وزیر اقتصاد:

حجم سرمایه گذاری خارجی به ۶ میلیارد دلار رسید

اقتصاد ایران: وزیر اقتصاد گفت: ۳۵۶ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار مجموع سرمایه گذاری خارجی از ابتدای فعالیت دولت تا فروردین ۱۴۰۲ بوده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سیداحسان خاندوزی در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که باحضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر امورخارجه و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب همه را توجه دادند که در کار تغییر نسبت به نظم پیشین هستیم، لازمه این نگاه و بصیرت نسبت به شرایط بین الملل این است که در دو زمینه، راهبرد و ترتیبات اجرایی خود را مهیا کنیم.

وزیر اقتصاد افزود: به نظر می‌رسد در جانمایی جدید در نظم جدید همچنان راهبرد دقیق که مبتنی بر تقسیم کار نهادی و بین المللی باشد روی میز سیاستگذار نداریم.

وی گفت: در ترتیبات اجرایی نیز مرکب و بستر پیشبرد راهبرد، مرکبی نیست که ما را با سرعتی که در عصر جدید وجود دارد ما را به اهداف برساند. خاندوزی خاطرنشان کرد: در بخش راهبرد در وزارت اقتصاد تلاش کردیم، راهبرد حوزه تخصصی خود را در یک جا مدون کنیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: برنامه جامع مقابله با تحریم‌ها را تدوین و در اختیار رئیس جمهور قرار دادیم و موافقت شده تا پس از اینکه نظر دو، سه دستگاه مرتبط با این سند اخذ شود در جلسه سران سه قوه مطرح و مورد تایید نهایی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بروکراسی اداری و ترتیبات اجرایی به قدر کافی انعطاف پذیر نیستند و تحرک لازم را برای محقق کردن اهداف ندارند.

خاندوزی با بیان اینکه در حوزه تخصصی، تمرکز ما بر سرمایه گذاری خارجی است که نسبت به دوره مشابه گذشته دستاورد‌ها و خروجی‌های قابل دفاعی داشته باشیم، اظهار کرد: حجم سرمایه گذاری‌های جذب شده به طور مشخص پروژه ایران و سوریه، ایران و روسیه در بخش انرژی و سایر بخش‌ها در زمینه محقق شدن تحرک بیشتری داشته است؛ همچنین مکانیسم جدید تامین مالی با چین و معرفی پروژه‌های اولویت دار شروع شده است.

وی گفت: در موضوع مدل جدید سرمایه گذاری‌هایی که دانش فنی جمهوری اسلامی ایران بتواند به عنوان سرمایه ثبت و ارزش گذاری کند بحث‌های خوبی صورت گرفته است.

خاندوزی بیان کرد: علی رغم اینکه در حوزه سرمایه گذاری خارجی سخت گیرانه عمل شد و ۴۵ طرح را ابطال کردیم، ۳۵۶ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار مجموع سرمایه گذاری خارجی از ابتدای فعالیت دولت تا فروردین ۱۴۰۲ داشتیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به پیگیری و پیچیدگی‌های سخت پروژه‌ها در داخل کشور افزود: همانطور که در وزارت اقتصاد تمرکز بر تسهیل محیط کسب و کار داشتیم و تسهیل مقررات و مجوز‌ها برای داخل کشور را انجام دادیم؛ در حوزه خارجی هم تلاش داریم فرایند آسان تری را پیگیری کنیم، اما متاسفانه در این زمینه با دستگاه‌های داخلی اصطکاک وجود دارد.

وی اظهار کرد: تهاتر سرمایه سرمایه گذاران خارجی را پیشنهاد دادیم، مدت زمان اقامت را از سه سال به ۵ سال برای سرمایه گذاران افزایش دادیم، امکان سرمایه گذاری در بورس برای اتباع خارجی را که تاکنون فراهم نبود در این دوره ایجاد کردیم همچنین سرمایه گذاری در شرکت‌های ایرانی هم اضافه شده است.

خاندوزی بیان کرد: مذاکرات با بانک مرکزی صورت گرفته تا نرخ ارز برای سرمایه گذاران جذابیت لازم را داشته باشد. وزیر اقتصاد خطاب به سفرا گفت: باید برای کشور‌های هدف، مقادیر هدف و سازوکار تعیین کنیم، مورد به مورد فارغ از تفاهمنامه‌ها حائز اهمیت است تا بتوانیم مسیر را باز کنیم و از فرایند بروکراسی داخلی سرمایه گذاران خارجی را عبور دهیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ