خانه صمت ایران هم به صف مخالفان تفکیک وزارت صمت پیوست

اقتصاد ایران: رئیس خانه صمت ایران طی نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار عدم تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صمت ایران طی نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار عدم تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.

در این نامه آمده است: با توجه به اینکه جنابعالی به زودی مبادرت به معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به محضر مجلس شورای اسلامی خواهید فرمود و در خصوص این امر مهم در حال بررسی و انتخاب بهترین گزینه احتمالی می‌باشید، استدعا دارد از وزیر آینده بخواهید که علاوه بر شرح وظایف و مأموریت آن وزارتخانه استراتژیک، موارد ذیل را به طور ویژه مورد توجه و اقدام قرار دهد:

۱. کوچک و چابک سازی بدنه وزارتخانه و تسهیل فرآیندها و رفع موانع اداری و تطویل رسیدگی به امور اداری و اجرایی فعالان اقتصادی

۲. واگذاری تصدی‌های قابل واگذاری وزارتخانه وفق تأکیدات قانونی به بخش غیر دولتی و به ویژه تشکل‌های فراگیر این بخش (لازم به توضیح است بخشی از این اقدام قبلاً با تعامل و همکاری وزارت صمت و خانه صمت آغاز و نتایج مثبت و رضایت بخشی حاصل گردیده است.)

۳. خصوصی‌سازی واقعی شرکت‌های تحت مدیریت این وزارتخانه به نحوی که مدیریت این شرکت‌ها نیز به بخش خصوصی واگذار و مداخله مدیران دولتی در اداره آن‌ها خاتمه یافته یا به حداقل برسد.

۴. با بهره مندی از پشتیبانی و حمایت شخص جنابعالی و با بازبینی عملکرد مدیران وزارتخانه، بدون اعتنا به فشارها و تحمیل‌های احتمالی خارج از وزارتخانه، افراد فاقد شایستگی لازم را با متخصصین شایسته و با تجربه جایگزین نماید.

۵. اهتمام به نهایی کردن تدوین راهبرد توسعه صنعتی – اقتصادی بلند مدت کشور با دقت و سرعت بالا ظرف شش ماه و تقدیم به محضر جنابعالی و هیأت دولت

۶. بهره‌مندی از خواسته‌ها و نظرات و تقویت جایگاه تشکل‌های تخصصی و فراگیر بخش خصوصی به عنوان رویه جاری وزارتخانه

۷. اطلاع رسانی شفاف و به موقع و همگانی داده‌ها و مقررات و بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز فعالان اقتصادی

۸. فراهم‌سازی و تسهیل فعالانه امکان توسعه روابط تجاری با سایر کشور

در ادامه ضمن توصیه به توقف تفکیک این وزارتخانه و با توجه به اینکه اهم مشکلات فعالان اقتصادی تحت پوشش این وزارتخانه (تولیدکنندگان و بازرگانان)، ریشه در اقتصاد کلان، عملکرد سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، سیستم بانکی و برخی قوانین و مقررات دارد و سال هاست که این وزارتخانه به دلیل انتظار عمومی به وجود آمده مسبب و موجب مشکلات اقتصادی کشور شناخته شده و مورد بازخواست قرار گرفته و دستخوش تغییرات مکرر و پیاپی بوده، مستدعی است تدبیر بفرمائید که با شایسته‌گزینی مدیران ارشد این وزارتخانه از یک سو و تبیین عمومی شرح وظایف و مسئولیت‌های سایر بخش‌های مدیریتی کشور از سوی دیگر، هم ساختار و سازمان این وزارتخانه به سامان و آرامش دست یابد هم دیگر بخش‌ها در خصوص مسئولیت‌پذیری نتایج و آثار منفی و مثبت فعل و ترک فعل خود بر بخش اقتصاد و دسترنج بخش خصوصی متوجه و پاسخگو گردند.

چنانچه سیاست دولت بر تفکیک بخش بازرگانی داخلی از وظایف وزارت صمت است، استدعا و توصیه می‌نمائیم که وظایف مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی نیز به وزارتخانه جدید محول شده و امور مربوط به صنایع تبدیلی کشاورزی نیز مانند گذشته از وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به وزارت صمت جدید اعاده شود.

این نامه خطاب به روئسای کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جهت استحضار ارسال شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ