اجرای تورهای عملیاتی برای بررسی روند مناسب‌سازی در کشور/ اسامی 3 غایب نشست مناسب سازی

اقتصاد ایران: معاون وزیر کشور باتأکید بر ایجاد تورهای عملیاتی و اجرایی برای بررسی مناسب‌سازی در کشور گفت: این تورها را باید به زودی و با حضور سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها برای نظارت بر چگونگی اجرای مناسب‌سازی در کشور فعال کنیم.

به گزارش خبرنگار آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، بیست و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور ساعتی پیش در سازمان بهزیستی آغاز شد. در این نشست مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور با مهم خواندن توجه به مناسب‌سازی در استان‌ها و شهرهای کشور اظهار کرد: دستگاه‌ها باید مناسب‌سازی را اجرا کنند، اما هنوز نسبت به این موضوع حساس نشده‌اند. این حساسیت را باید ما ایجاد و باید در این مسیر ما حرکت کنیم.

وی با ارائه به یک پیشنهاد برای اجرای مناسب‌سازی بهتر در استان‌های کشور گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم امسال فراخوانی را در کشور داشته باشیم تا بتوانیم از حضور نخبگان برای بهره‌مندی از طرح‌های آنها در عرصه مناسب‌سازی استفاده کنیم.

وی برخی از سازمان‌ها را مهم‌ترین بخش‌های عرصه مناسب‌سازی دانست و گفت: باید نسبت به شناسایی گلوگاه‌ها و جاهای حساس که بیشترین سهم را در ایجاد مناسب‌سازی دارند، اقدام کنیم.

معاون وزیر کشور در ادامه با تأکید بر ایجاد تورهای عملیاتی و اجرایی برای بررسی مناسب‌سازی در کشور عنوان کرد: این تورها را باید به زودی و با حضور سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها برای نظارت بر چگونگی اجرای مناسب‌سازی در کشور ایجاد کنیم.

محمدعلی قادری، رئیس سازمان بهزیستی در این نشست گفت: ما در نشست پیشین این جلسه 29 مصوبه داشتیم که تأکید داریم تمامی آنها باید اجرا شود.

وی افزود: در سال 1402 ما فضای پیگیری را از سمت سازمان دنبال خواهیم کرد که از 29 مصوبه‌ای که تأکید کردیم 14 بند و مصوبه مربوط به استانداران و فرمانداران است و این ابلاغیه‌های از سوی وزیر کشور صورت گرفته و استانداران و فرمانداران را مکلف به انجام و پیگیری مصوبات می‌کند. بر اساس ماده 29 قانون ما باید جلسات مناسب‌سازی را در وزارت راه و شهرسازی برگزار کنیم اما تاکنون توفیق حضور در این وزارتخانه را برای برگزاری جلسات نداشتیم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به دیگر بندهای این مصوبات گفت: استانداران و فرمانداران باید مشاوران افراد دارای معلولیت را در کنار خود داشته باشند تا بتوانیم به خروجی‌های بسیار مطلوبی دست پیدا کنیم که البته تعیین این مشاوران باید با تأیید سازمان بهزیستی صورت گیرد.

وی با تأکید بر ایجاد ردیف بودجه‌ای برای سرفصل‌های مناسب‌سازی در دستگاه‌ها گفت: بر این اساس باید هر سازمان و دستگاهی بودجه متناسب برای مناسب‌سازی را در سال 1402 پیش‌بینی کرده باشد و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد که کدام دستگاه به آن توجه داشته است.

قادری  یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده را شهر پایلوت برای دسترس‌پذیری عنوان کرد و گفت: چند سالی است که این موضوع عملیاتی نشده است اما باید ببینیم کدام استاندار و فرماندار پیشگام در این عرصه خواهد بود.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها نیز مکلف به اجرای دسترس‌پذیری در مناسب‌سازی در پارک‌ها و معابر هستند و یکی از مسائل نیز همین ایجاد پارک متناسب و دسترس‌پذیر برای معلولان است که این نیز باید اجرا شود.

در ادامه محمود نژاد، مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور معلولان، با انتقاد از عدم اجرای مصوبات مناسب‌سازی کشور گفت: این مصوبات تاکنون در دستگاه ها و سازمان‌ها اجرا نشده‌اند و مادامی که جلسه در سازمان بهزیستی برگزار می‌شود، کاری از پیش نمی‌رود.

وی افزود: به چه دلیل نباید یک مدیر بانک در جلسات ما حضور پیدا نکند، باید این مسائل را پیگیری کنیم.

وی یادآور شد: این همه درگاه بانکی در کشور چرا نباید مناسب‌سازی باشند و دارای یک سخنگو باشند که بتوانند متناسب با معلولان خدمات‌دهی کنند.

وی همچنین با ابراز نگرانی از روند مناسب‌سازی در پروژه نهضت مسکن ملی گفت: تا دیر نشده باید نظارت بر مناسب‌سازی روند ساخت این مسکن‌ها صورت بگیرد.

اشتری نماینده شبکه ملی ناشنوایان نیز گفت: دسترس پذیری به آتش‌نشانی و مراکز خدمات‌رسان و سلامت امری مهم است که متأسفانه برای ناشنوایان تاکنون این امر محقق نشده است.

ضرورت ایجاد سامانه پیامکی برای اورژانس کشور

وی گفت: ایجاد سامانه پیامکی برای اورژانس کشور هم مسئله‌ای حیاتی به‌شمار می‌رود.

نماینده شبکه ملی نابینایان نیز با طرح این مسئله که باید به نابینایان در جامعه توجه کرد، گفت: در مترو و اتوبوس‌ها اقدامات خوبی برای نابینایان صورت گرفته اما جای کار بیشتری دارد.

وی یکی از عمده مشکلات نابینایان را مربوط به درگاه‌های بانکی و مناسب‌سازی ای تی ام‌ها دانست و خاطرنشان کرد: باید ای تی ام ها متناسب با ویژه نابینایان طراحی شوند و حتی می‌توان با نرم افزارهایی این اقدام را عملی کرد.

موزه ها برای نابینایان مناسب سازی نشده است

نماینده شبکه ملی نابینایان با اشاره به مناسب سازی موزه‌ها گفت: متأسفانه موزه‌ها نیز متناسب با نابینایان ایجاد نشده است. یک نابینا تنها یک شیشه را حس می‌کند و دیگر هیچ. ما گفتیم که یک موزه ویژه نابینایان احداث کنید؛ چراکه در کشور اسپانیا از طریق مینیاتور ها و به صورت برجسته تمام نمادهای ملی کشور را طراحی کرده‌اند.

به گزارش فارس در بیست و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، وزارتخانه‌های علوم، صمت، راه و شهرسازی در این نشست حضور نداشتند و از غایبان این هم اندیشی بودند.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ