محرومیت مردم قطب صادرات نفت کشور از گاز

اقتصاد ایران: بوشهر- جزیره خارگ به عنوان قطب صادرات نفت خام، نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند ولی مردم این دیار همچنان از برخورداری از شبکه گاز شهری محروم هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، جزیره خارگ به عنوان نگینی در خلیج فارس نامی آشنا و بزرگ برای مردم ایران و دیگر کشورهای جهان است. جزیره‌ای مرجانی که در فاصله ۳۸ کیلومتری بندر گناوه قرار دارد.

جلال آل احمد این جزیره را که در ۴۶ کیلومتری غرب بوشهر واقع شده، «دُرّ یتیم خلیج فارس» نامیده‌است. سرزمینی که از گذشته تاکنون دارای تاریخی باشکوه و پر از عظمت بوده است.

در سال‌های جنگ تحمیلی، اهالی جزیره خارگ در کنار کارکنان صنعت نفت دفاعی مقدس را انجام دادند و حماسه‌های بزرگی آفریدند و با وجودی که این جزیره به اندازه تعداد روزهای جنگ یعنی بیش از هشت هزار و ۸۰۰ بار بمباران شد، اجازه قطع شدن جریان صادرات نفت کشور را ندادند.

صادرات نفت خام از مهمترین راه‌های درآمد کشور در آن سال‌ها بود و مردم و کارکنان صنعت نفت در جزیره خارگ با ایثار و استقامت خود نگذاشتند تنها شاهراه اقتصادی کشور دچار گسست شود.

با وجود نقش مهمی که جزیره خارگ در عرصه تأمین اقتصادی کشور و خصوصاً صادرات نفت خام دارد، اهالی این جزیره با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبرو هستند که برخی از این مسائل با وجود وعده‌های مسئولان حل نشده است.

در کنار مشکلات آب و برق که تلاش‌هایی در زمینه رفع این مسائل صورت گرفته است، محرومیت از اتصال به شبکه گاز شهری یکی از چالش‌های اساسی این مردم است که بارها و بارها مطالبه شده ولی ثمری نداشته است.

در حالی که نفت خام با شبکه‌های طولانی به جزیره خارگ می‌رسد، گاز مورد نیاز مردم نیز می‌تواند از طریق خط لوله تأمین شود.

البته استقرار پتروشیمی در این جزیره می‌تواند تأمین‌کننده گاز مردم باشد و زمینه برای تأمین انرژی مورد نیاز مردم فراهم شود.

پتروشیمی توان تأمین گاز را دارد

بخشدار ویژه خارگ  گفت: شرکت پتروشیمی خارگ تنها پالایشگاه موجود در این جزیره است که توانایی تأمین خوراک لازم برای اجرای پروژه گاز رسانی به جزیره خارگ را داراست.

محمدرضا دشتی زاده اظهار کرد: گاز رسانی به جزیره خارگ و محدوده شهری یکی از اولویت‌هایی که از امسال به صورت متمرکز در دستور کار این بخشداری قرار گرفته است.

محرومیت مردم قطب صادرات نفت کشور از گاز/ پتروشیمی خارگ مشارکت کند

وی به برخی از مشکلات اهالی خارگ به ویژه گازرسانی به این جزیره اشاره کرد و افزود: گازرسانی به محدوده شهری یکی از خواسته‌های به حق اهالی صبور جزیره خارگ است.

مجموعه شرکت پتروشیمی خارگ با نگاه ویژه به مسئولیت‌های اجتماعی و توجه به محیط پیرامونی خود در سرانجام رساندن پروژه گازرسانی به مردم خارگ مجموعه گاز استان را یاری کند بخشدار ویژه خارگ ادامه داد: با ایجاد ظرفیت و همچنین هم افزایی و همگرایی بین بخشی آمادگی لازم برای پیشبرد این هدف کلان را در سطح خارگ داریم و از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده می‌کنیم.

وی خواستار مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های مربوطه برای گازرسانی به اهالی خارگ شد و اضافه کرد: ظرفیت‌های دستگاه‌های متولی در موضوع گازرسانی باید تجمیع شود تا این پروژه به سرانجام برسد.

دشتی‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های شرکت پتروشیمی خارگ برای تأمین خوراک لازم به منظور اجرای گازرسانی خاطرنشان کرد: امید است که پتروشیمی خارگ اقدامات لازم را در این زمینه داشته باشد.

بخشدار ویژه خارگ تاکید کرد: امیدوار هستیم مجموعه شرکت پتروشیمی خارگ با نگاه ویژه به مسئولیت‌های اجتماعی و توجه به محیط پیرامونی خود در سرانجام رساندن پروژه گازرسانی به مردم خارگ مجموعه گاز استان را یاری کند.

آمادگی برای ایجاد شبکه گاز در جزیره

علی اکبر فقیه مدیرعامل گاز استان بوشهر نیز با اشاره به اهمیت گازرسانی به مردم جزیره خارگ اظهار داشت: جزیره خارگ یکی از مراکز مهم و راهبردی حوزه انرژی در کشور به شمار می‌رود.

طراحی شبکه و پیش بینی ایستگاه تقلیل فشار لازم برای گازرسانی در بخش ویژه خارگ توسط گاز استان بوشهر صورت گرفته است وی افزود: طراحی شبکه مورد نیاز و همچنین پیش بینی ایستگاه تقلیل فشار لازم برای گازرسانی در بخش ویژه خارگ توسط گاز استان بوشهر صورت گرفته است.

مدیرعامل گاز استان بوشهر تصریح کرد: شرکت گاز استان بوشهر در صورت تأمین خوراک لازم در جزیره خارگ آمادگی را دارد تا به اجرایی شدن پروژه لوله گذاری و احداث زیرساخت متناسب، به منظور تأمین گاز شهری در اولین فرصت اقدام لازم را به عمل آورد.

زیبنده نیست که جزیره خارگ به عنوان قطب صادرات نفت خام کشور با چالش‌های جدی در زمینه تأمین گاز روبرو باشد و مردم این دیار از یک نیاز اولیه محروم بمانند.

امید می‌رود که مسئولان استانی و ملی و به ویژه صنایع مستقر در جزیره خارگ پای کار رفع مشکلات مردم باشند و شاهد تسریع در گازرسانی به منازل مسکونی در این جزیره باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ