چرا سرانه مصرف دارو در ایران بالاست؟

اقتصاد ایران: دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران، به سرانه بالای مصرف دارو در ایران اشاره کرد و دلایل آن را برشمرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، پیمان ارفع، دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره داروسازی بالینی ایران که در روزهای ۱۷ الی ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود، نسبت به مصرف بالای سرانه دارویی در ایران در مقایسه با دیگر کشورها هشدار داد و اظهار داشت؛ متأسفانه یک واقعیت است که ما در سطح جهانی جز مصرف کنندگان بالای دارو هستیم و این مصرف نسبت به سرانه جمعیت کشور بسیار بالا و نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه استاندارد جهانی در مصرف دارو یک عدد خالص نیست، ادامه داد: مصرف دارو و دارو درمانی به فرهنگ و بیماری‌های شایع در یک کشور بستگی دارد به عنوان مثال کشوری که ابتلاء به بیماری‌های فشار خون و یا دیابت نسبت به جمعیت آن بالاست قطعاً مصرف داروهای این بیماری نیز بالا خواهد بود. اما ما به کل سرانه مصرف بالایی داریم.

ارفع با بیان اینکه فرهنگ استفاده دارویی در سال‌های اخیر در کشور ما کمی بهتر شده، اضافه کرد: هنوز برخی از بیماران فکر می‌کنند که هر چه اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشک بیشتر باشد روند درمان نیز بهتر خواهد بود. این روند را مخصوصاً در مورد کودکان شاهد هستیم که با مراجعه به پزشک وقتی تشخیص داده می‌شود که کودک سرماخوردگی ساده دارد و نیازی به داروی خاص و آنتی بیوتیک نیست، پذیرش آن از سوی والدین کمی سخت است.

وی افزود: بخش دیگر از مصرف بالا بحث خود درمانی توسط شخص و اطرافیان بیمار است و بخش دیگر مراجعه بیمار به چندین پزشک و متخصص برای درمان یک نوع بیماری است که موجب تجویز داروهای مشابه و تنوع داروی شده که عاملی برای خود درمانی‌های بعدی خواهد بود.

ارفع با اشاره به کمبود انواع آنتی بیوتیک های خوراکی و تزریقی، گفت: یکی از دلایل آن مصرف زیاد و غیر منطقی آنتی بیوتیک ها است که در برخی موارد بیمار خودسر عمل می‌کند و یا با پافشاری درخواست تجویز آنتی بیوتیک از پزشک دارد.

وی افزود: بحث مقاومت آنتی بیوتیکی یک بحث جهانی است که در کشورهایی مثل کشور ما اهمیت آن بیشتر است و حتی بحث منطقی سازی آنتی بیوتیک در امور دام و پرورش دام است چون باعث ورود آنتی بیوتیک به محیط شده و سپس از طریق آب باعث تغییر رشد طبیعی میکروب‌ها و ویروس‌ها شده و ایجاد مقاومت کند.

دبیر انجمن متخصصین داروسازی بالینی افزود: با فرهنگسازی به مردم، آموزش‌ها به سیستم درمان در انتخاب دارو و دوز مناسب، جلوگیری از تجویز داروی های مشابه و آگاه سازی بیماران از طول مدت درمان، می‌توان سرانه مصرف دارویی را کنترل کرد و به حد استاندارد رساند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ