رشد بی سابقه قیمت جهانی گندم در یک روز

اقتصاد ایران: با و جودی که قیمت جهانی گندم هر روز رکوردهای جدیدی را ثبت می کند، مسئولان داخلی از مناسب بودن قیمت خرید تضمینی داخل می گویند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، رکوردهای جدید افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد به طوری که تنها قیمت گندم حدود 12 دلار در یک روز رشد قیمت داشت، این در حالی است که مسئولان داخلی از مناسب بودن نرخ خرید تضمینی گندم داخلی می گویند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به تازگی گفته است که نرخ خرید 15 هزار تومان برای خرید تضمینی گندم مناسب است که می تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد.

داوود منظور با بیان اینکه قیمت تعیین شده درباره خرید تضمینی گندم، قیمت جذابی است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشاورزان هم استقبال خوبی از این تعیین قیمت داشته‌اند و ما هم مکلفیم که مطالبات کشاورزان را به سرعت به آن‌ها پرداخت کنیم.

به گزارش بلومبرگ، گندم در آخرین روز کاری این هفته 11.75 دلار و ذرت 13.25 دلار افزایش را در یک روز ثبت کرد که بیشترین افزایش در یک روز به حساب می‌آید. البته دیگر محصولات اساسی هم رشد قیمت داشتند به طوری که یولاف 7.5 دلار و دانه روغنی سویا 13.25 دلار رشد قیمت را تجربه کرد.

افزایش قیمت‌ها در شکر و پنبه هم که از مهمترین محصولات اساسی هستند نیز  ادامه داشت به طوری که شکر 54 سنت و پنبه 2 دلار افزایش قیمت را تجربه کرد.

سال گذشته پس از جنگ روسیه و اوکراین و نیز در ادامه بیماری کرونا قیمت کالاهای اساسی کشاورزی بسیار افزایش یافت و طبق اعلام سازمان خواروبار جهانی ملل متحد شاخص غذایی از رشد قابل توجهی برخوردار بود.

در حال حاضر دنیا برای جلوگیری از تجربه تلخ دوران کرونا و جنگ روسیه و اوکراین به دنبال برنامه ریزی جدید برای اطمینان از امنیت غذایی هستند.

آنها تا جایی که می توانند تمرکز خود را روی تولید محصولات اساسی در داخل متمرکز کرده و می‌خواهند وابستگی خود را به واردات این گونه کالاها کاهش دهند.

از سوی دیگر کشورهای وارد کننده تلاش می‌کنند که تا جایی که می‌توانند ذخایر خود را بیشتر کنند به طوری که طبق آمارها تنها چین نیمی از گندم صادراتی دنیا را در انبارهای خود ذخیره کرده است.

طبق نظر کارشناسان در صورتی که دولت با برنامه ریزی از جمله تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی، کشاورزان را به تولید داخلی به و یژه در محصولات اساسی ترغیب کنند خطر امنیت غذایی را کاهش داده و سود اقتصادی بیشتری هم به دلیل نااطمینانی که این روزها در واردات وجود دارد، خواهد داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ