پروازهای عتبات زیاد شد اما قیمت‌ها پایین نیامد!+فیلم

اقتصاد ایران: تعداد پروازهای عتبات در روزهای اخیر افزایش یافته است اما هنوز قیمت‌ بلیت پرواز عتبات گران است. نه تنها زائران، بلکه دفاتر زیارتی هم برای تهیه بلیت پرواز با قیمت مناسب، با مشکلاتی مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سفرهای هوایی عتبات در قالب کاروان‌های زیرنظر سازمان حج و زیارت با توجه به بالا بودن هزینه این سفر معنوی نسبت به سفرهای زمینی، متقاضی کم‌تری دارد. برهمین اساس، بیش‌تر افراد به صورت زمینی عازم عراق می‌شوند یا سفر انفرادی را برای تشرف به عتبات انتخاب می‌کنند.

حرم امام علی (ع) ـ صبح امروز

افزایش تعداد پروازهای عتبات در روزهای اخیر

در روزهای اخیر که سفر عتبات با استقبال مواجه شده، تعداد پروازها به عراق هم بیش‌تر شده است؛ تا جایی که پروازهای عتبات از روزانه ۶ پرواز، به بیش از ۱۵ پرواز رسیده است و حتی از ایستگاه پروازی تهران، روازنه بیش از ۱۰ پرواز به عراق انجام می‌شود.

البته در سفرهای هوایی به عتبات، نه تنها ایستگاه پروازی تهران، بلکه ایستگاه‌های پروازی یزد، مشهد، کرمان، اصفهان، تبریز، ساری، رشت و گرگان نیز فعال هستند و زائران از این استان‌ها هم می‌توانند به عتبات مشرف شوند. با این وجود، در برخی از این ایستگاه‌های پروازی در طول هفته، یک یا ۲ پرواز به عتبات صورت می‌گیرد.

تعداد پرواز زیاد شد اما قیمت بلیت پایین نیامد!

شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در مذاکره با معاون وزیر حمل و نقل عراق در بغداد به افزایش تعداد پروازها اشاره کرد و به نظر می‌رسید با افزایش پروازهای عتبات، هزینه بلیت پرواز عراق هم تا حدودی متعادل شود.

با وجود افزایش پروازها به عتبات، هنوز هزینه بلیت کاهش نیافته و همچنان در برخی از ایام، به ویژه در روزهای آینده و تعطیلات پیش‌رو، بلیت پرواز گران است. البته برخی هم معتقدند که گران بودن خدمات فرودگاه در عراق به ویژه فرودگاه نجف موجب شده تا امکان کاهش هزینه بلیت پروازها برای ایرلاین‌ها وجود نداشته باشد البته در صورت چارتری کردن پروازها و کاهش تعداد زائران و مسافران، امکان فروش بلیت پرواز به قیمتی کمتر از قیمت مصوب وجود دارد.


هزینه بلیت پرواز تهران ـ نجف در روزهای آینده

حمیدرضا محمدی سرپرست معاونت امور عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایل بالا بودن تقاضای سفر زمینی عتبات، گرانی بلیت پروازهاست که موجب افزایش هزینه نهایی سفر هوایی نیز شده است.

بر اساس بررسی‌های خبرنگار فارس، هزینه بلیت پرواز عتبات در روزهای آینده به طور متوسط چهار میلیون تومان است که در برخی از روزها به بیش از پنج میلیون تومان هم می‌رسد و حتی همچنان بلیت لحظه آخری با قیمت مناسب عرضه نمی‌شود.

افزایش ۲۹ درصدی قیمت پرواز نسبت به سال ۱۴۰۰ 

این امر در حالی است که در روزهای گذشته نرخ بلیت پرواز عتبات به صورت رسمی ۲۹ درصد افزایش یافت و حتی برخی از شرکت‌های هواپیمایی بلیت پروازها را تا ۱۰۰ درصد هم گران کردند که این اقدام به اعتراض مسؤولان نیز همراه بود.

برخورد با گرانفروشی بلیت پرواز

حسین مذنب مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما براساس نرخ سال ۱۴۰۰ است، از پیگیری و برخورد با افرادی که بیش از این مبلغ، اقدام به افزایش بلیت پروازها کنند، خبر داده است.

بر همین اساس هم مجوز فعالیت یکی از شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی به دلیل گرانفروشی بلیت هواپیما، توسط سازمان هواپیمایی کشوری به مدت یک ماه تعلیق شد تا سایر دفاتر اقدام به گرانفروشی نکنند.

مشکل دفاتر زیارتی برای تأمین پرواز سفرهای عتبات

مشکل تأمین بلیت پرواز با وجود افزایش تعداد پروازها موضوعی است که نه تنها زائران بلکه دفاتر زیارتی و مدیران کاروان‌ها را نیز نگران کرده است؛ تا جایی که در برخی از روزها، پروازها توسط برخی از واسطه‌ها، چارتر شده و این افراد با قیمت بالا اقدام به فروش بلیت پرواز عتبات می‌کنند.

حسن‌زاده یکی از مسؤولان دفاتر زیارتی می‌گوید: کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت، امکان تهیه بلیت نداشته و ممکن است همین امر باعث تغییر زمان اعزام‌ها شود. این امر در حالی است که قرار بود پروازهای عتبات در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گیرد و به صورت نظام‌مند توزیع شود. اما هنوز این امر محقق نشده است و دفاتر زیارتی باید از ایرلاین‌ها یا حتی واسطه‌ها بلیت پرواز تهیه کنند.

به گزارش فارس، با لغو ویزای عراق، بسیاری از افراد با توجه به اینکه قصد سفرهای کوتاه مدت به عتبات را دارند، هوایی یا زمینی به صورت گروهی یا انفرادی خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت راهی عراق می‌شوند. قرار بود سال‌های گذشته سازمان حج و زیارت، بسته‌های متنوع و البته کوتاه مدت عتبات را اجرایی کند که هنوز چنین بسته‌های زیارتی عرضه نشده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ