این یاقوت سبز هم خوشمزه است، هم لاغرتان می‌کند!

اقتصاد ایران: این روزها وارد هر خانه‌ای می‌شوید از شما با گوجه سبز پذیرایی می‌کنند. این میوه علی رغم طعم جذابش خواص بسیاری هم برای بدن دارد. در این گزارش سعی می‌کنیم که فواید و ضررهایی که این یاقوت سبز خوشمزه دارد را مرور کنیم، همچنین خواهیم گفت چه افرادی باید دور گوجه سبز را خط بکشند.

گروه زندگی: چند روزی است که به آخرین ماهِ اولین فصل سال رسیدیم، حیف‌مان آمد در باب میوه گرد و کوچولو و سبز و آبدار و عزیز دردانه این فصل چیزی نویسیم. هرچه نباشد، این میوه خواهان زیادی دارد و برایش سر و دست زیادی می‌شکنند. گوجه سبز؛ این میوه نوبرانه فصل بهار را عروس که نه، اما می توان داماد این فصل نام گذاشت! هر چه نباشد، شاخ شمشاد بهار و تابستان است و تا اسمش می‌آید هوش از سر خیلی‌ها می‌پرد. این میوه علی رغم طعم جذابش خواص بسیاری هم برای بدن دارد. آب دهان‌هایتان را قورت دهید، در این گزارش سعی می‌کنیم فواید و ضررهایی که این کوچولوی خوشمزه دارد را برایتان بگوییم  تا خدایی نکرده با زیاده روی در خوردن گوجه سبز خاطره بدی از این میوه دوست داشتنی به سراغ‌تان نیاید. 


گوجه سبز با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. 

* دنیای پر رمز و راز یاقوت سبزی به نام گوجه سبز

این روزها وارد هر خانه‌ای می‌شوید از شما با گوجه سبز پذیرایی می‌کنند. بچه‌ها و حتی افرادی که سن و سالی از آنها گذشته است هم از دیدن گوجه سبز به وجد می‌آیند و کیف‌شان کوک می‌شود؛ اما بشنوید از مزایای این میوه گوشتی و آبدار؛ گوجه سبز با آنتی اکسیدانی که دارد، بدن‌‌ را در مقابل عوامل عفونی، مقاوم و با التهاب و رادیکال‌های آزاد مخرب مقابله می‌کند، از این رو این یاقوت سبز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. 
برخی پزشکان معتقدند این میوه ترش‌مزه برای درمان تومورها هم موثر است. اما کسانی که به مزه ترش حساسند، می‌توانند از پخته شده آن در انواع خورش‌ها استفاده کنند. 
شاخِ شمشاد فصل بهار، باعث بهبود گوارش، تقویت دستگاه ایمنی بدن، سلامت دهان و دندان می‌شود. این یاقوت سبز می‌تواند باعث بهبود متابولیسم بدن شود که در نتیجه چربی سوزی را به دنبال دارد. اما یکی از بهترین مزیت‌های آن از نگاه بانوانی که به دنبال تناسب اندام هستند، این است که فیبر موجود در گوجه سبز، عملکرد سریع روده‌ها را تنظیم می‌کند و در نتیجه در کاهش وزن و رفع مشکلات گوارشی و در نهایت لاغری تاثیر گذار خواهد بود.


ویتامین‌های گروه B موجود در گوجه سبز برای درمان استرس، افسردگی و سلامتی پوست و اعصاب مفید است.

* فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه!/ با این میوه گرما را فراموش کنید!

با فوایدی که تا به حال از این میوه سبز و گوشتی و کوچولو برایتان گفتیم، احتمالا شما هم به این ضرب‌المثل رسیده‌اید که «فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه!»، اما این تمام مزایای گوجه سبز نبود، به هر حال بی جهت نیست که به این میوه یاقوت سبز می‌گویند. دردسرتان ندهیم و بیشتر از این دل و دهان تان را به آب نیندازیم، برویم سر اصل مطلب؛ گوجه سبز سرشار از مقدار زیادی پروتئین، چربی، انواع کربوهیدرات ها و نمک های معدنی، اسید های ارگانیک سبز شامل اسید سیتریک، اسید مالیک، تانیک اسید، اسید بنزوئیک، اسید تارتاریک و..  است.

علاوه بر این گوجه سبز سرشار از ویتامین C، B و آهن است. آهن موجود در این میوه می‌تواند به درمان کم خونی که ناشی از فقر آهن باشد، کمک شایانی کند.همچنین مقادیر بالای ویتامین C موجود در گوجه سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. همچنین ویتامین‌های گروه B موجود در گوجه سبز برای درمان استرس، افسردگی و سلامتی پوست و اعصاب مفید است. خسته که نشدید از شنیدن مزایای این میوه کوچولو؟! صبور باشید، نکته جالبش هنوز مانده است؛ به گفته متخصصان طب سنتی گوجه‌سبز می‌تواند برای کاهش اختلالات ناشی از گرمای مفرط سودمند باشد، مثلاً کسانی که در گرما دچار تشنگی زیاد و خارش و سوزش پوست می‌ شوند با خوردن چند گوجه سبز در روز بهتر می‌شوند. 


در برخی شهرهای شمالی کشورمان به دلیل طبیعت سرد گوجه سبز  این میوه را همراه با سبزی‌های کوهی(دَلال) که طبع گرم دارد، مصرف می‌کنند.

*  این افراد با احتیاط گوجه سبز بخورند!

تا به اینجای گزارش هرچه گفتیم، جز خوبی نبود، اما حواستان باشد در خوردن این میوه پر منفعت باید احتیاط کرد، تا این میوه خوشمزه و مفید بلای جانتان نشود. به دلیل طبیعت سرد گوجه سبز در برخی شهرهای شمالی کشورمان این میوه را همراه با سبزی‌های کوهی که خاصیت گرم دارند، مصرف می‌کنند که شما هم می‌‌توانید از این راهکار استفاده کنید.  همچنین باید حواستان باشد در خوردن گوجه سبز، نارس و کال زیاده‌روی نکنید، چراکه باعث ایجاد نفخ، سوءهاضمه و درد شکمی می‌شود. 
همانطور که گفتیم طبع گوجه سبز سرد است و زیاده‌روی در خوردن آن برای افراد سرد مزاج مشکلاتی به وجود می‌آورد، این افراد بهتر است گوجه سبز را با گلپر مصرف کنند. همچنین مصرف بیش‌از اندازه گوجه سبز توسط خانم‌های باردار باعث رانش مزاج، از دست دادن آب بدن مادر و بروز مشکلات سلامتی برای جنین می‌شود. 


 کودکان از حدود سنین سه سالگی به بعد می‌توانند گوجه سبز به میزان کم بخورند، آن هم در صورتی که حساسیت نداشته باشند.

* چه کسانی گوجه سبز نخورند؟

«سمیرا مرادی»؛ متخصص تغذیه با ذکر این نکته که گوجه‌سبز هم مانند دیگر میوه‌ها ممکن است برای برخی افراد حساسیت‌زا باشد، می‌گوید:«باید در مصرف گوجه سبز به‌ویژه برای کودکان زیر سه سال، زنان باردار و افراد دارای آلرژی دقت کرد. افراد مبتلا به رفلاکس نیز نباید از این میوه مصرف کنند، میزان اسید گوجه سبز بالا است که می‌تواند باعث سوزش معده، معده درد و رفلاکس در افرادی شود که از ناراحتی‌های معده رنج می‌برند.
همچنین خانم‌های بارداری که به سنگ کلیه و مجاری ادرار مبتلا هستند باید از مصرف گوجه سبز و آلو اجتناب کنند، چرا که اسید اگزالیک موجود در این میوه‌ها می‌تواند منجر به تولید سنگ‌های متبلور در بدن برخی افراد شود.»


گوجه سبز را با نمک زیادی نخورید، چراکه برای سلامتی خطرناک است.

بیشتر افراد در خوردن نمک با گوجه سبز افراط می کنند که این زیاده روی به ضررشان تمام می شود.مخصوصاً افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماران کلیوی نباید نمک زیاد مصرف کنند. همچنین کارشناسان می‌گویند کودکان از حدود سنین سه سالگی به بعد می‌توانند گوجه سبز به میزان کم بخورند، اما حتماً باید والدین از نداشتن حساسیت به این میوه در آن‌ها اطمینان داشته باشند. علاوه بر این به گفته متخصصان طب سنتی مصرف زیاد گوجه‌سبز در بیماری‌های سرد گوارشی توصیه نمی‌کنند. گوجه‌سبز برای کسانی که نفخ می‌کنند یا مدفوع خشک و دفع سخت دارند زیان‌آور است. 


متخصصان طب سنتی مصرف زیاد گوجه‌سبز در بیماری‌های سرد گوارشی را توصیه نمی‌کنند.

*اول بشویید بعد میل کنید!

حواستان باشد که این میوه خوشمزه را نشسته میل نکنید، چراکه ممکن است آلوده باشد و خدایی نکرده احتمال ابتلاء به بیماری‌های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت‌های غذایی وجود دارد.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ