بسترسازی نمایشگاه آینده صنعت چاپ برای افزایش سهم ۵ درصدی ایران از بازار خاورمیانه

اقتصاد ایران: رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: سهم ۵ درصدی ایران از بازار محصولات چاپی خاورمیانه قابل افزایش است و نمایشگاه آینده صنعت چاپ ایران با این هدف به برند‌سازی چاپ ایران در منطقه می‌پردازد.

- اخبار فرهنگی -

بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرگنندگان صنعت چاپ، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به شرایط صنعت چاپ گفت:‌ مسلم است شرایط اقتصادی کشور در سال 1401 به گونه‌ای بود که نه تنها صنعت چاپ بلکه صنایع دیگر وابسته به صنعت چاپ هم در یک تلاطم و بی ثباتی اقتصادی قرار گرفتند، فشار اقتصادی که در شرایط تحریم به وجود آمده تاثیر قابل توجهی در صنعت چاپ گذاشته و موجب نابسامانی و بی‌ثباتی در قیمت‌ها شده است. در نتیجه سرمایه‌گذاری برای تولید و فعالیت مولد در صنعت چاپ کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد:‌ در چنین شرایطی وقتی برای کالایی در زنجیره تامین، تعریف  قیمت می‌کنید و بعد در سیستم تولید هم هزینه‌ قیمتی تعریف می‌کنید، با نوسان قیمت روزانه،‌ نمی‌توان به تامین  مواد اولیه دوباره برای تولید اقدام کرد. ادامه‌دار شدن این روند،‌ موجب از بین رفت سرمایه‌ در گردش می‌شود و خواه‌ناخواه موجب کندی و ایجاد مشکل در زمینه نوسازی تجهیزات می‌شود.

عابدین تصریح کرد:  در همین راستا در سال گذشته با کاهش 20 درصدی سفارشات چاپی روبرو بودیم. در زمینه سفارشات خارجی نیز مشکلاتی وجود دارد که لازم است به رفع آن‌ها بیاندیشیم. در نمایشگاه آینده صنعت چاپ  اتفاقات خوبی در زمینه برقراری ارتباط با خریداران رخ داد‌، با توجه به اینکه عمده خریداران خارجی با نرخ ریالی کار می‌کنند، برایشان مقرون به صرفه است که سفارشات خود را به فعالان بازار ایران بدهند‌، از سوی دیگر با توجه به اینکه ما مراودات بانکی نیز نداریم،‌ به نظر می‌رسد فعلا از همین مسیر باید فعالیت کرد.

به گفته عابدین،‌ صادرات صنعت چاپ ایران امروز بیشتر صادرات رسمی است،‌  بیشترین حجم آن نیز در زمینه مواد پلیمری است که ما در ایران مزیت نسبی تولید آن را داریم. ما مزیت صادراتی لفاف‌های انعطاف‌پذیر با ارزش افزوده چاپ و بسته بندی را داریم که بیشترین صادرات ما در کشور در این زمینه است و به کشورهای عراق،‌ افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و قزاقستان صادر می‌شود.با این حال ما تنها 5 درصد از بازار خاورمیانه را در دست داریم در حالیکه ترکیه 50 درصد این بازار را دارد.

 وی با اشاره به واردات محصولات چاپی نیز گفت: واردات ما از نظر کالای چاپی کاهش داشته است،‌ توان تولید این کالاها و تبدیل مواد اولیه و واسطه‌ای به محصول تمام شده در ایران طی 10 سال گذشته افزایش بسیاری داشته است، در بخش تولید لیبل ها خطوط تولیدی لیبل که وارد کشور شد، بازار جدیدی برای تامین مواد اولیه ایجاد کردند.

رئیس نمایشگاه آینده صنعت چاپ ایران‌، با اشاره به نخستین نمایشگاه آینده صنعت چاپ که دی ماه در تهران برگزار شد،‌ گفت: نمایشگاه‌های آینده چاپ ایران  با هدف برندسازی بین‌المللی در منطقه و فرامنطقه و به عنوان نمایشگاه و رویداد تخصصی صنعت چاپ طراحی شده است‌، هدف ما این است که این نمایشگاه را به عنوان یک برند بین‌المللی در ایران پیش ببریم، همه نمایشگاه‌های تخصصی هر کدام در جایگاه خود می‌توانند به معرفی صنایع مختلف در صنعت چاپ و بسته بندی در منطقه و حوزه بین‌المللی کمک کنند.

وی ادامه داد:  با این رویکرد‌‌،‌ هدف‌گذاری برگزاری دوره دوم نمایشگاه انجام شده و تلاش خواهیم کرد که  نمایشگاه در دوران آتی بتواند به  ارائه توانمندی‌ها و انتقال دانش و ارائه ماشین‌آلات ایرانی در منطقه و معرفی ایران به جامعه بین‌المللی بپردازد که این خود، موجب رشد سرمایه‌گذاری  در صنعت چاپ ایران خواهد شد. با این هدف زمینه حضور بیشتر مجموعه‌های دارای ماشین آلات و تجهیزات تولیدی صنعت چاپ و بسته‌بندی را فراهم کردیم،‌ در این راستا ظرفیت نمایشگاهی در دوره دوم برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران تا 11 هزار متر مربع افزایش یافت.

عابدین تصریح کرد: دیدگاه ما این است که این نمایشگاه را تبدیل به یک پلتفرم حرفه‌ای با ساز و کارهای نوین کنیم تا بستری بین‌المللی برای صنعت چاپ و بسته بندی ایران باشد‌، هم‌چنین با نگاه به آینده که همراه با امید وحرکت رو به جلوست،‌ به برند‌سازی این نمایشگاه در جامعه بین‌المللی بپردازیم،‌ تا بتوانیم در آینده در جایگاهی که در نمایشگاه‌های بین‌المللی داریم بتوانیم به معرفی محصولات ایرانی بپردازیم.مختصات جغرافیایی ایران با توجه به داشتن مرزهای گسترده آبی و خاکی با کشورهای همسایه این زمینه را فراهم می‌کند که شاهد روند توسعه پایدار در روابط تجاری و اقتصادی فعالان سایر کشورها با یکدیگر باشیم.

فرصت‌های طالایی صادرات صنعت چاپ/ می‌توانیم بازار منطقه را از ترکیه بگیریم

وی دور نخست نمایشگاه را به دلیل اینکه هنوز شناختی روی آن وجود نداشت‌، رویداد محور دانست وگفت: با این حال بالای 90 درصد بازدیدکنندگان از مدیران و تصمیم‌گیران صنعت چاپ و بسته بندی بودند.خوشبختانه نتیجه نظرسنجی‌ها و گزارش‌های به دست آمده نشان داد که نمایشگاه  در نخستین گام خود عملکرد موفقیت‌آمیز داشته است و حاصل آن ثبت آمار 6000 بازدیدکننده از 19 استان کشور و 9 کشور خارجی بود که به مبادلات و عقد قراردادهای داخلی و خارجی متعددی انجامید.

عابدین گفت:‌ دومین دوره از نمایشگاه آینده چاپ ایران از 27 الی 30 تیرماه 1402 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی بازار بزرگ ایران (ایران مال) برگزار می‌شود،‌ در این دوره ظرفیت جانمایی ماشین‌سازان و عرضه‌کنندگان ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی به شکل اختصاصی فراهم شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ