فراز و فرود استانداردسازی خودرو‌های برقی

اقتصاد ایران: عصر خودرو- مدیر عامل ایران خودرو دیزل گفت: روند تولید محصولات دیزلی در جهان به سمتی می‌رود که تا سال ۲۰۳۲ این محصولات دیگر در اروپا و چین تولید نمی‌شود ما هم در این مسیر شتابان در حرکتیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا, 9 میلیون پایتخت نشین در اردیبهشت امسال فقط 2 روز هوای پاک تنفس کردند؛  شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در اینباره می‌گوید: 12.6 دهم درصد از مرگ‌ها مربوط به آلودگی هوا به خصوص ذرات معلق است.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد 59 درصد آلودگی‌های شهر از منابع آلاینده متحرک مانند کامیون، اتوبوس، خودرو سواری، تاکسی و موتورسیکلت است که 14.6 درصد از این میزان مربوط به تردد اتوبوس هاست، اتوبوس‌هایی که عاملی در افزایش آلایندگی هستند.

در سال 2022 تولید اتوبوس برقی رتبه اول را در اروپا کسب کرد به طوری که تنها در یک سال رشد 30 درصدی در تولید را داشته است. آقای جواد توسلی مهر مدیر عامل ایران خودرو دیزل با بیان اینکه روند جهانی به سمتی می‌رود که تا 2032 محصول دیزل در اروپا و چین دیگر تولید نمی‌شود ما هم در این مسیر شتابان حرکت کرده ایم و قرار است 13 محصول تولیدی برقی شود به طوری که امسال دام تراک 100 تنی برقی را رونمایی خواهیم کرد.

در ایران چندین سال است که تلاش برای ساخت اتوبوس برقی شروع شده و از اسفند 1400 نخستین اتوبوس برقی رونمایی شد؛ حالا این اتوبوس برقی نشان ملی استاندارد را از آن خود کرده است.

 مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: نخستین اتوبوس ساخت داخل که از فناوری نخبگان، دانشمندان و اهالی علم در حوزه استاندارد، تولید و بنگاه داری برخوردارست، نشان ملی استاندارد ایران را دریافت کرد. نکته بارز دریافت این نشان، هم ترازی بین المللی این نشان با نشان‌های خارجی است که قابلیت رقابت هم دارد.

وی با بیان اینکه در برنامه توسعه خودرو برقی، توسعه بن سازه در دستور کار قرار خواهد گرفت، افزود: امیدواریم با ورود این اتوبوس به ناوگان حمل و نقل کشور، شاهد استفاده از سوخت پاک، هوای پاک و ذخیره انرژی برای کشور باشیم و بتوانیم از ظرفیت توسعه این حوزه به نفع مردم گام برداریم.

­رئیس سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: با ورود خودرو‌های برقی به ناوگان کشور، دریچه جدیدی از توسعه در کشور رقم خواهد خورد و دیگر بنگاه‌ها نیز باید به این حوزه ورود پیدا کنند تا در سبد تولیدات خودرویی کشور شاهد جایگزینی خودرو‌های برقی و هیبریدی به سمت رشد و پیشرفت باشیم و با سوخت دیزل به تدریج خداحافظی کنیم.

وی با اشاره به استاندارد‌های اتوبوس برقی کشور، گفت: این اتوبوس بخشی از استاندارد‌های اجباری و بخشی از استاندارد‌های اروپایی را گذرانده و تاییده لازم را دریافت کرده و نشان ملی استاندارد را برای تولید تجاری و انبوه دارد. سازمان ملی استاندارد برنامه کامل و روشنی را از 17 ماه گذشته بنا به مصوبات شورای عالی استاندارد برای ارتقای تولید و سلامت مردم در دستور کار داشته و به خودروسازان و وزارت صمت ابلاغ کرده است.

این اتوبوس در راستای ماده دو 8 فرمان رئیس جمهور که سال 1400 در بازدید از خودروسازان صادر کرد، رونمایی شد و حالا طبق این دستور سازمان ملی استاندارد، اجرای استاندارد‌های بین المللی برای تولید خودرو برقی را در دستور کار خودروسازان قرار داده است.

مهدی بالو نائب رئیس هیئت مدیره ایران خودرو دیزل افزود: این اتوبوس برقی نخستین اتوبوس ساخت داخل است که نشان ملی استاندارد را با دارا بودن استاندارد‌های 85 گانه اجباری کسب کرد.

وی ادامه داد: این اتوبوس، قوی‌ترین اتوبوس برقی حال حاضر در داخل کشور است که با کمک متخصصان داخلی توسعه یافته است.

بالو افزود: سامانه‌ای که در این اتوبوس استفاده شده، موتور پرقدرت مستقیمی است که در موتور مرکزی استفاده می‌شود؛ باتری‌هایی که در قسمت سقف و انتهای خودرو نصب شده با هر بار شارژ 250 کیلومتر قابلیت پیمایش دارند و نکته این است که قابلیت ذخیره انرژی در هنگام ترمزگیری را انجام می‌دهد.

نائب رئیس هیئت مدیره ایران خودرو دیزل از آمادگی تحویل این اتوبوس برقی به شهرداری‌ها و وزارت کشور خبر داد و گفت: تولید انبوه این اتوبوس تیرماه امسال آغاز می‌شود و پس از آن روانه بازار خواهد شد؛ در توسعه این محصول، بحث فراهم شدن زیرساخت اتوبوس رانی مطرح است که باید شارژر آن را فراهم کند. شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌هایی مانند مپنا در توسعه این محصول ورود و شارژر‌های آن را عرضه کردند.

وی داخلی سازی این اتوبوس را 50 درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به برنامه داخلی سازی موتور الکتریکی این محصول که در یکی از شرکت‌های ایرانی ساخته خواهد شد، سال بعد این عدد را به 70 درصد خواهیم رساند. اکنون کل بدنه خودرو، محور جلو، سیستم تعلیق و سیستم فرمان داخلی هستند.

بالو ظرفیت تولید این اتوبوس را در شرکت ایران خودرو دیزل هزار اتوبوس در سال دانست و گفت: این تعداد در یک شیفت کاری ساخته خواهد شد و اگر استقبال از آن بیشتر شود، با افزودن شیفت کاری می‌توانیم به ظرفیت تولید 2 هزار دستگاه در سال برسیم.

بر اساس این گزارش؛ اتوبوس برقی ایرانی استاندارد‌های 85 گانه را در حالی دریافت کرد که کیفیتی مشابه نمونه خارجی البته با قیمتی به صرفه‌تر دارد؛ این خودروی برقی به نام E Atros دارای باتری 350 کیلووات ساعت و موتور الکتریکی با قدرت 350 کیلووات و 3500 نیوتن متر گشتاور است.

بن سازه (پلتفرم) این محصول بر پایه پلتفرم اتوبوس آتروس به صورت صفر تا صد بازطراحی و توسعه و تولید شده و به راحتی می‌تواند شیب‌های 20 درصد و بالاتر را پیمایش کند. حداکثر سرعت پیمایش این خودرو 130 کیلومتر بوده که به 90 کیلومتر محدود شده است.

ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل 35 نفر نشسته و 35 نفر ایستاده است که مجوز آن بر اساس استاندارد‌های تعریف شده دریافت شده است.

این محصول بر اساس استاندارد‌های ایران خودرو دیزل و منطبق با استاندارد‌های بین‌المللی، در سه سطح و بیش از 10 هزار کیلومتر آزمایش پیمایش شده است و بر این اساس، E Atros می‌تواند دست کم 250 کیلومتر با کولر روشن در سطح شهر پیمایش کند.

هم چنین این محصول که برای تولید آن از بهترین قوای محرکه موجود استفاده شده، دارای هشت سال ضمانتنامه (گارانتی) باتری و پنج سال گارانتی موتور است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ