تزریق امید به زندگی در مراکز شبه خانواده

اقتصاد ایران: شبه‌­خانواده‌­ها مراکزی هستند که برای فرزندان بی‌­سرپرست و بد­سرپرست رنگ و بوی داشتن یک خانواده واقعی را احیا کرده و به فرزندان حس حمایت شدن را القا می‌­کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، شبه­‌خانواده­‌ها یکی از امن­‌ترین و شبیه­‌ترین مکان­ها به خانواده است که کودکان و نوجوانان بدون حامی و پشتوانه در جامعه می‌­توانند در این مکان به رشد سالم و کامل روحی و جسمی دست پیدا کنند. در یک کلام می­‌توان گفت شبه‌­خانواده یکی از دلایلی است که ما را به آینده و کم­تر شدن جرم، امیدوارتر خواهد کرد.

مراکز تربیتی شبه خانواده در اصل از اعضایی شبیه به خانواده‌­های واقعی تشکیل می‌­شود و این اعضا سعی دارند چه از لحاظ سلامت روحی و چه از لحاظ سلامت جسمی فرزندان خود را حمایت کنند، چرا که شاید در ابتدا این حمایت­‌ها جنبه وظیفه داشته ­باشد اما بعد از مدتی تک تک کارکنان شبه­‌خانواده وابستگی عاطفی به فرزندان پیدا کرده و آن­ها را خانواده خود می­‌دانند. اما همه چیز در شبیه­‌سازی به خانواده، خلاصه نمی­‌شود و آموزش­‌های مختلف و جلسات متعدد روان­درمانی و مشاوره را می­‌توان نقطه قوت تربیت فرزندان در مراکز شبه‌­خانواده دانست.

 

بازدید نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی/ دغدغه نخست بهزیستی، توانمندسازی مددجویان است

نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سفر به آذربایجان شرقی ضمن نشست با اعضای شورای معاونان بهزیستی استان و تشکیل جلسه با مدیران مراکز شبه خانواده شهرستان تبریز، از خانه های کودکان و نوجوانان و همچنین از مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی بازدید کردند.

* مرکز پژوهش ها، عقل منفصل مجلس

معاون مرکز پژوهش های مجلس و مدیر اجتماعی مرکز پژوهشگاه، این مرکز را مشاور و عقل منفصل مجلس دانست.

مهدی مختاری معاون اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس، در نشست با مدیرکل و معاونین اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به کار کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس در تمامی لوایح ابراز داشت : کار دقیق کارشناسی در این حوزه مستلزم حضور در جامعه هست و در صورت عدم اطلاع از اجتماع اثر منفی خود را بر اجتماع می گذارد و همین امر لزوم و اهمیت حضور میدانی دست اندرکاران و کارشناسان مرکز پژوهش ها و آشنایی با فعالیت ها و مسایل دستگاهها را روشن می سازد.

* استان آذربایجان شرقی، جزء استانهای دارای تجارب موفق

وی انتقال تجربه ها و الگوهای موفق را امری بسیار حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت : در برخی از موارد قابل بررسی در این مرکز که نیاز به مشاوره احساس می شود؛ افرادی که انجام دهنده کار هستند؛ خود بهترین مشاور در موارد مد نظر می باشند.

مختاری، استان آذربایجان شرقی را جزو استانهای دارای تجارب موفق ارزیابی کرد و ادامه داد : خیران جزو سرمایه های اجتماعی در جامعه می باشند و باید به عنوان الگو در کاهش آسیب ها به آنان اشاره کرد و برای حفظ این سرمایه ها، اقدامات بایسته انجام شود.

 

*توانمند سازی فرزندان بهزیستی با همکاری فنی و حرفه ای

مدیرکل بهزستی آذربایجان شرقی نیز در نشست مشترک با نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس، از برنامه ریزی لازم برای توانمندسازی فرزندان بهزیستی از طریق همکاری تنگاتنگ این اداره کل با فنی و حرفه ای استان در زمینه مهارت آموزی خبر داد.

فرگل صحاف در این نشست که با حضور معاون مرکز پژوهش های مجلس؛ کارشناس مسئول حوزه اجتماعی مرکز پژوهشگاه مجلس و مدیرعامل کانون مراکز شبه خانواده کشور برگزار شد؛ با بیان واگذاری ۹۰ درصد از فعالیت های بهزیستی به مراکز غیردولتی ابراز داشت: در حوزه معاونت پیشگیری در زمینه درمان و بازپروری معتادان ۷۰ مرکز موجود در سال گذشته به بیش از ۲۵ هزار نفر از متقاضیان ارائه خدمت کرده اند و ۳۵ هزار و ۷۸۱ هزار نفر از خدمات حضوری و ۷۲ هزار و ۶۸۵ نفر از خدمات تلفنی، ۱۹ مرکز دولتی و ۱۵۷ مرکز غیر دولتی زیر نظر این اداره کل بهره مند شده اند.

 * سازش ۲۰ درصدی مابین زوج های متقاضی طلاق توافقی

وی تعداد مراکز مجری در طرح تصمیم را ۳۶ مرکز در سطح استان عنوان کرد که گزینش آنها بر اساس سوابق انجام شده است و از ایجاد سازش ۲۰ درصدی مابین زوج های متقاضی طلاق توافقی ارجاع داده شده توسط بهزیستی خبر داد.

صحاف پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از اولویت های اساسی فعالیت های بهزیستی دانست و ادامه داد: گروه های همیار، گروه های مردمی و جهادی، همراهان بهزیستی می باشند و با توجه به اینکه گروه های همیار در بطن جامعه هستند، در شناسایی گروه های هدف به ما کمک می نمایند و از این رو تعداد گروه های همیاران سلامت در پایگاه های سلامت اجتماعی ۲۴ مرکز می باشد که بیش از ۴۱۰ هزار نفر از افراد، تحت پوشش خدمات آسیب های اجتماعی قرار گرفتند.

وی ارائه خدمات توانبخشی به افراد دارای معلولیت در مراکز شبانه روزی را یادآور شد و ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۴۰۰ نفر از ۹۲ مرکز روزانه و  ۲۴۱۰ نفر نیز از ۴۹ مرکز شبانه روزی خدمات دریافت کرده اند.

اقامت ۳۳۵ فرزند بهزیستی در ۲۴ خانه نگهداری کودک و نوجوان از اهم فعالیت های امور اجتماعی بود که صحاف به آن اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با افزوده شدن مرکز اورژانس اجتماعی شهر سهند، تعداد مراکز مذکور به ۱۸ مرکز در استان افزایش یافت و ۳۰هزار نفر از خدمات این مرکز بهره مند شوند.

  *کمک 201 میلیاردی خیران به مددجویان بهزستی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی همچنین از کمک ۲۰۱ میلیارد تومانی خیران اعم از نقدی، غیرنقدی و خدماتی به مددجویان بهزیستی خبر داد.

صحاف توانمندسازی مددجویان را از اهم دغدغه های بهزیستی استان خواند و ابراز داشت: در سال گذشته با اعطای ۴۱۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی و ۳۱ میلیارد تومان تثبیت شغلی و جبران کارایی باعث ایجاد یا تثبیت شغلی ۷۵۷۹  نفر در استان شویم که تک تک آن ها در سامانه اشتغال با مشخصات دقیق، ثبت شده است .

 وی گذراندن دوره استاد شاگردی از ۱۵ سالگی توسط فرزندان بهزیستی در راستای اشتغال را از اقدامات بهزیستی عنوان کرد و ابراز داشت: در سال قبل ، ۶۶۲ واحد مسکن مددجویی احداث و تحویل مددجویان استان شده است و از ابتدای نهضت ملی مسکن تاکنون جمعا ۱۱۷۵۷ واحد مسکونی تحویل مددجویان شده است.

 

* رصد مسائل خارج از تیررس مجلس

 کارشناس مسئول حوزه اجتماعی مرکز پژوهشگاه مجلس نیز در این نشست، رصد مسایل خارج از تیررس مجلس و احصاء موارد و مشکلات را هدف بازدید ها و نشست روسا و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس با نمایندگان دستگاهها عنوان کرد.

حسام عزت آبادی با بیان اینکه مسایل و مشکلات استان آذربایجان شرقی از جنس آسیب های خاص کلانشهرها می باشد ابراز داشت : شهرت تبریز به شهر بدون متکدی از افتخارات این شهر است که باید دلیل این موفقیت شناسایی و در سایر استانها از این تجربه استفاده شود و آشنایی با مشکلات کارشناسی مغفول مانده و شناسایی راه حل ها و موفقیت های حاصل شده و روش تحصیل آنها از اهم مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.

* تعامل مجلس، سازمان بهزیستی و شرکای اجتماعی؛ کلید حل مشکلات مراکز شبه خانواده

مدیرعامل کانون مراکز شبه خانواده کشور نیز در این نشست، کلید حل مشکلات مراکز شبه خانواده را تعامل بیش از پیش مجلس، سازمان بهزیستی و شرکای اجتماعی بیان کرد و اظهار امیدواری کرد تا در آینده شاهد انتقال مستقیم فرزندان به خانواده های آموزش دیده و دارای توانایی، به جای شیرخوارگاه و مراکز شبه خانواده باشیم.

 احمد خاکی با تشریح و بیان لزوم این ارتباط و تعامل اظهار داشت: حمایت از مراکز شبه خانواده که اقدام به نگهداری شبانه روزی بیش از ده هزار نفر در سراسرکشور از فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست می کنند؛ در راستای بررسی وضعیت موجود در مراکز و آنالیز قیمت هزینه کرد بسیار حائز اهمیت می باشد و شناسایی مشکلات مراکز از طریق بازدید و حضور در خانه های شبانه روزی از طریق مدیران خود مراکز، مهم است.

وی برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان مربوطه و مدیران سازمان بهزیستی برای حل مشکلات را خاطر نشان شد و از اهتمام رییس و مسئولان سازمان بهزیستی برای رفع مشکلات خبر داد.  

مدیرعامل کانون مراکز شبه خانواده کشور افزود: امروزه  با مشکلاتی از قبیل پایین بودن یارانه مراکز نسبت به هزینه کرد آنها،  بالا بودن تعرفه های حامل های انرژی،  هزینه بیمه تامین اجتماعی و جریمه دیر کرد، عمل نشدن به واگذاری زمین به موسسات خیریه از طرف وزارت مسکن و .... برخورد می کنیم که نیاز هست با جلسات کارشناسی و ارتباط مستمر با نمایندگان، مجلس و سازمان، این مشکلات را برطرف کرد.

رامین نوابی رییس هیئت مدیره کانون شبه خانواده استان و عضو هیات مدیره کشور نیز یکی از اهداف سفر را بررسی آخرین وضعیت کانون های شبه خانواده استان اعلام کرد و اظهار داشت:  نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس و مدیرعامل کانون شبه خانواده کشور در سفری دو روزه به استان، ضمن شرکت در نشست شورای معاونان بهزیستی استان، از خانه های نگهداری کودکان و نوجوانان، مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی فرزندان رحمت، مرکز شکوفه های مهرجو، موسسه توانبخشی سالمندان و معلولان آذرشهر، خانه کودک و نوجوان علوی آذرشهر و خانه ندای مهر بناب و مناطق آسیب ( اجتماعی) کلانشهر بازدید و از نزدیک در جریان اقدامات، چالش ها و فعالیت ها قرار گرفتند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ