کشاورزی دانش‌بنیان لازمه رقابت در بازارهای جهانی

اقتصاد ایران: رئیس دفتر شبکه ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی قراردادی از برنامه‌ها و سیاست‌‌ها در حوزه توسعه نخود است، باید کشاورزی دانش‌بنیان شود تا در بازار رقابتی پیش برویم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،عبداله موموندی رئیس دفتر شبکه ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی امروز در جشنواره ملی نخود کرمانشاه، اظهار کرد: در کشور ما محصولات متنوعی تولید می‌شود، اکثر محصولات را می‌توانیم تولید کنیم، اما طی سال‌هایی با محدودیت مواجه می‌شویم.

وی مطرح کرد: باید نظام برنامه‌ریزی در کشت محصول که همان الگوی کشت هست به خوبی در کشور اجرا شود، چه مقدار غذا و در چه نقطه‌ای از کشور با چه کمیت و کیفیتی لازم است بابد در الگوی کشت دیده شود؛ امروزه غذا اقتدار آفرین است.

وی افزود: نخود یکی از محصولاتی است که در الگوی کشت قراردادی و در سبد غذایی جامعه قرار گرفته است،  نظام کشاورزی ما در خرده مالکی زارعین نمی‌تواند به اهداف برسد و طبق پیش‌بینی باید حدود ۳۵۰ هزار تن تولید نخود داشته باشیم.

رئیس دفتر شبکه ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۳۵ هزار تن نخود صادرات داشته‌ایم که در حوزه نخود جای کار دارد و باید در بازار رقابتی پیش برویم، باید کشاورزی دانش‌بنیان شود و انتقال آن به مزارع و کشاورز محور شود و نیاز به کار مداوم دارد.

 موموندی اظهار کرد: در کنار تحقیقات، نظام نوآوری باید بوجود بیاید، شبکه نظام نوآوری به خوبی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در راستای دانش دیده شده است.

 الگوی کشت، کشاورزی قراردادی از برنامه‌ها و سیاست‌های مورد تأکید موموندی در حوزه توسعه نخود بود.

*توسعه کشت نخود نیازمند صنایع وابسته است

محمدی، سرپرست معاونت امور هماهنگی اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه این جشنواره با اشاره به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال مهار تورم و افزایش تولید نامگذاری شده است، گفت: باید با اجرای برنامه‌های افزایش تولید و پیگیری روند کاهش قیمت، تورم را مهار کنیم.

وی با اشاره به واردات نهاده‌های ذرت و سویا، خاطرنشان کرد: باید روی توانمندی‌ها و داشته‌های خودمان کار کنیم.

 سرپرست معاونت امور هماهنگی اقتصادی استانداری کرمانشاه افزود‌: صنایع وابسته بسیار مهم است و  اقتصاد استان تشنه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی است.

وی تصریح کرد: کرمانشاه در الگوی کشت پیشتاز است، لذا باید صنایع وابسته و زنجیره ارزش را در حوزه کشاورزی ودر همه محصولات تکمیل کنیم.

محمدی تصریح کرد: نخود یکی از داشته‌های ما در استان کرمانشاه هست که نیازمند توجه و توسعه صنایع وابسته است.

وی گفت: توسعه کشت نخود نیازمند سرمایه‌گذاری در این زمینه و زنجیره ارزش قطعا توسعه کشت و کار نخود را فراهم می‌آورد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ