رئیس اتاق مشترک ایران و عراق:

برای رشد اقتصادی باید مردمی سازی رونق گیرد

اقتصاد ایران: برای تعامل با کشور‌های منطقه باید تغییری اساسی در رویکرد‌ها و سیاست‌های تجاری و حتی دیپلماسی اقتصادی صورت دهیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در خصوص اهمیت توسعه تجارت با کشور‌های همسایه و استفاده از ظرفیت منطقه‌ای برای افزایش تبادلات و مراودات اقتصادی گفت: آنچه تاکنون در سیاست‌گذاری‌ها متاسفانه مغفول مانده یا نگاه و رویکرد درستی بدان نشده استفاده از فرصت خدماتی است که می‌توانیم به کشور‌های همسایه بدهیم، موضوعی که می‌تواند ارز آوری قابل توجهی برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی در این باره تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران در همسایگی ۱۵ کشور قرار دارد، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه مراودات اقتصادی در اختیار داریم که متاسفانه تاکنون به میزان بسیار کمی آن هم در حوزه بازرگانی از آن استفاده کرده یا از این خدمات مطلع هستیم.

وی در خصوص میزان تجارت کشور‌های همسایه با یکدیگر گفت: کشور‌های همسایه در حال حاضر ۱۲۰۰ میلیارد دلار با هم تعامل و تجارت دارند اعم از صادرات و واردات، برای تعامل با کشور‌های منطقه باید تغییری اساسی در رویکرد‌ها و سیاست‌های تجاری و حتی دیپلماسی اقتصادی کشور صورت بگیرد تا بتوانیم سهم قابل توجهی در حد بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد از کشور‌های همسایه داشته باشیم.

آل اسحاق معتقد است که برای رشد اقتصاد ایران باید مردمی‌سازی و خصوصی سازی رونق بگیرد، مثلا معادن باید به بخش مردمی و خصوصی واگذار شود، البته مفهوم استفاده از معادن، واگذاریِ مالکیتِ معادن نیست، بلکه استفاده و بهره‌برداری درست از معادن مورد نظر است.

وی در این باره تصریح کرد: نیازمند راه اندازی شرکت‌های عمومی در کشور برای بهره برداری از معادن هستیم تا منفعت آن به سهامداران یعنی عامه مردم برسد و سهام این شرکت‌ها در بورس عرضه شود تا شاهد تحول در اقتصاد و تجارت خارجی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید در پروژه‌های ملی سهیم شوند تا از این محل سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و تجارت توسعه بیابد. مردم باید از بهره‌برداری منابع گازی بهره‌مند شوند. خدمات بازرگانی باید با حضور مردم رونق داده شود.

وی در خصوص درآمدزایی ترکیه از خدمات بازرگانی گفت: ترکیه بدون در اختیار داشتن نفت و گاز از بخش خدمات درآمد قابل توجهی دارد؛ ۴۰۰ میلیارد دلار از خدمات، کم نیست. ترکیه امروز به لحاظ ترانزیت و گردشگری تبدیل به هاب منطقه شده است در حالی که ایران با ظرفیت‌های فراوانی که دارد می‌تواند فرصت‌های بسیاری برای رشد اقتصادی و درآمدزایی عمومی و افزایش رفاه جامعه ایجاد کند.

آل اسحاق خاطر نشان کرد: با تغییر رویکرد‌ها باید سرمایه جذب کنیم، چرا که به دلیل عدم سرمایه گذاری و اینکه میزان سرمایه‌گذاری به اندازه استهلاکات نیست، کشور تحت چالش‌های مختلف قرار گرفته، بنابراین نیازمند تغییر رویکرد‌ها هستیم تا راهبرد‌های درست برای سرمایه گذاری و تجارت با کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های منطقه‌ای اتخاذ شود تا شاهد رشد و توسعه اقتصاد در بخش‌های مختلف باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ