دیابت درجوانی ریسک آلزایمر را افزایش می دهد

اقتصاد ایران: پیش دیابت که اغلب قبل از دیابت نوع ۲ اتفاق می افتد، شکلی از بیماری است که بیشترین ارتباط را با چاقی دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از مدیسن نت، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که زمان این انتقال ممکن است زمینه را برای زوال عقل در سال‌های بعد فراهم کند.

پیش دیابت به سطوح قند یا گلوکز خون اطلاق می‌شود که بالاتر از حد طبیعی است اما به اندازه کافی بالا نیست که به عنوان دیابت تعریف شود.

محققان دریافتند افرادی که قبل از تولد ۶۰ سالگی مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده باشند، سه برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض ابتلاء به زوال عقل قرار دارند. این افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل در افرادی که در سنین بالاتر به دیابت مبتلا شده بودند کمتر بود. به عنوان مثال، در سن ۸۰ سالگی، ابتلاء به دیابت با احتمال بالاتر ابتلاء به زوال عقل همراه نبود.

«مایکل فانگ»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه جان هاپکینز مریلند، گفت: «کُند کردن یا جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت ممکن است راه مهمی برای جلوگیری از زوال عقل باشد.»

اینکه دقیقاً چگونه پیشرفت از پیش دیابت به دیابت نوع ۲ بر خطر زوال عقل تأثیر می‌گذارد به طور کامل مشخص نیست، اما محققان یک نظریه دارند.

مقاومت به انسولین و سطوح بالای قند خون با دیابت مرتبط است و به تجمع بتا آمیلوئید و تاو در مغز کمک می‌کند. اینها نشانه‌های بیماری آلزایمر، شایع‌ترین شکل زوال عقل است.

فانگ گفت: «انباشته شدن آمیلوئید بتا آمیلوئید و تاو ممکن است باعث از بین رفتن سلول‌های مغز شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به زوال عقل شود.»

او توضیح داد: «مشخص نیست که آیا پیش دیابت یک عامل خطر مستقل است یا اینکه افراد مبتلا به پیش دیابت به سادگی در معرض خطر بیشتر دیابت هستند. یافته‌های ما از این نظریه حمایت می‌کند که پیش دیابت بیشتر برای زوال عقل مهم است زیرا این بیماران در معرض خطر ابتلاء به دیابت هستند.»

به گفته محققان، پیشگیری یا مدیریت دیابت یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان برای کاهش خطر زوال عقل و محافظت از مغز در برابر زوال شناختی انجام داد.

رژیم غذایی سالم، ورزش و کنترل وزن اولین گام برای پیشگیری و مدیریت دیابت است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ