و همینطور اتفاقاتی که در سطح عرضه می‌افتد، باید جلوی این کار گرفته شود.

چگونه موبایل رفرش را تشخیص دهیم؟

عبقری همچنین گفت که مشتری می‌تواند شماره سریال موبایل را در سایت اپل وارد کند، متوجه می‌شود کالا به سفارش کدام کشور و توسط چه کشور تولید کننده‌ای با در نظر گرفتن وضعیت گوشی (اکتیو یا نات اکتیو) تولید شده است.

وی با بیان اینکه آیفون با ارز حاصل از صادرات به کشور وارد می‌شود و ممیزی بر آن‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: قسمت عمده واردکنندگان آیفون ۱۳ و مدل‌های قبل از آن کسانی هستند که حتی جزو بازرگانان حوزه تلفن همراه نیستند و فقط برای رفع تعهد ارزی این واردات را انجام می‌دهند.

عبقری با بیان اینکه با وجود این شرایط بهتر است زودتر درباره واردات آیفون ۱۴ تصمیم گرفته شود، تصریح کرد: البته عملا این تصمیم گرفته شده، چرا که از اول اسفند سال قبل مقرر شد هیچ آیفون ۱۴ و حتی ۱۵ در سامانه ثبت نشود. اما الآن مشخص نیست دوگانگی به چه نحوی است. چرا که آیفون‌های ۱۴ که قبل از برج ۱۲ وارد شده نیز همچنان فعال است.

بازار مکاره آیفون ۱۴!

وی افزود: همچنین یک بازار مکاره ایجاد شده و عده‌ای مدعی هستند که در حال ساختن یا وارد کردن آنتن دائمی هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در ادامه پیشنهاد داد با توجه به تصمیم مجلس مبنی بر اینکه حداقل سود گمرکی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، ۱۵ درصد و عوارض کالای مسافری حداقل دو برابر این رقم است، می‌توان یک تعرفه معقول برای واردات آیفون ۱۴ در نظر گرفته شود تا هم برای دولت عایدی داشته باشد و هم تکلیف وضعیت تجاری مشخص شود.

وی افزود: برداشت ما این است که چون در بودجه ذکر شده عوارض واردات مسافری موبایل حداقل دو برابر واردات تجاری است، این رقم عورارض می‌تواند بالاتر هم در نظر گرفته شود. تقاضای ما این است که شاید بتوان از این طریق با عوارض معقول تکلیف واردات آیفون ۱۴ را مشخص کرد.

عبقری با بیان اینکه من هم به عنوان دبیر انجمن دلیل منع قانونی واردات تجاری آیفون ۱۴ را متوجه نشدم، تصریح کرد: این در حالی است که در این مدت همچنان واردات مسافری انجام می‌شود. هرچند که رجیستر انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تا امروز چیزی تحت عنوان کالای ممنوعه بودن برای آیفون ۱۴ مطرح نشده، اظهار کرد: معمولا در مورد کالاهای ممنوعه، واردات در هر بعدی ممنوع است، نه اینکه تجاری ممنوع و مسافری وارد شود.

عبقری با بیان اینکه از مهر سال گذشته بر اساس نامه گمرک تا اول اسفند امکان واردات مسافری بود اما هنوز عوارض دریافت نکردند و موبایل‌ها رجیستر نشده، چرا که وضعیت تجاری آن مشخص نشده است. بنابراین با وجود واردات مسافری آیفون ۱۴ در سال گذشته به شکل مسافری، دولت نتوانسته از آن عایدی دریافت کند.

دبیر انجمن موبایل با اشاره به اینکه در مجموع بحث این است که وضعیت آیفون ۱۴ به صورت شفاف مشخص شود، تصریح کرد: در حال حاضر در سطح عرضه صنفی هم کارهایی انجام می‌شود که التهاب آفرین است؛ برای مثال شماره سریال را تغییر می‌دهند یا موبایل‌ها را تغییر می‌دهند. در مجموع شاهد پررنگ شدن دوباره قاچاق و تقلب هستیم و به‌نظر می‌رسد ادامه این روند موجب خدشه دار شدن طرح خوب و موفق رجیستری سامانه همتا خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ